Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prøvde en mexicostrat i butikk men...


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Det inntrykket jeg har er at du har litt peiling på hva du driver med, og du vet hvordan du skal sette opp ting etter dine preferanser. Likevel kan det være triks som en dyktig gitar-tekniker kjenner til som du ikke kan, og som kanskje kan gi deg enda bedre gitarer å spille på. Dersom du får ham til å ta en titt på gitaren din, og helst om du får lov å være med når han evt setter den opp så kan du lære nye ting som gjør at du kan bygge deg enda bedre gitarer.

Du har tydeligvis grei peiling selv om du klarer å få disse kinakopiene like gode å spille på som Mexico-Fender, men disse er heller ikke optimalt satt opp og justert fra fabrikk, så det kan fort hende det er enda mer potensiale i gitarene dine enn du selv er klar over! Jeg bruker selv den første gitaren min på gigs, en Louder Strat-kopi til 1500kr som blei en skikkelig player med en god setup og nye pickups.

Du siterer egentlig min egen tanke. Det var nettopp dette jeg tenkte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sorte gitaren over skal få det kitet som gitarist.no selger med ferdigkoblet kalibrert CTS med 250k og Fender vender. Nå sitter det noe jalladritt på den. Det jeg egentlig gjør er å kjøpe en billiggitar og bytte gradvis alle delene og se at gitaren blir bedre og bedre å spille på. Jeg syntes det er en fin måte å lære ting på også og jeg kan også bruke den hele tiden. Du kan si at "gutten vokser til"

De selger nye Fenderkropper i sort på Amazon.com og 160 dollar er jo grei pris.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde bedre sustain og bedre lyd men også bedre pickups.

På hvilket grunnlag? Andre postinger her nylig indikerer at du ikke en gang har en anstendig forsterker til el-gitar. Jeg ville aldri kunne si noe som helt om signalet som kommer ut av et instrument uten å mulighet til å teste instrumentet slikt det er ment å brukes.

Endret av PerH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag? Andre postinger her nylig indikerer at du ikke en gang har en anstendig forsterker til el-gitar. Jeg ville aldri kunne si noe som helt om signalet som kommer ut av et instrument uten å mulighet til å teste instrumentet slikt det er ment å brukes.

Jeg fikk et bedre inntrykk av mine og jeg foretrekker Texas Specials som jeg har i min sorte bedre enn Mexico Fender. Uansett så han min kone Japan pickups i sin og Texas Specials var mye råere så når jeg kom hjem sammenlignet jeg begge typer pickups (riktignok Japan fender) og Texas Specials var ikke bortkastede penger, selv om de normalt ligger på 300euro. Jeg bruker en butikk som selger de for 170 euro. Jeg vet ikke hva de koster i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve noe annet enn Stratocaster typ gitarer?

Jeg har bestemt meg for at den neste blir en litt spesiell telecaster med to humbuckere uten plekterbrett og med Amerikansk hardtail for strat type. De har en telekropp på guitarfetish som er frest ut for to humbuckere. Tenkte å kjøpe den og forske litt. Den får Seamour Duncan 69 humbuckere som de selger på warmoth.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi bør lede han inn på andre gitarmerker her enn "Fender ish" .

DA kan det gå virkelig galt .....

Tele med HB kan bli bra og litt annerledes . S kjør i gang Rottenikken .

For min del så er så mange ekte Fender( japan-mexico-usa) så middels bra at det egentlig ikke skal så mye til å "bygge" en nærmest like bra .

Men nå sammenlikner jeg ikke med dyre CS Fender / Vintage Fender etc. som jeg ikke har prøvd stort .

Var borti en dyrere TA nylig , og den var jevnt over mye bedre .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottenikken: du overvurderer deg selv, mildt sagt.

Når proffe sliter med i si forskjell på gitarer ved

, hvordan kan du, som bommer på stolplassering med flere cm og ikke merker det selv, si at gitaren du prøvde i butikken låter dårligere enn gitaren du har hjemme som du spiller på en helt annen forsterker (akustisk forsterker).. Det er meg helt hinsides.

Jeg tror du har GODT av en reality check, enn om det kan gjøre litt vondt.

Endret av tronni
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du, Rottenikken, er ute etter bli en god gitartekniker, så er det viktig at du får tilbakemeldinger fra andre som kan håndtverket (og andre gitarister ikke minst). Det gir mer pondus at andre sier dine delegitarer veldig gode, enn at du skryter av de selv, hvis du skjønner.

For å vise hvordan det kan fungere; kjøpte nettopp en dele-Tele satt sammen av "min" gitartekniker Geir Falck, den har blitt min favorittgitar. Etter å ha prøvd den, bestilte liksågodt min bandkollega en også. Word of mouth, serru.

Så ta med en gitar du har satt sammen til en som kan faget, og få tilbakemelding. I mellomtiden prøver så mange gitarer som du kan (vær klar over at nye gitarer i butikken gjerne trenger en førstegangsservice når de kommer rett fra fabrikken).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en først må være kompetent nok til å skjelne forskjell kvalitet på gitarer , FØR en blir bra teknikker/bygger .

Og det å bli bra bygger tar nok tid for å samle erfaring og kompetanse .

Rottenikken koser seg med å skru sammen sine egne gitarer på HANS NIVÅ , uten å gå personlig konkurs .

Han er litt bastant i sine meninger , men lærer vel noe etter hvert .

Men er GREI forsterker hadde nok gjort seg . <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottenikken: du overvurderer deg selv, mildt sagt.

Når proffe sliter med i si forskjell på gitarer ved

, hvordan kan du, som bommer på stolplassering med flere cm og ikke merker det selv, si at gitaren du prøvde i butikken låter dårligere enn gitaren du har hjemme som du spiller på en helt annen forsterker (akustisk forsterker).. Det er meg helt hinsides.

Jeg tror du har GODT av en reality check, enn om det kan gjøre litt vondt.

Fordi jeg også prøvde en ekte Fender på min forsterker som ev venn eier. Den hadde Mexico pickups og jeg Texas Special så det er hele grunnen til at min låt bedre. Som gitar å holde i var det det samme. Det var pickupene som gjorde forskjellen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en først må være kompetent nok til å skjelne forskjell kvalitet på gitarer , FØR en blir bra teknikker/bygger .

Og det å bli bra bygger tar nok tid for å samle erfaring og kompetanse .

Rottenikken koser seg med å skru sammen sine egne gitarer på HANS NIVÅ , uten å gå personlig konkurs .

Han er litt bastant i sine meninger , men lærer vel noe etter hvert .

Men er GREI forsterker hadde nok gjort seg . <_<

Ja, og Fender Mustang II kommer om et par mnd. Det og Texas specials og senere også kalibrerte CTS med Fender vender...

Men som SugarDaddy65 sier så er det på mitt nivå. Det jeg skriver om at Fender Mexico og mine er det samme er MIN opplevelse av de side ved side.

Mulig dere har rett men alt jeg skriver er utifrå MINE opplevelser av gitarene. Det blir spennende med Fender Mustang II og det dere en gang skrev om kjedereaksjon pickup - elektronikk - forsterker, at alt må henge sammen i en riktig kjede for å få god lyd er jeg enig i. At god elektronikk kan bedre lyden mer enn å bytte pickups hvis man har greie Fender kjøper jeg også. Faren min er elektroingeniør så...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.