Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake skrev jeg noe om at jeg skulle lage en "loddeskole" på forumet.

Det er jo ofte slik med enkle ting, at det meste er gjort før. Derfor poster jeg rett og slett denne glimrende videoen, som dekker nesten alt, og som forklarer prosessen bedre enn det jeg kunne ha gjort, selv om jeg hadde brukt mange timer på å forklare de samme prinsippene.

Jeg ønsker å legg til litt informasjon, fordi denne videoen i først rekke dekker komponentlodding, og ikke sammenføyning av ledninger.

Og så mine tillegg:

- Watt- styrken på loddebolten spiller i mindre grad noen rolle. Tuppen på loddebolten spiller større rolle. Har du en loddebolt på mellom 20 og 40 watt, er det helt greit i de aller fleste tilfeller.

- Skal du lodde sammen to ledninger, skal du fortinne (smelte på loddetinn) på begge ledningene, før du setter dem sammen og varmer det sammen med loddebolten. Dette fungerer greit uten flux, fordi det ikke dannes noe oksydering på de få sekundene operasjonen tar.

Derfor kan du se bort fra ett av poengene i videoen i forhold til hvordan man varmer opp loddepunktet.

- Varmer du for eksempel senterleder i en en skjermet kabel for lenge, smelter du plasten rundt lederen, du kortslutter kabelen, det blir ikke lyd, og du må klippe av endene og begynne på nytt. Dette er enda verre på skjermen, som leder varme enda bedre.

- Mye loddetinn er ikke noe poeng i det hele tatt. Så lite som mulig er det riktige.

- Hovedpoenget er altså "så lite som mulig varme som mulig, over så kort tid som mulig". Men på samme tid, blir det så lite varme at loddetinnet ikke "flyter" blir det en kaldlodding.

Se gjerne posten om hvordan man forlenger pickupkabler i "Glorocastertråden". Den er ikke postet enda, tipper jeg gjør det i morgen, og da skal jeg linke her.

Jeg er bare en glad amatør, og satser på at det kommer innspill i tråden på folk som feilretter og kommer med utfyllende kommentarer.

Videoen er fantastisk bra, og forklarer så fint hva som skal varmes opp. Det er viktig, fordi fluxen skal påføres de rette stedene, og ikke svis vekk på spissen av loddebolten. En annen ting med lodding i gitarer, er det det vanskelig å gjøre noe feil, fordi det er passiv elektronikk. Lodder man feil og kortslutter, gjør det ikke noe, i og med at det ikke er noe spenning tilstede.

Skal forsøke å utvide tråden litt med utstyret jeg bruker og slike ting, men da kommer man inn på smak og behag, og ikke på hva som er riktig eller feil.

Man blir flinkere når man har øvd seg litt. Det gjelder jo et meste man gjør med hendene, og det gjelder lodding, også.

Derfor kan det være lurt å øve litt på ting som ikke er så dyrt, som for eksempel lage seg en kabel eller tre i første omgang, eller reparere noen av de ødelagte kablene man som regel har liggende. Man får fort følelsen på når det "flyter" slik det skal når man lodder.

Skal man reparere gamle kabler, er det viktig å klippe av en liten stump, og avisolere på nytt. Den gamle ledningsenden er oksydert, og er vond å lodde på. Et lite smergelpapir er greit å ha, det bruker man til å pusse over loddeflaten på den gamle pluggen, hvis du skal bruke den på nytt.

Selv om videoen viser riktig teknikk, og stresser med rette det med flux på rett sted, så er jo ikke lodding slik at hvis man ikke gjør det helt riktig, så fungerer det garantert ikke.

Ofte så går det bra likevel, det ser man når det flyter, men det er jo ikke noe poeng i å gjøre det feil.

Dette er det jeg bruker når jeg lodder:

En loddebolt. Jeg har tilfeldigvis en loddestasjon som holder jevn varme, men det er ikke nødvendig. Spiss spiller mer rolle enn watt, men hold det innen grensen på 20-30 watt for små- arbeid. Det er en Dremel gassbolt med på bildet også. Den er fin, den, men hvis jeg får velge, er loddestasjonen best. Ligg unna batteridrevne loddebolter og slikt. Har prøvd mange, og enten er batteriet flatt når du trenger den, eller så slutter den å virke etter en kort stund.

Avbiter. Kjøp deg en elektronikkavbiter, en pianotrådkutter er ikke brukbar. Slip den med jevne mellomrom.

Brekkebladkni. Kjøper bokser på 10 stk på clasern.

"helping hands". Vi har bare to hender, og en slik er er veldig nyttig. Klypene kan brukes som varmeisolatorer hvis man lodder ting som er varmefølsomme. Det mest aktuelle for oss er kondensatorer som brukes til diskantfjerning.

