Web Analytics
Jump to content

Hvordan lodde


Recommended Posts

For en tid tilbake skrev jeg noe om at jeg skulle lage en "loddeskole" på forumet.

Det er jo ofte slik med enkle ting, at det meste er gjort før. Derfor poster jeg rett og slett denne glimrende videoen, som dekker nesten alt, og som forklarer prosessen bedre enn det jeg kunne ha gjort, selv om jeg hadde brukt mange timer på å forklare de samme prinsippene.

Jeg ønsker å legg til litt informasjon, fordi denne videoen i først rekke dekker komponentlodding, og ikke sammenføyning av ledninger.

Og så mine tillegg:

- Watt- styrken på loddebolten spiller i mindre grad noen rolle. Tuppen på loddebolten spiller større rolle. Har du en loddebolt på mellom 20 og 40 watt, er det helt greit i de aller fleste tilfeller.

- Skal du lodde sammen to ledninger, skal du fortinne (smelte på loddetinn) på begge ledningene, før du setter dem sammen og varmer det sammen med loddebolten. Dette fungerer greit uten flux, fordi det ikke dannes noe oksydering på de få sekundene operasjonen tar.

Derfor kan du se bort fra ett av poengene i videoen i forhold til hvordan man varmer opp loddepunktet.

- Varmer du for eksempel senterleder i en en skjermet kabel for lenge, smelter du plasten rundt lederen, du kortslutter kabelen, det blir ikke lyd, og du må klippe av endene og begynne på nytt. Dette er enda verre på skjermen, som leder varme enda bedre.

- Mye loddetinn er ikke noe poeng i det hele tatt. Så lite som mulig er det riktige.

- Hovedpoenget er altså "så lite som mulig varme som mulig, over så kort tid som mulig". Men på samme tid, blir det så lite varme at loddetinnet ikke "flyter" blir det en kaldlodding.

Se gjerne posten om hvordan man forlenger pickupkabler i "Glorocastertråden". Den er ikke postet enda, tipper jeg gjør det i morgen, og da skal jeg linke her.

Jeg er bare en glad amatør, og satser på at det kommer innspill i tråden på folk som feilretter og kommer med utfyllende kommentarer.

Videoen er fantastisk bra, og forklarer så fint hva som skal varmes opp. Det er viktig, fordi fluxen skal påføres de rette stedene, og ikke svis vekk på spissen av loddebolten. En annen ting med lodding i gitarer, er det det vanskelig å gjøre noe feil, fordi det er passiv elektronikk. Lodder man feil og kortslutter, gjør det ikke noe, i og med at det ikke er noe spenning tilstede.

Skal forsøke å utvide tråden litt med utstyret jeg bruker og slike ting, men da kommer man inn på smak og behag, og ikke på hva som er riktig eller feil.

Man blir flinkere når man har øvd seg litt. Det gjelder jo et meste man gjør med hendene, og det gjelder lodding, også.

Derfor kan det være lurt å øve litt på ting som ikke er så dyrt, som for eksempel lage seg en kabel eller tre i første omgang, eller reparere noen av de ødelagte kablene man som regel har liggende. Man får fort følelsen på når det "flyter" slik det skal når man lodder.

Skal man reparere gamle kabler, er det viktig å klippe av en liten stump, og avisolere på nytt. Den gamle ledningsenden er oksydert, og er vond å lodde på. Et lite smergelpapir er greit å ha, det bruker man til å pusse over loddeflaten på den gamle pluggen, hvis du skal bruke den på nytt.

Selv om videoen viser riktig teknikk, og stresser med rette det med flux på rett sted, så er jo ikke lodding slik at hvis man ikke gjør det helt riktig, så fungerer det garantert ikke.

Ofte så går det bra likevel, det ser man når det flyter, men det er jo ikke noe poeng i å gjøre det feil.

Dette er det jeg bruker når jeg lodder:

En loddebolt. Jeg har tilfeldigvis en loddestasjon som holder jevn varme, men det er ikke nødvendig. Spiss spiller mer rolle enn watt, men hold det innen grensen på 20-30 watt for små- arbeid. Det er en Dremel gassbolt med på bildet også. Den er fin, den, men hvis jeg får velge, er loddestasjonen best. Ligg unna batteridrevne loddebolter og slikt. Har prøvd mange, og enten er batteriet flatt når du trenger den, eller så slutter den å virke etter en kort stund.

Avbiter. Kjøp deg en elektronikkavbiter, en pianotrådkutter er ikke brukbar. Slip den med jevne mellomrom.

Brekkebladkni. Kjøper bokser på 10 stk på clasern.

