Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt fornøyd med klangen i min Hagström Viking, synes den låter litt bright og tynnt. Jeg tenker derfor å gjøre endringer i elektronikken. Planen er å bytte ut pots, caps og pickuper. Tenkte å bytte til cts 500k pots og 033 caps. Vurderer å bytte magneter i de originale humbuckerne (HJ50 - finner ikke noe særlig info om dem), for å se om det gjør noen forskjell. Har sett meg ut alnico V.

Noen som vet hvor man får kjøpt løse magneter?

Hvis jeg skal bytte pickups vurderer jeg SD custom custom i bridge og pearly gates i neck, evt Gibson 57 classic i neck og 57+ i bridge. Evt bestille custom pickups fra Eide pickups. Har kjøpt et HSS-sett av Kristoffer tidligere som jeg er svært fornøyd med.

Jeg tar gjerne i mot synspunkter på alle momentene over!

Gitaren skal hovedsaklig brukes til jazz og classic rock, ikke metal.

Endret av Hr Sanders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnet - søk på ebay, eller mojotone, stewmac etc...

Alnico 5 er den mest vanlige magnet produsenter bruker. Gir tight bunn og topp.

SD pearly gates og 57 er relativt like pickups, begge låter åpent og fint.

SD customcustom mener jeg låter noe forskjellig fra 57 plus, mer midrange på custom. Alnico 2 på alle. Disse har ikke veldig fyldig bunn, men er tight.

Customcustom er glimrende med gain, men blir litt "nasal" på clean. Til musikken din vil nok 57 settet være bra.

Å vurdere Eide pickups er nok glimrende ide. Fortell om ditt lydideal, hva du savner med eksisterende, hva du ønsker mer av, og han vil kunne forme pickupen til det du ønsker. Kjøp norsk ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bare melde at SteikBacon er vel ydmyk. Mulig denne posten er et brudd på våre egne regler, men det får jeg tåle.

Jeg ønsker ikke å ta noe parti i diskusjonen av hvem som lager de beste plukkoppene, men når herr Eide er nevnt, synes jeg at denne hyperlenken på the super information highway skal nevnes.

http://edmire.no/

Utført. Fortsatt norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har eksperimentert og skiftet magneter har jeg handlet fra philadelphialuthiers. De har det meste og har veldig rask levering.

Ellers sier jeg også "kjøp norsk". Jeg har ikke testet Edmire/SteikBacon sine (enda), men har ett sett humbuckere fra Eide (som er ment til ett prosjekt jeg aldri har klart å komme i mål med). Kristoffer viklet om en '51 precision bass-pickup (fra en japansk '51 reissue) for meg nå nylig, som, hvis jeg får tid, dyttes inn i bassen min i ettermiddag og testes på øvelse i kveld (den skal være noise-cancelling, noe som kommer kjekt med når jeg ofte tyr til Big Muff på bass).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte også opp med å handle fra philadelphialuthiers via ebay.

Synspunter på caps, 022. 033. 047 eller nokko heilt anna?

Et annet spørsmål i samme slengen. Har bestilt et par Artec P90 splendor alnico pickups i humbuckerformat. Har tenkt å slenge dem inn i en ES175 type gitar, hvis de da ikke ender opp i Vikingen eller en Les Paul. Jeg monterte alnico P90s fra Entwistle i en Jaguar. Der brukte jeg 500k volume og 300k tone pots med 033 caps. Det låt fint, men jeg er usikker på hva jeg bør satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.