En avmantlingstang er grei å ha, men det er klart man kommer langt med brekkebladkniven og en god avbiter. Ikke gjør som jeg gjorde i ungdommen, bruke tennene. Det medførte en enda mer miserabel tannstilling enn det den var før. Mangler et hjørne på den ene fortanna.

Endret av CastorFiber
  • Liker 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ryddet i denne tråden, som jeg hadde tenkt skulle være en "loddeskole" i første rekke. Jeg har lagt til en ny post bakerst men bruker denne posten slik at disse bildene også er med her.

Endelig, bare fem år etter at jeg tenkt jeg skulle gjøre det, har jeg fått laget en "loddebruksanvisning" som jeg tror passer mest for nybegynnere. Dette er altså ikke posten for drevne loddeboltførere, Her blir det forhåpentligvis detaljrikt. Vi setter i gang med bilder av utstyr det er greit å ha. Man trenger ikke alt sammen.

Her ser du et par multimetre. For å måle motstand og kontakt i gitarer, trenger du ikke et dyrt et. Alle som er i handelen er bra nok. Disse to du ser her er på hver sin ende av skalaen når det gjelder kvalitet og pris. De er mye mer avanserte enn det du trenger til gitarmåling.

20141024_DSC_1212.jpg

Loddevann, tipp- avtørker, loddebolt, en resteplanke med to 6,5 mm hull i, avisoleringstang og loddetinn.
Man trenger ikke avtørker og en slik tang, mange foretrekker en våt svamp og en brytebladkniv til et par kroner i stedet for.

20141024_DSC_1213.jpg

Jeg har en slik rimelig loddestasjon. En vanlig loddebolt fungerer like bra til gitarlodding, men denne hoder temperaturen mer stabil.
Dessuten er varmluftsfunksjonen fin til krympestrømper.

20141024_DSC_1214.jpg

Krympestrømper. Det burde gitarfiklere bruke mer av. Dette settet er vel fra clas, med påfyll fra Biltema.

20141024_DSC_1215.jpg

Så til saken. Her skal det lages patchekabler, og i dette tilfellet er det snakk om et fænsi sett med stiv kabel og vinklede plugger.
Framgangsmåten er den samme uansett hva slags kabel og plugg du bruker.

20141024_DSC_1216.jpg

Som du ser på bildet her, har jeg noe som ofte kalles "helping hands". Det er ikke nødvendig, men det kan være greit. Hovedgrunnen til at jeg har brukt dem her, er rett og slett fordi det er lettere å ta bilder.
Her har jeg avisolert omtrent 1,5 cm av kabelen, dratt jordstrømpen tilbake og tvinnet den. Nå skal jeg ha på loddetinn. Husk at hvis du har en gammel kabel der det stikker ut metall fra enden, så klipp det av og få fram "ferskt" kobber. Grunnen er at det er mye lettere å fortinne.

20141024_DSC_1217.jpg

Sånn, loddebolten fikk rent tinn på tuppen, ble satt bort på senterlederen, så la jeg på litt tinn. Gjentok på strømpen.
Legg merke til pluggen, som også har fått to "klatter" med tinn på seg. Denne lille jigen av en plankerest tar ikke lang tid å lage, og kan brukes mange ganger.

20141024_DSC_1218.jpg

Husk å sette på hylsen på ledningen før du lodder, så slipper du å gjøre samme jobben to ganger!

20141024_DSC_1219.jpg

Nå har du altså fire flater med ferskt loddetinn på. Før de sammen, sett loddebolten borttil, og var opp til du ser det "flyter". Ta vekk bolten, og vent til det størkner. Ikke blås på! Blir det blankt, er det fint, er det grått og klumpete er det ikke bra. Det er en såkalt kaldlodding.

20141024_DSC_1220.jpg

Krympestrømpen varmes opp. Disse krymper på litt over hundre grader, så det trenger ikke være så veldig varmt.

20141024_DSC_1221.jpg

Til slutt, en ferdig montert plugg. Gjenta jobben i den andre enden, så har du plutselig en egenprodusert sak med akkurat riktig lengde.

20141024_DSC_1222.jpg

Håper dette var grundig nok. Lykke til.

Endret av CastorFiber
Oppdatert post med annet innhold og bilder.
  • Takker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok

men en som vanligvis kan lodde, er det noe problem å bytte pickup?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Niks problem. Jeg kan ikke å lodde, men jeg klarte det likevel. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tikker inn et sett SD blackouts til meg i løpet av morgendagen, Castor, noe som vil si at et menneske uten praktiske evner og med et overtall tomler skal sette dine tips ut i praksis.

