Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - Ibanez RT-450/Trenger help til oppussing


E5150

Anbefalte innlegg

Som nevnt i "Sist kjøpte musikkutstyr"-tråden har jeg fått en Ibanez RT i hus. Jeg har aldri tidligere hatt gitar fra Ibanez og har heller aldri vært veldig opptatt av merket. Da jeg begynte å spille gitar for over 20 år siden var en av mine viktigste inspirasjonskilder John Christ fra Danzig og han var en flittig bruker av Ibanezgitarer. Sånn sett var det på tide å få seg en Ibanez.

Etter å ha lest meg opp de ulike modellene har jeg kommet frem til at det er en 250, hvilket er den europeiske utgaven av 450-modellen. Forskjellen på disse er at det er andre mikker, 250en har ikke coilsplit, og det er noe forskjellige stemmeskruer. Kropp, hals og tremolo er identisk.

EDIT: SE post under dette er en 450!

RT-250 har kropp i or og lønnehals med rosentre gripebrett. Den har 24 bånd og originalt et HSH-oppsett. Den har en standard tremolo. Halsen er det Ibanez betegnet som "Viper", hvilket vil si forholdsvis tynn C-profil, men langt unna de mer kjente "Wizard"-halsene. Er nok nærmere en klassisk Fenderprofil. Gitaren er laget i Japan i 1993 i følge serienummeret.

Gitaren jeg har fått har vært utsatt for pickupbytte og det har blitt satt på et alldeles skrekkelig plekterbrett med HH-oppsett. Siden det er en RT skal den ha plass til en singlecoil så jeg regner med jeg finner et rom for en slik når brettet går av. Den har mange skader og slitasje i lakk, men både kropp og hals er er ellers i god stand. Pickupvelger er brukket og tone og volmkontrollene sitter løst. Mangler vibarm. Gripebrettet er dekket i en millimeter drit og er ganske udelikat. Båndene trenger også polering. Pick-upcovrene er stygge. De skal vekk, men håper på å kunne beholde mikkene. Førsteinntrykket av gitaren er imidlertid meget godt. Den har god balanse, halsen føles veldig bra og selv med inngrodde og urgamle strenger låter den meget bra.

Planen min for gitaren er å sette den i så god stand som jeg klarer på egen hånd. Jeg har aldri tidligere prøvd meg på et slikt prosjekt før og vil derfor sette pris på råd og hjelp fra forumet. Jeg vil begynne med å skru fra hverandre gitaren og gå løs på en og en del. Tenker å begynne med halsen og pusse gripebrett og bånd med 0000-stålull for å få vekk all smuss og fett som sitter på. Kroppen skal poleres, men jeg er usikker på om det er noe poeng å gjøre noe med lakkskadene. Noen av de er store og dype og det vil muligens gjøre vondt verre å fylle de igjen. Noen som har efaringer med dette?

Jeg har så godt som aldri brukt loddebolt, men nå er det på tide å lære seg dette. Det vil nok komme en del spørsmål om elektronikken etterhvert.

Deler jeg trenger til gitaren er:

- Nytt plekterbrett HSH. Vil ha trelags sort/hvitt/sort. Er ikke lett å finne brett til RT, men det er en kar som lager slike på bestilling (https://sites.google.com/a/redzline.com/redzline/pickguards/ibanez/rt-450). Jeg lurer imidlertid på om det går an å sette på et RG-brett. De er litt ulik i formen, men forskjellene er ikke store. Noen tanker om dette?

- Single-coil til midtposisjon. Vurderer en Ibanez S1. Disse går billig og fungerer visst bra i mellom to humbuckere. Er det andre alternativer jeg bør vurdere?

- Femveis pickupvelger.

- Vibarm. Noen som vet hvilken type som passer?

- Ny jackinngangsplate

Hvis det er noen som har disse delene til salgs så gi gjerne en lyd. Er ikke supernøye på kvaliteten siden det er læringsutbytte som er viktigst.

2015216_2015-02-16%2010.51.33.jpg

2015216_2015-02-16%2010.51.42.jpg

2015216_2015-02-16%2010.51.56.jpg

2015216_2015-02-16%2010.52.14.jpg

2015216_2015-02-16%2010.52.24.jpg

2015216_2015-02-16%2010.52.33.jpg

2015216_2015-02-16%2010.53.05.jpg

2015216_2015-02-16%2010.53.18.jpg

2015216_2015-02-16%2010.53.35.jpg

2015216_2015-02-16%2010.54.00.jpg

2015216_2015-02-16%2010.54.06.jpg

2015216_2015-02-16%2010.54.33.jpg

Endret av E5150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd av halsen og plekterbrettet. Har nå funnet ut at dette faktisk er en 450 og ikke en 250. Det betyr at den opprinnelig har coilsplit! Mulig jeg må sette elektronikken ut på eksternt anbud. Er redd dette blir for komplisert for meg. Har kikket på diagrammer og dette blir heftig lodding for en som ikke vet hva han holder på med.

