Web Analytics
Jump to content

Loddebolt


Recommended Posts

Har fått tak i plekterbrett, mikker og elektronikk til Ibanezen jeg holder på å restaurere ( http://forum.gitarnorge.no/topic/55961-ngd-ibanez-rt-450trenger-help-til-oppussing/ )

Nå skal jeg lære meg å lodde slik at jeg kan sette sammen alle delene. Hva trenger jeg av utstyr og hvilke loddebolt er det mest fornuftige kjøpet for en nybegynner. Antar jeg bør kjøpe en som ikke blir for varm?

Regner med å ta turen innom Claseren. Hva anbefaler erfarne loddere?

http://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Elektroverkt%C3%B8y-og-maskiner/Lodding-og-tilbeh%C3%B8r

Er det noen gode youtubevideoer som gir en grei innføring i loddingens mysterier. Har kun brukt loddebolt en gang tidligere, men det var under kyndig veiledning. Er det sannsynlig at jeg vil klare dette her selv? Skal følge dette skjemaet:

rt450_wiring.jpg

Edited by E5150
Link to comment
Share on other sites

Lodding er en treningssak. Kjøp deg en stasjon hvor du kan endre på temperatur.

Den fra Weller som de selger er det jeg mener er skolestandard, og fungerer bra nok.

Skaff deg loddetinn med bly, og ikke kjøp den kjipe vanskelig blyfrie(vanskeligere å jobbe med).

Det som er viktig å passe på er også spissene på boltene. Start med å fortinne spissen.. Kjøl ned.. Og start på nytt igjen, det vil forlenge levetiden mye lengre på de.

Jeg ender også med å la det ligge igjen loddetinn på bolten, først ved å få en hel masse på den og bare riste raskt av en gang.

Link to comment
Share on other sites

25W Weller er bra saker, hvis du har strammere budsjett funker sikkert Cotech-en på 15W helt OK. 60/40 loddetinn er det beste til småelektronikk. Du kan bruke blyfritt loddetinn, men det har høyere smeltetemperatur.

Tinnsuger, stativ til loddebolten, og flussmiddel (gjør lodding på potensiometer MYE enklere) er veldig kjekt å ha men ikke noe must i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Tror jeg nøyer meg med en enkel loddebolt og ikke stasjon i denne omgang. Da blir det innkjøp i morgen og øvelseslodding en stund fremover før jeg går i gang med gitaren.

Dette får du til. Husk fortinnet bolt, og å fortinne de to delene du skal lodde sammen. Så lite varme som mulig, men nok, er en helt sann og kort forklaring.

Hva lurer du på som ikke står her?

http://forum.gitarnorge.no/topic/16704-hvordan-lodde/

Det eneste jeg lurer på nå er hvordan jeg kunne overse den tråden. Har jo vært innom den før en gang eller tre ;)

Link to comment
Share on other sites

Har Cotech'en, og synes den har veldig dårlig varmeoverføring til tuppen. Ta med i betraktning at jeg er nesten helt grønn på å lodde, og kan være derfor jeg ikke får den til å funke bra, men har bare hatt problemer med å få den skikkelig varm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp en billigdrit til 79 kroner da... Den forrige loddebolten min var et sånn billig biltema-kit til 99 kroner, med bolt som brukte en evighet på å bli varm. Lite motiverende å lære seg til med noe sånn. Etter jeg kjøpte en loddestasjon med regulerbar varme (biltema det også da :P ), ble alt så mæget bedre - og loddingene blir blanke og fine. Har funnet mye lærdom ang lodding her på forumet :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støttes. Handlet en sånn billigsak en gang jeg ikke fant igjen min loddebolt, og den er ikke god.

Weller, derimot, funker knall. Et lite tips hvis du skal lodde på baksiden av potmetere, er å slipe over med smergelpapir før du lodder, eller du kan koste på deg en flaske med loddevann/flussmiddel først som sit. De varer veldig lenge. På ledinger/loddeører er det til vanlig unødvendig, men det hender jeg bruker det på kondensatorer for å unngå for mye varme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Velg isåfall 25W og ikke 40W.

Tror jeg ville sagt "ja takk, begge deler".

25W med rund spiss er fin til ledninger og små kontakter, men blir det ikke litt svakt for lodding bak på potmeter? Det går selvfølgelig, men mye lettere/bedre med 40W og stor meisel.

Hvis det kun er rund spiss som følger med 25W jernet, så kjøp i hver fall også et sett med meisler for lodding bak på potmeter (meisel overfører varme mye bedre).

http://www.clasohlson.com/no/Weller-MT2-loddespiss/40-9050

Edited by Wiker
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.