"helping hands". Vi har bare to hender, og en slik er er veldig nyttig. Klypene kan brukes som varmeisolatorer hvis man lodder ting som er varmefølsomme. Det mest aktuelle for oss er kondensatorer som brukes til diskantfjerning.

En avmantlingstang er grei å ha, men det er klart man kommer langt med brekkebladkniven og en god avbiter. Ikke gjør som jeg gjorde i ungdommen, bruke tennene. Det medførte en enda mer miserabel tannstilling enn det den var før. Mangler et hjørne på den ene fortanna.

Edited by CastorFiber
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har ryddet i denne tråden, som jeg hadde tenkt skulle være en "loddeskole" i første rekke. Jeg har lagt til en ny post bakerst men bruker denne posten slik at disse bildene også er med her.

Endelig, bare fem år etter at jeg tenkt jeg skulle gjøre det, har jeg fått laget en "loddebruksanvisning" som jeg tror passer mest for nybegynnere. Dette er altså ikke posten for drevne loddeboltførere, Her blir det forhåpentligvis detaljrikt. Vi setter i gang med bilder av utstyr det er greit å ha. Man trenger ikke alt sammen.

Her ser du et par multimetre. For å måle motstand og kontakt i gitarer, trenger du ikke et dyrt et. Alle som er i handelen er bra nok. Disse to du ser her er på hver sin ende av skalaen når det gjelder kvalitet og pris. De er mye mer avanserte enn det du trenger til gitarmåling.

20141024_DSC_1212.jpg

Loddevann, tipp- avtørker, loddebolt, en resteplanke med to 6,5 mm hull i, avisoleringstang og loddetinn.
Man trenger ikke avtørker og en slik tang, mange foretrekker en våt svamp og en brytebladkniv til et par kroner i stedet for.

20141024_DSC_1213.jpg

Jeg har en slik rimelig loddestasjon. En vanlig loddebolt fungerer like bra til gitarlodding, men denne hoder temperaturen mer stabil.
Dessuten er varmluftsfunksjonen fin til krympestrømper.

20141024_DSC_1214.jpg

Krympestrømper. Det burde gitarfiklere bruke mer av. Dette settet er vel fra clas, med påfyll fra Biltema.

20141024_DSC_1215.jpg

Så til saken. Her skal det lages patchekabler, og i dette tilfellet er det snakk om et fænsi sett med stiv kabel og vinklede plugger.
Framgangsmåten er den samme uansett hva slags kabel og plugg du bruker.

20141024_DSC_1216.jpg

Som du ser på bildet her, har jeg noe som ofte kalles "helping hands". Det er ikke nødvendig, men det kan være greit. Hovedgrunnen til at jeg har brukt dem her, er rett og slett fordi det er lettere å ta bilder.
Her har jeg avisolert omtrent 1,5 cm av kabelen, dratt jordstrømpen tilbake og tvinnet den. Nå skal jeg ha på loddetinn. Husk at hvis du har en gammel kabel der det stikker ut metall fra enden, så klipp det av og få fram "ferskt" kobber. Grunnen er at det er mye lettere å fortinne.

20141024_DSC_1217.jpg

Sånn, loddebolten fikk rent tinn på tuppen, ble satt bort på senterlederen, så la jeg på litt tinn. Gjentok på strømpen.
Legg merke til pluggen, som også har fått to "klatter" med tinn på seg. Denne lille jigen av en plankerest tar ikke lang tid å lage, og kan brukes mange ganger.

20141024_DSC_1218.jpg

Husk å sette på hylsen på ledningen før du lodder, så slipper du å gjøre samme jobben to ganger!

20141024_DSC_1219.jpg

Nå har du altså fire flater med ferskt loddetinn på. Før de sammen, sett loddebolten borttil, og var opp til du ser det "flyter". Ta vekk bolten, og vent til det størkner. Ikke blås på! Blir det blankt, er det fint, er det grått og klumpete er det ikke bra. Det er en såkalt kaldlodding.

20141024_DSC_1220.jpg

Krympestrømpen varmes opp. Disse krymper på litt over hundre grader, så det trenger ikke være så veldig varmt.

20141024_DSC_1221.jpg

Til slutt, en ferdig montert plugg. Gjenta jobben i den andre enden, så har du plutselig en egenprodusert sak med akkurat riktig lengde.

20141024_DSC_1222.jpg

Håper dette var grundig nok. Lykke til.

