Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge om en Floyd rose stol?


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er mulig å bygge om en Floyd rose med hensyn til blokken. Sette på blokk med impotrtykkelse? Er det en felles standard bredde på de tre skruene til blokka på alt? Å ødelegge en Floyd rose sånn, sier dere sikkert, men 15dollar kinastol er det ikke så farlig med. Denne gitaren skal være tøff å se på. Ikke så nøye på lyden i den som den andre gitaren min som skal få Fender Texas Specials. Den gitaren skal være en gitar jeg ikke skal være redd for å låne bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg sliter med å skjønne spørsmålet, i og med at jeg ikke helt skjønner hva du er ute etter.
Husk at en gitar, og lyden av den, er en sammensatt affære. Alt fra treverk, hals, kropp, materialer, stol og sadel og så videre er med på å påvirke lyden. Vil man bare ha noe som ser "artig" eller "tøft" ut, og resten ikke spiller noen rolle, er det jo like greit å henge opp et bilde av en gitar.

Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet, men jeg vet ikke hva "importtykkelse" er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller billigste squierne er tynnere, altså affinity- og Bullet-modellene. Ganske sikker på at "standard" og oppover følger vanlig fender-mål. Det gjorde de i hvert fall før (jeg satte på en gotoh-Floyd på en MIJ Squier for en 12-13 år siden, og en gotoh-Floyd er vel godt innafor vanlige Floyd-specs?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, mener du dybden av en standard mål Floyd rose blir så dyp den ikke får plass inni gitaren med "tynn Squire" tykkelse? Og du tenker på en standard Floyd rose?

Edit: Etter å ha googlet litt tror jeg at en standard Floyd Rose vil stikke ut av gitarkroppen bakpå.

Endret av KimT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trem-bro, enten det er FR eller vintage må betraktes som en vippe i balanse. Strenger på en side med kort arm, og fjærene på blokka som en lang arm på motsatt side. Setter man på en kortere blokk må det flere og/eller strammere fjærer til for å gjenopprette balansen. Det bør kunne fungere, men et bytte til strammere fjærer gir gjerne mer masse (mer metall) i fjærene og da kan gitaren bli litt mer følsom mht variasjon i temperatur.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes slike blokker i masse størrelser, så det går sikkert å finne en som passer. Hvordan skruehullene er plassert på div kopifloyder vet jeg rett og slett ikke. Hvis hullene tilsvarer original floyd, finner du masse sustainblokker å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.