Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Loddebolt


Anbefalte innlegg

Har fått tak i plekterbrett, mikker og elektronikk til Ibanezen jeg holder på å restaurere ( http://forum.gitarnorge.no/topic/55961-ngd-ibanez-rt-450trenger-help-til-oppussing/ )

Nå skal jeg lære meg å lodde slik at jeg kan sette sammen alle delene. Hva trenger jeg av utstyr og hvilke loddebolt er det mest fornuftige kjøpet for en nybegynner. Antar jeg bør kjøpe en som ikke blir for varm?

Regner med å ta turen innom Claseren. Hva anbefaler erfarne loddere?

http://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/Elektroverkt%C3%B8y-og-maskiner/Lodding-og-tilbeh%C3%B8r

Er det noen gode youtubevideoer som gir en grei innføring i loddingens mysterier. Har kun brukt loddebolt en gang tidligere, men det var under kyndig veiledning. Er det sannsynlig at jeg vil klare dette her selv? Skal følge dette skjemaet:

rt450_wiring.jpg

Endret av E5150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodding er en treningssak. Kjøp deg en stasjon hvor du kan endre på temperatur.

Den fra Weller som de selger er det jeg mener er skolestandard, og fungerer bra nok.

Skaff deg loddetinn med bly, og ikke kjøp den kjipe vanskelig blyfrie(vanskeligere å jobbe med).

Det som er viktig å passe på er også spissene på boltene. Start med å fortinne spissen.. Kjøl ned.. Og start på nytt igjen, det vil forlenge levetiden mye lengre på de.

Jeg ender også med å la det ligge igjen loddetinn på bolten, først ved å få en hel masse på den og bare riste raskt av en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25W Weller er bra saker, hvis du har strammere budsjett funker sikkert Cotech-en på 15W helt OK. 60/40 loddetinn er det beste til småelektronikk. Du kan bruke blyfritt loddetinn, men det har høyere smeltetemperatur.

Tinnsuger, stativ til loddebolten, og flussmiddel (gjør lodding på potensiometer MYE enklere) er veldig kjekt å ha men ikke noe must i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Tror jeg nøyer meg med en enkel loddebolt og ikke stasjon i denne omgang. Da blir det innkjøp i morgen og øvelseslodding en stund fremover før jeg går i gang med gitaren.

Dette får du til. Husk fortinnet bolt, og å fortinne de to delene du skal lodde sammen. Så lite varme som mulig, men nok, er en helt sann og kort forklaring.

Hva lurer du på som ikke står her?

http://forum.gitarnorge.no/topic/16704-hvordan-lodde/

Det eneste jeg lurer på nå er hvordan jeg kunne overse den tråden. Har jo vært innom den før en gang eller tre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Cotech'en, og synes den har veldig dårlig varmeoverføring til tuppen. Ta med i betraktning at jeg er nesten helt grønn på å lodde, og kan være derfor jeg ikke får den til å funke bra, men har bare hatt problemer med å få den skikkelig varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp en billigdrit til 79 kroner da... Den forrige loddebolten min var et sånn billig biltema-kit til 99 kroner, med bolt som brukte en evighet på å bli varm. Lite motiverende å lære seg til med noe sånn. Etter jeg kjøpte en loddestasjon med regulerbar varme (biltema det også da :P ), ble alt så mæget bedre - og loddingene blir blanke og fine. Har funnet mye lærdom ang lodding her på forumet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes. Handlet en sånn billigsak en gang jeg ikke fant igjen min loddebolt, og den er ikke god.

Weller, derimot, funker knall. Et lite tips hvis du skal lodde på baksiden av potmetere, er å slipe over med smergelpapir før du lodder, eller du kan koste på deg en flaske med loddevann/flussmiddel først som sit. De varer veldig lenge. På ledinger/loddeører er det til vanlig unødvendig, men det hender jeg bruker det på kondensatorer for å unngå for mye varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg isåfall 25W og ikke 40W.

Tror jeg ville sagt "ja takk, begge deler".

25W med rund spiss er fin til ledninger og små kontakter, men blir det ikke litt svakt for lodding bak på potmeter? Det går selvfølgelig, men mye lettere/bedre med 40W og stor meisel.

Hvis det kun er rund spiss som følger med 25W jernet, så kjøp i hver fall også et sett med meisler for lodding bak på potmeter (meisel overfører varme mye bedre).

http://www.clasohlson.com/no/Weller-MT2-loddespiss/40-9050

Endret av Wiker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.