Er det noe jeg absolutt, absolutt ikke må gjøre? Noe jeg overhodet ikke må røre med loddebolttuppen? Hva kan jeg ødelegge, med maks uflaks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke røre? Tja- lakken på gitaren din?

Altså- loddingen du skal utføre, gjøres på enden av en lang ledning, og til komponenter som koster noen få kroner stykket, så sant du ikke har sånn RS-kit eller noe. Prinsippet et veldig enkelt-

Tinn på begge gjenstandene som skal loddes sammen

Sett de sammen.

Varm de opp, gjerne samtidig som du tilfører litt nytt loddetinn. Det medfører at det blir bedre kontakt mellom det som skal loddes sammen og loddebolten.

Jo mindre loddetinn, jo bedre

Jo kortere oppvarmingstid, jo bedre, men husk at det skal flyte og bli blankt. Får du nupper, og tinnet er grått, har du laget en kaldlodding.

Øv litt på noen ledningsstumper på forhånd før du kaster deg over gitaren. Det er ikke bortkastet tid.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en annen grei innføring: Hvordan lodde

For den som er helt fersk er det mye nyttig info på disse sidene, f.eks. om hva en motstand er og hvordan fargekodene skal leses. Anbefales!

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klarte ikke helt å ta dette med flux. Hva er det og hvordan "påføre" eller hva han mente? Og syntes det ble litt vanskelig å ta hvilken spiss på loddebolten man burde ha, bør den være stor eller liten? Og for første gangs bygger, noen gode tips til enkel pedal som går an å bygge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trenger ikke være supersmal spiss så lenge du er noenlunde stødig på hånden.

Her har du en rimelig enkel pedal som første byggesett: Mockman

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med flux- man skal sørge for at fluxen havner der den skal, nemlig på selve loddepunktet, og ikke svi av all fluxen på loddespissen. Egentlig er dette litt overdrevet, det er fullt mulig å få til en kurant lodding hvis det er reint, selv uten flux. Betingelsen er at det ikke er oksydering på det som skal loddes, typisk hvis man skal lodde sammen to ledninger man akkurat har avisolert.

Det lir litt forskjellig teknikk når man lodder plugger og ledninger og når man lodder printbrett. Det finner man fort ut av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du nupper, og tinnet er grått, har du laget en kaldlodding.

Hvis han ikke brukes slikt grusomt blyfritt loddetinn, da. Da blir alle loddingene matte og stygge uansett.

Hint: Bruk skikkelig 63/37% tinn! 60/40 i et nødstilfelle, men da er det viktigere å holde ting HELT i ro.

Jeg vil anbefale disse opplæringsvideoene:

http://www.tangentsoft.net/elec/movies/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. jeg vet egentlig ikke hvor glad jeg er i den "100 watt" loddebolt- tingen, men det er kanskje fordi jeg aldri har blitt komfortabel med de få jeg har brukt. Til vanlig "gitarlodding" er en 25-30 watts loddebolt som er skikkelig varmet opp et meget passende redskap. "helping hands" er smarte å ha hvis man ikke liker svidde fungertupper. Kjøp deg en pakke med tynn krympeslange når du først er innom, det er veldig nyttig å ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ooook, enda en nybegynner som prøver seg på lodding.

1.

Hvordan skal jeg best rengjøre tuppen på loddebolten?

2.

Jeg har prøvd meg på å lodde en Les Paul Jr som mikken var kappet av på, så jeg fjernet den resten som stod igjen av den gamle ledning.

Det er litt av gammelt tin som er igjen på pottene, hvordan er "reglene" for å bruke opp igjen dette?

Uansett, etter mye kluss og tålmodighet klarte jeg å få loddet alt på plass og fikk litt lyd, men så forsvant den etter jeg satte på plass lokket bak på gitaren. Er det mulig å ødelegge pottene ved å varme for mye, slik som kondensatorer?

Ble litt uoversiktlig ser dette ser jeg, men noen som kan ha noen svar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Bruk en fuktig svamp, evnt litt fuktig tørkepapir og stryk av typpen på loddebolten med den. Hvis det er mer inngrodd enn som så, bruk en fil for å få av det ytterste laget på tuppen. Etter dette må du fortinne tuppen, dvs smelt bra med loddetinn over hele flaten rundt tuppen og la det brenne inn litt. Hvis tuppen er skikkelig dårlig, kjøp en ny tupp. Disse koster ikke mange tierne og kan skrus av med en skrue på de fleste bolter.

2. Kjøp deg en loddepumpe eller loddelisse for å fjerne gammelt eller overskytende loddetinn. Fjern det gamle tinnet og kjør på med nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.