Edited by CastorFiber
Oppdatert post med annet innhold og bilder.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det tikker inn et sett SD blackouts til meg i løpet av morgendagen, Castor, noe som vil si at et menneske uten praktiske evner og med et overtall tomler skal sette dine tips ut i praksis.

Er det noe jeg absolutt, absolutt ikke må gjøre? Noe jeg overhodet ikke må røre med loddebolttuppen? Hva kan jeg ødelegge, med maks uflaks?

Link to comment
Share on other sites

Ikke røre? Tja- lakken på gitaren din?

Altså- loddingen du skal utføre, gjøres på enden av en lang ledning, og til komponenter som koster noen få kroner stykket, så sant du ikke har sånn RS-kit eller noe. Prinsippet et veldig enkelt-

Tinn på begge gjenstandene som skal loddes sammen

Sett de sammen.

Varm de opp, gjerne samtidig som du tilfører litt nytt loddetinn. Det medfører at det blir bedre kontakt mellom det som skal loddes sammen og loddebolten.

Jo mindre loddetinn, jo bedre

Jo kortere oppvarmingstid, jo bedre, men husk at det skal flyte og bli blankt. Får du nupper, og tinnet er grått, har du laget en kaldlodding.

Øv litt på noen ledningsstumper på forhånd før du kaster deg over gitaren. Det er ikke bortkastet tid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jeg klarte ikke helt å ta dette med flux. Hva er det og hvordan "påføre" eller hva han mente? Og syntes det ble litt vanskelig å ta hvilken spiss på loddebolten man burde ha, bør den være stor eller liten? Og for første gangs bygger, noen gode tips til enkel pedal som går an å bygge?

Link to comment
Share on other sites

Det med flux- man skal sørge for at fluxen havner der den skal, nemlig på selve loddepunktet, og ikke svi av all fluxen på loddespissen. Egentlig er dette litt overdrevet, det er fullt mulig å få til en kurant lodding hvis det er reint, selv uten flux. Betingelsen er at det ikke er oksydering på det som skal loddes, typisk hvis man skal lodde sammen to ledninger man akkurat har avisolert.

Det lir litt forskjellig teknikk når man lodder plugger og ledninger og når man lodder printbrett. Det finner man fort ut av.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får du nupper, og tinnet er grått, har du laget en kaldlodding.

Hvis han ikke brukes slikt grusomt blyfritt loddetinn, da. Da blir alle loddingene matte og stygge uansett.

Hint: Bruk skikkelig 63/37% tinn! 60/40 i et nødstilfelle, men da er det viktigere å holde ting HELT i ro.

Jeg vil anbefale disse opplæringsvideoene:

http://www.tangentsoft.net/elec/movies/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jepp. jeg vet egentlig ikke hvor glad jeg er i den "100 watt" loddebolt- tingen, men det er kanskje fordi jeg aldri har blitt komfortabel med de få jeg har brukt. Til vanlig "gitarlodding" er en 25-30 watts loddebolt som er skikkelig varmet opp et meget passende redskap. "helping hands" er smarte å ha hvis man ikke liker svidde fungertupper. Kjøp deg en pakke med tynn krympeslange når du først er innom, det er veldig nyttig å ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ooook, enda en nybegynner som prøver seg på lodding.

1.

Hvordan skal jeg best rengjøre tuppen på loddebolten?

2.

Jeg har prøvd meg på å lodde en Les Paul Jr som mikken var kappet av på, så jeg fjernet den resten som stod igjen av den gamle ledning.

Det er litt av gammelt tin som er igjen på pottene, hvordan er "reglene" for å bruke opp igjen dette?

Uansett, etter mye kluss og tålmodighet klarte jeg å få loddet alt på plass og fikk litt lyd, men så forsvant den etter jeg satte på plass lokket bak på gitaren. Er det mulig å ødelegge pottene ved å varme for mye, slik som kondensatorer?

Ble litt uoversiktlig ser dette ser jeg, men noen som kan ha noen svar?

Link to comment
Share on other sites

1. Bruk en fuktig svamp, evnt litt fuktig tørkepapir og stryk av typpen på loddebolten med den. Hvis det er mer inngrodd enn som så, bruk en fil for å få av det ytterste laget på tuppen. Etter dette må du fortinne tuppen, dvs smelt bra med loddetinn over hele flaten rundt tuppen og la det brenne inn litt. Hvis tuppen er skikkelig dårlig, kjøp en ny tupp. Disse koster ikke mange tierne og kan skrus av med en skrue på de fleste bolter.

2. Kjøp deg en loddepumpe eller loddelisse for å fjerne gammelt eller overskytende loddetinn. Fjern det gamle tinnet og kjør på med nytt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.