Web Analytics
Jump to content

Loddebolt


Recommended Posts

Har fått tak i plekterbrett, mikker og elektronikk til Ibanezen jeg holder på å restaurere ( http://forum.gitarnorge.no/topic/55961-ngd-ibanez-rt-450trenger-help-til-oppussing/ )

Nå skal jeg lære meg å lodde slik at jeg kan sette sammen alle delene. Hva trenger jeg av utstyr og hvilke loddebolt er det mest fornuftige kjøpet for en nybegynner. Antar jeg bør kjøpe en som ikke blir for varm?

Regner med å ta turen innom Claseren. Hva anbefaler erfarne loddere?

http://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Elektroverkt%C3%B8y-og-maskiner/Lodding-og-tilbeh%C3%B8r

Er det noen gode youtubevideoer som gir en grei innføring i loddingens mysterier. Har kun brukt loddebolt en gang tidligere, men det var under kyndig veiledning. Er det sannsynlig at jeg vil klare dette her selv? Skal følge dette skjemaet:

rt450_wiring.jpg

Edited by E5150
Link to comment
Share on other sites

Lodding er en treningssak. Kjøp deg en stasjon hvor du kan endre på temperatur.

Den fra Weller som de selger er det jeg mener er skolestandard, og fungerer bra nok.

Skaff deg loddetinn med bly, og ikke kjøp den kjipe vanskelig blyfrie(vanskeligere å jobbe med).

Det som er viktig å passe på er også spissene på boltene. Start med å fortinne spissen.. Kjøl ned.. Og start på nytt igjen, det vil forlenge levetiden mye lengre på de.

Jeg ender også med å la det ligge igjen loddetinn på bolten, først ved å få en hel masse på den og bare riste raskt av en gang.

Link to comment
Share on other sites

25W Weller er bra saker, hvis du har strammere budsjett funker sikkert Cotech-en på 15W helt OK. 60/40 loddetinn er det beste til småelektronikk. Du kan bruke blyfritt loddetinn, men det har høyere smeltetemperatur.

Tinnsuger, stativ til loddebolten, og flussmiddel (gjør lodding på potensiometer MYE enklere) er veldig kjekt å ha men ikke noe must i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Tror jeg nøyer meg med en enkel loddebolt og ikke stasjon i denne omgang. Da blir det innkjøp i morgen og øvelseslodding en stund fremover før jeg går i gang med gitaren.

Dette får du til. Husk fortinnet bolt, og å fortinne de to delene du skal lodde sammen. Så lite varme som mulig, men nok, er en helt sann og kort forklaring.

Hva lurer du på som ikke står her?

http://forum.gitarnorge.no/topic/16704-hvordan-lodde/

Det eneste jeg lurer på nå er hvordan jeg kunne overse den tråden. Har jo vært innom den før en gang eller tre ;)

Link to comment
Share on other sites

Har Cotech'en, og synes den har veldig dårlig varmeoverføring til tuppen. Ta med i betraktning at jeg er nesten helt grønn på å lodde, og kan være derfor jeg ikke får den til å funke bra, men har bare hatt problemer med å få den skikkelig varm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp en billigdrit til 79 kroner da... Den forrige loddebolten min var et sånn billig biltema-kit til 99 kroner, med bolt som brukte en evighet på å bli varm. Lite motiverende å lære seg til med noe sånn. Etter jeg kjøpte en loddestasjon med regulerbar varme (biltema det også da :P ), ble alt så mæget bedre - og loddingene blir blanke og fine. Har funnet mye lærdom ang lodding her på forumet :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støttes. Handlet en sånn billigsak en gang jeg ikke fant igjen min loddebolt, og den er ikke god.

Weller, derimot, funker knall. Et lite tips hvis du skal lodde på baksiden av potmetere, er å slipe over med smergelpapir før du lodder, eller du kan koste på deg en flaske med loddevann/flussmiddel først som sit. De varer veldig lenge. På ledinger/loddeører er det til vanlig unødvendig, men det hender jeg bruker det på kondensatorer for å unngå for mye varme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Velg isåfall 25W og ikke 40W.

Tror jeg ville sagt "ja takk, begge deler".

25W med rund spiss er fin til ledninger og små kontakter, men blir det ikke litt svakt for lodding bak på potmeter? Det går selvfølgelig, men mye lettere/bedre med 40W og stor meisel.

Hvis det kun er rund spiss som følger med 25W jernet, så kjøp i hver fall også et sett med meisler for lodding bak på potmeter (meisel overfører varme mye bedre).

http://www.clasohlson.com/no/Weller-MT2-loddespiss/40-9050

Edited by Wiker
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.