Mikrofonene som sitter i er fra Kent Armstrong. Er en HSDE-1 (Super distortion) og en HPAE (6 Shooter). Disse skal være satt for coilspilt ser det ut til. Noen som har kjennskap til disse mikkene? Bra eller dårlig?

2015216_2015-02-16%2012.55.38.jpg

2015216_2015-02-16%2012.55.51.jpg

2015216_2015-02-16%2012.56.07.jpg

2015216_2015-02-16%2012.56.18.jpg

2015216_2015-02-16%2012.56.29.jpg

2015216_2015-02-16%2012.56.51.jpg

Diagram:

rt450_wiring.jpg

Endret av E5150
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere tøffe versjoner av denne etter restaurering eller med mods. Synes også at bare å få den nærmere orginalen vil løfte den flere hakk, se f.eks http://stageshop.hu/images/Ibanez_RT_450_02.JPG

Grattis, billig var den også :-)

Edit: Ser en nevner http://www.redzline.com/pickguards/ for rt pickguards, tror RG blir feil.

Endret av blaamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gitaren er sort, kan du med hell (og tålmodighet) fikse dette med sort neglelakk. Det trengs maange påføringer, ikke for mye av gangen, for da blir tørketidene absurde. Har en "RG bass" jeg har fikset opp på denne måten, og det blir 99% usynlig.

Ikke la deg skremme av coilsplit. Det er rett og slett en brytet koblet inn mellom spolene, og som i "på"- posisjon sender signalet fra den ene spiolen til jord. Lett som bare det. Man tar de to lednerne som bare er koblet sammen, lodder inn en bryter, og så en leder fra bryteren til jord. Kjempeenkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spørs det om jeg ikke får bestille brett fra redzline.com. Litt dyrere enn jeg hadde ønsket, men hvis det er eneste alternativet så sier det seg selv at valgmulighetene er begrenset. Jeg takler ikke plekterbrettene som var på originalt - disse avskylighetene svir og brenner i øynene mine. Foretrekker et kjedelig brett i svart med hvit kant.

Må også ta stilling til om jeg vil beholde Kent Armstrong pickupene. Ut i fra det lille jeg har spilt på gitaren så låter de bra, men skal jeg beholde de følger dekslene med på kjøpet. Er ikke mulig å fjerne disse.

Skal prøve med neglelakk. Min samboer som tross alt har litt erfaring med slikt (om ikke på gitarer) mente dette kunne bli for bløtt, men jeg ser at andre anbefaler det også. Får se om jeg finner en med rette glansen.

Edit:

Her er en sammenligning av RT-450 brettet og brettet til en RG. Bortsett fra litt spissere horn og noen avrundinger på kantene er ikke forskjellen stor:

RT-450:

RT%20150%20-%20Black.JPG?height=243&widt

Generisk RG-brett

IbanezRG350DX_big.jpg

Ser ut til at andre har brukt RG-brett:

The pickguard was also replaced with a Creme Pearl guard for an RG. Apparently the RG pickguards holes do not line up with the ones on the body. But i looks cool anyway

Endret av E5150
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg skremme av coilsplit. Det er rett og slett en brytet koblet inn mellom spolene, og som i "på"- posisjon sender signalet fra den ene spiolen til jord. Lett som bare det. Man tar de to lednerne som bare er koblet sammen, lodder inn en bryter, og så en leder fra bryteren til jord. Kjempeenkelt.

Da har jeg bruk for et pull-push potmeter går jeg ut i fra. Ser de kommer med langt og kort skaft. Noen som vet hva jeg trenger til denne gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen ble ganske grei ja. Trodde først at det var en RT-150 og var litt avventende. Bestemte meg for å gå for gitaren og fikk den til oppgitt pris. Rart ingen andre var på den før meg.

Har kjøpt en Ibanez S1 pickup til gitaren. Kostet meg 85 kroner på ebay. Burde fungere greit i midtposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående neglelakk for myk. Husk at du må være tålmodig. Legger du på for mye for ofte, så stivner det "aldri". Legg på et et lag hver dag, og la det tørke. Den "dingen" på undersiden av gitaren har jeg fikset lignende skader, og etter å ha slipt ned og rubbet opp, så har de blitt helt oppunder usynlige. Jeg har ikke lagt merke til at de er mye, bare man ikke legger på veldig mye, og lar det tørke skikkelig.

