Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge om en Floyd rose stol?


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det, er det mange grunner til å endre på, eller "oppgradere" gitarer. Dropper den diskusjonen her. Er dette noe som har noen hensikt, slik trådstarter spør om?

Svaret er et rungende nei, rent bortsett fra at det kunne være artig å se om det gikk an å få det til. Tror jeg hadde brukt tid, penger og krefter på andre ting. Det betyr ikke at det er en fasit, bare en mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest vanlige blokkene er 34mm høye på Licensed FR modeller..hvis du må ha kortere enn det sliter du muligens .

Målte på en gitar her med 45mm tykk kropp og FR med 34mm blokk . Floyd med 34mm blokk takler en kropp på 36-37mm uten å stikke ut .

En squier Affinity kropp måler jeg til ca 41mm tykkelse . Så på den burde det gå greit i hvert fall .

Det er en del forskjellig boltmønster ute og går på blokkene visstnok . Jeg skulle kjøpe et par større brass blocks og da ville selger at jeg skulle demontere og måle .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du sette på en importblokk på en importfloyd? Blir ikke det akkurat det samme?

Ja,n nettopp. Du skjønte det du. Det er det jeg i denne tråden har prøvd å spørre om går an. Men jeg har bare Strat importstol og da er spørsmålet om den blokken passer på import FL? Er det en fast standard på avstand skruer på blokka?

Forresten, i fremtiden skal jeg kjøpe enbrukt ekte Fender Mexico stratocaster men vet ikke når for jeg er ganske fattig. ( men jeg har Volvo v40 turbo til 700000kr ny for 15 år siden likevel)

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært deg hadde jeg ikke orket styret, og heller solgt alt du har av gitar nå, så tror jeg du fort har råd til en brukt Fender mex. Men det finnes også rimeligere alternativer slik som Vintage og det som jeg har mast om i flere poster ;)

Denne har jeg også troa på

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54330674&searchclickthrough=true&searchQuery=vintage%20strat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært deg hadde jeg ikke orket styret, og heller solgt alt du har av gitar nå, så tror jeg du fort har råd til en brukt Fender mex. Men det finnes også rimeligere alternativer slik som Vintage og det som jeg har mast om i flere poster ;)

Denne har jeg også troa på

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54330674&searchclickthrough=true&searchQuery=vintage%20strat

Nei, skal jeg selge det jeg har bygget så er det såpass personelig at jeg bare Må ha merkevare. Men de er så personelige at da MÅ jeg ha Fender USA for å være villig til å selge dem.

Og forresten skal jeg bygge hjemmestudio. Mixer med audio interface USB til min cakewalk så har jeg opptaker. Og to mickrfoner i samme stemme for å få stereo mikrofon. Slikt koster også

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på dette med tykkelsen på kroppen på en Squier Affinity vs Fender MIM/MIA strats.

De tynneste jeg har funnet omtalt er Affinity på 1,625", mens de tykkeste Fender stratene ligger på 1,855" (det er tydeligvis en del variasjon innenfor dette spennet).

Andre sier at Bullet kan være helt nede i 40mm, men samme kilde lister "standard" tykkelse for Fender strat til 45mm. Det betyr at maks forskjell i tykkelse er 7mm.

Om man kjenner noen som driver med metallsløyd, så burde det vel være mulig å tatt bort 5mm og laget nye fester for fjærene i blokka. Mulig du også må bruke flere/kraftigere fjærer eller installere litt tynnere strenger for å få dette til å balansere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten skal jeg bygge hjemmestudio. Mixer med audio interface USB til min cakewalk så har jeg opptaker. Og to mickrfoner i samme stemme for å få stereo mikrofon. Slikt koster også

skal du kjøre samme fremgangsmåte som du har gjort med gitarene? kjøpe billig-billig, og modde deg i hjel i håp om å øke både verdi og kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal jeg selge det jeg har bygget så er det såpass personelig at jeg bare Må ha merkevare. Men de er så personelige at da MÅ jeg ha Fender USA for å være villig til å selge dem.

Og forresten skal jeg bygge hjemmestudio. Mixer med audio interface USB til min cakewalk så har jeg opptaker. Og to mickrfoner i samme stemme for å få stereo mikrofon. Slikt koster også

Jeg er glad jeg ikke har et slikt forhold til instrumentene mine. For å sammenligne så hadde jeg lett byttet ut en sløv saks jeg har satt sammen selv av søppel jeg har funnet med en ny skarp lett. Spesielt om jeg ikke har måttet betale noe imellom. Men vi er forskjellige vi mennesker, og det er jo bra at alle ikke er like. Men vær så snill å ta deg en tur rundt i musikkbutikkene i ditt nærområde og få prøvd litt instrumenter og forsterkere snart, Please!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten skal jeg bygge hjemmestudio. Mixer med audio interface USB til min cakewalk så har jeg opptaker. Og to mickrfoner i samme stemme for å få stereo mikrofon. Slikt koster også

Altså: Skal du ha hjemmestudio, så er ikke stereomikrofoner viktig. Har man et skikkelig DAW-program, så er det vanligste å ta opp de ulike instrumentene som monospor og mikse til en stereomiks i DAW. Ser man bort fra akustiske trommesett (som det er en egen vitenskap å ta opp), så løses mye med monomikrofoner. Og hvis du skal f.eks synge og spille gitar, så gir det større mulighet for å få det bra i miksen å ta opp vokal med en mikrofon til ett spor og gitaren på et annet spor.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt ha 2 helt forskjellige mikrofoner. En SM57 og en Ribbon f.eks., som du setter forran gitarforsterkeren, så du får et bredere register å jobbe med. Da får du 2 identiske spor, med forskjellig lyd. (Altså 2 opptak fra samme innspilling).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke har et slikt forhold til instrumentene mine. For å sammenligne så hadde jeg lett byttet ut en sløv saks jeg har satt sammen selv av søppel jeg har funnet med en ny skarp lett. Spesielt om jeg ikke har måttet betale noe imellom. Men vi er forskjellige vi mennesker, og det er jo bra at alle ikke er like. Men vær så snill å ta deg en tur rundt i musikkbutikkene i ditt nærområde og få prøvd litt instrumenter og forsterkere snart, Please!!!

Jeg har spillt på Fender Mexico Strat og de er fantastiske. Ca det samme å spille på som en gitar jeg har som jeg sammen av bare Fenderdeler.

Når gitaren jeg bygger nå er ferdig så skal jeg begynne på en Strat av USA deler, også kropp og hals USA.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.