Web Analytics
Jump to content

Teknisk spørsmål - Ibanez sa 260 fm

B3rgs
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Ibanez sa 260 fm. Har ett problem med denne når den kobles til forsterkeren. Når jeg plugger inn jacken i gitaren, får den først en type innestengt lyd med skurring. Etter litt rikkling for å få kontakt, kan den spille greit, men fort begynne å lage den samme innestengte lyden med skurring igjen.

Er det noen som har vært borte i noe slik selv? Hva som kan være feil? Forsterker/ledning er utelukket da jeg har prøvd flere. Kan det være så mye som kontakten som tar jacken? Har prøvd å søke opp om sånt på google, men har ikke funnet noe.

Takk B3rgs

Jeg nå innrømme at jeg ikke har søkt opp detaljer om den aktuelle gitaren, men hvis den har en "hylseplugg" som mange Ibanezgitarer har, så er det slik at den må byttes ut. Det blir ikke bra, selv om man prøver seg med alskens smarte triks. Er det snakk om en litt mer gammeldags plugg, kan man bøye på kontaktpunktene.

Heldigvis er det ikke snakk om store summer uansett.

Jeg laget meg et verktøy som nesten ser ut som heklekrok. En tynn pinne med krokete/bøyd og spiss tupp. Denne får tak i tunga på jack og man klarer å vri tunga litt ut. Har gjort dette på noen ibanezer og løst problemet. Problemet med disse Ibanezjackene er at tunga ikke gir det spennet som må til for å få godt grep og god kontakt.

• Like 1

Har også utført det der. Problemet er slik jeg har erfart at reparasjonen ikke varer særlig lenge. Tror det må være noe med metallet i disse tungene som gjør at de ikke "holder seg på plass". Det går en stund, og så er problemet tilbake. Andre kan selvsagt ha andre erfaringer.

Derfor har jeg endt opp med å bytte med en gang, det er like greit, hvis det er tid til det.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By blaamann
      Denne såg jeg ikke komme.... 🙂

https://www.ibanez.com/usa/products/detail/flatv1_00_01.html

• By Audun
      Var på besøk hos opphavet og fant igjen noen gamle musikkutstyr-kataloger fra min ungdom.  Interessant å se både utvalg og priser! Her er et lite utsnitt fra 89/90 katalogene til Gulmoen & Engh og Norsk Musikk:

• By tjukknyggis
      Lufter denne skjønnheten her for salg; Ibanez Custom AS103-AMB. Strøken gitar !
      https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179772882

• By DirkDiggler
      (Hei, helt fersk. Spilt andre instrumenter og kan noter og alt det der... Men gitar har jeg aldri helt finni ut av... MEN NÅÅÅÅ!!)

Har egentlig ikke et fast budsjett å holde meg til , selv om madammen ikke er helt enig. Har googlet og "youtubet" ved alle mulige ledige stunder og tror jeg ender opp med en Ibanez s521 + en VOX amp til ca 2000(VT 20 ett eller annet). Har "aldri" spilt gitar før, men vil ha noe som duger når jeg nå er såpass bestemt på å endelig komme igang. Prøvde meg så vidt på en akustisk for maaange år siden men den ble for stor og ukomfortabel å lære å spille på + jeg hadde aldri ro i ræva til å sette meg ned å øve. Nå derimot er det tre kids inne i bildet og jeg har ikke annet enn ro igjen når de har blitt "sendt i seng". Når feriepengene tikker inn, bestiller jeg. Nå skjer det! Og jeg gleder meg som en unge.. 

MEN; Vurderer også en gitar med "whammy-bar" eller hva det heter. Vil det lønne seg å starte med en gitar som har en, eller ikke? Går jo ann å investere i en ekstra gitar som faktisk har det om jeg kjenner at jeg nærmer meg Gilmour-nivå etterhvert? Eller? Finnes det noen glupe individer med gode tips? Burde jeg ikke starte med en Ibanez S-521? 

Vurderte lenge PRS SE Standard, men den koster noen tusen mer og finner ingen blå på noen nettbutikker... 

Samme gjelder Ibanez RG350... Ville ha en i lilla, men den finnes ikke å få tak i(ny  ).
      Ja, også en ting til. Bør man kjøpe nye strenger med en gang, eller funker de som følger med på en ny gitar i 5000,- + klassen?
      Innspill mottas med overlegen takknemlighet.
    • By Jostein Olsen
      Selger en Ibanez 2375 fra tidlig 70-tall. Pre-lawsuit Les Paul Recording kopi. I god stand, med noen få bruksmerker. Tar gjerne imot kommentarer eller fakta om denne også. Flere bilder kan sendes på forespørsel. 
      pris rundt 8000,- gi bud. 

• Siste aktive tråder

• Å selge gamle gitarer kan være god butikk det, men det forutsetter jo at man faktisk får betalt... 😔
    • Tok den i fresen, med binding fresestålet. Gikk som hakka møkk.
    • Veldig fint med trebinding! Hvordan fikk du ABSen av uten å skade treet?
    • I dag: tok av igjen abs binding, og limte på trebinding. Fordi; limet som jeg sikkert var for generøs med hadde lagt seg inn i sporet for bånd enkelte plasser. Fikk det ikke ut på en god måte, prøvde med varme på en tynn sondeog pirke det ut, , men usikkert på resultatet. Dessuten var der en glippe i underkakant binding ,  tror den hadde bydd på trøbbel senere.  Tok av igjen som sagt, tensket opp med sagbladet på fret-sagen og limte på med trelim igjen.  Tror jeg er fornøyd nå. Dessuten vakrere med treverk synes jeg.. 
    • Har ikke prøvd flere steder enn dette foreløpig. Kan legge til at jeg kjøpte gitaren i i 97/98`ish, men at den ble stadig mindre brukt etter at jeg ble pappa i 2001. Nr 2 kom i 2003, og kofferten med gitaren ble bare liggende til frustrasjon. Mener jeg har video av ungene som lekte med gitaren mens den lå i kassa et sted....uansett ble den besluttet solgt siden trelast virket mer fornuftig enn en gammel gitar akkurat da. Selvfølgelig en dårlig vurdering, og det endte jo ikke helt bra heller.  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.