En annen variant er å bruke superlim, men igjen har du tørketiden du må ta hensyn til.Dessuten finnes det ikke sort superlim, så da må du på en form for lakk en eller annen gang. Dessuten er superlim vanskeligere å poere opp, og du kan ikke bruke noe herdemiddel, for da blir superlimet grått.
Jeg trodde jeg hadde noen bilder av det jeg har gjort så langt på RB- bassen min, men jeg finner det ikke.

Totalt sett, jeg synes neglelakk er helt greit, og veldig rimelig i bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så smått begynt på oppussingen. Halsen var et greit sted å begynne. Så sånn ut før jeg gikk i gang. Er jo en halv hånd igjen på brettet:

2015224_2015-02-19%2022.30.53.jpg

Brukte 0000-stålull uten såpe og pusset både gripebrett og bånd i samme slengen. Gikk over med tannbørste inn til båndene da jeg var ferdig. Uten vann og tannkrem :-) Her har jeg pusset meg opp til femte bånd:

2015224_2015-02-19%2022.46.30.jpg

Ferdig pusset:

2015224_2015-02-20%2013.41.59.jpg

Litt olje må til.

2015224_2015-02-20%2013.42.31.jpg

2015224_2015-02-20%2013.42.36.jpg

Fikk meg en Ibanez S1 singlecoil veldig billig. Den var slitt og med en del rust på coilene. Var ikke så fristende å gå over med stålull der, men etter litt googling fant jeg ut at gnikking med tørt aluminiumsfolie ville fungere. Her har jeg pusset vekk rust på tre av coilene. Trenger vel ikke å forklare hvilke.

2015224_2015-02-21%2020.23.24.jpg

Plekterbrett er på vei i posten. Prøver meg et et RG-brett og håper det ikke blir helt krise. Har også funnet frem et push-pull potmeter jeg håper vil fungere.

Trenger en tremoloarm/whammy bar til gitaren. Noen som vet hvilke type jeg skal gå for? Hvis du i tillegg har til salgs så gi beskjed!

Edit: Trenger en loddebolt. Satser på å ta turen innom Clas Ohlson, men hvilken type skal jeg velge og hva trenger jeg av utstyr for å lodde sammen mikker og sånt?

Endret av E5150
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr alu folie på rustne pickups må jeg prøve .

Det gir ikke merker på selve plasten ?

Har brukt mye neglelakk i mange farger . Det funker bra .

Det finnes noen typer beregnet til å bruke ultrafiolett lys på....IKKE kjøp slik lakk .

Svart til Ibanez er faktisk litt stress , da mange av disse svarte neglelakkene ikke er svarte nok ( og blanke nok) .

Sjekk forskjellige og kjøp den mørkeste du finner .

Det viser ikke så mye på kantene på gitaren , men fyller du inn på flater viser forskjellen mer .

Den store skaden bør fylles med noe . Det har jeg ikke gjort selv så vet ikke hva folk anbefaler til det .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ripene i plasten var der før jeg begynte og tviler på at folien gjorde noe ekstra skade. For å være sikker kan man jo dekke til. Trikset fungerer tydeligvis på det meste av metall, men er spesielt egnet på krom. Tok utgangspunkt i en video hvor en rusten gammel sykkel ble skinnende og flott etter litt omgang med folie. Der brukte de litt vann for å få bedre gli på folien:

Mer info:

http://www.robertscycle.com/chrome-clean.html

Godt poeng med at jeg bør fylle skaden med noe for å bygge ut. Trenger innspill på hva som vil egne seg som fyllmateriale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Da er gitaren så godt som ferdig! Mangler bare trem-armen så er alt på plass.

Det har tatt sin tid, men loddingen ble for krevende for meg. Fikk svært, svært god hjelp av Andy Haliday til lodding og oppsett av gitar og sluttresultatet er langt bedre enn forventet. Sitter igjen med en helt nydelig og allsidig gitar som låter fantastisk bra. Halsen er suveren og passer meg mye bedre enn andre gitarer jeg har prøvd.

RG-plekterbrettet måtte tilpasses noe, men fungerte helt fint. Langt billigere løsning enn å få tak i et spesialtilpasset RT-brett. Det coil-split på humbuckerne og de låter fint både som fulle humbuckere og som single coil. Blir litt lav output i singlecoilmodus, særlig sammenlignet med midt-pickupen, men det er det vel ikke så mye å gjøre med.

Har ikke gjort noe med skadene i lakken. De plager meg lite og litt Farsundpreg er vel bare positivt :P

Har lært mye gjennom denne prosessen og har også måtte innse noen begrensninger :-) Gleder meg til neste prosjekt. Da skal jeg gå for et enklere pickupoppsett!

2016119_2016-01-19%2012.30.36.jpg

2016119_2016-01-19%2012.32.11.jpg

2016119_2016-01-19%2012.32.29.jpg

2016119_2016-01-19%2012.32.39.jpg

2016119_2016-01-19%2012.32.50.jpg

.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.