Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har jeg kjøpt Katta i sekken?


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Tipper de fleste aftermarket bildeler som selges i Norge ER Kina produsert ( og ofte dårligere enn originavare) .

Kina kan sikkert produsere bra kvalitet om de vil ...problemet er at de stort sett skal produsere mye til billigst mulig pris .

Og da blir det som oftest tilsvarende kjip kvalitet .

Det blir solgt MYE nye Kina produserte gitarer i grei kvalitet i Norge hvert år . De har sikkert størst prosentvis andel av dette salget .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spon er ikke lett "treverk" om det er like tungt eller tyngre enn eik og lønn vet jeg ikke. Hvis kroppen du har kjøpt er lett kan det ikke være spon

Det er jeg ikke enig i. Jeg hadde Gitarkroppen i spon rundt hasen selv og ven veide en tredjedel av den jeg har som er i Swamp ash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sponplate har gjerne en egenvekt på mellom 0,8 og 0,9, da det er mye lim i sponplater. Godt tørket treverk ligger gjerne på 0,5 til 0,7 avhengig av treslag. Dersom man bruker lette tresorter som t.eks. balsa eller lignende i platene , vil sponplatene bli tilsvarende lettere. Balsa har jo en egenvekt på under 0,2, men hvor godt egnet det er til instrumenter har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balsa? Det er en post på ultimate guitar hvor det sies det er en bra "tonewood", men er bare veldig mykt. Balsa og en tynn sponplate for rigiditet. Så også påstander balsa er en av de beste materialene som tonewood for fioliner, men som strukturelt treverk, er det mykt.

http://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=1603830

Så også en post om at ZZ top har en balsatre gitar. En som har veldig bra lyd.

Søk på balsatre fioliner for info om balsatreverk som tone tre, der er det tydeligvis mer interesse for testing av akkurat det treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sponplate har gjerne en egenvekt på mellom 0,8 og 0,9, da det er mye lim i sponplater. Godt tørket treverk ligger gjerne på 0,5 til 0,7 avhengig av treslag.

Tenkte meg det. I 10 år som tømrer har jeg bært på mye forskjellig treslag og typer. Spon og mdf er blandt de

tyngste.

Også endel sand og annet rask i disse platene, så hold favorittsaga langt unna!

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en uferdig, dvs ikke finish,kropp i heltre fra GFS forberedt for Floyd og HSH som jeg skal ha. Blir prisen lav og mye for pengene når det ikke er finish hvis jeg klarer finishen selv? Blir den kroppen i kvalitet som proserien til GFS? For den er i heltre. Det er nemlig bra nok for meg. Jeg pusser den bare glatt med finere og finere sandpapir og til oppløsning 1200 og lakker mange tynne lag klarlakk blank type etterpå. Det klarer jeg fint.

Chrome plekterprett da og sorte knotter/pickups...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn med ca 500,- til 1000,- i grunning, maling, lakk, og poleringsmidler for å få en finish tilnærmet like blank og jevn som det du får på de ferdige kroppene.

Og det er om du har erfaring med spraymaling fra før.

Men det er moro å lakke selv, selv om ikke alltid resultatet blir helt 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva slags treverk det er snakk, dvs hvor mye den vil ta til seg av lakken, så står du foran en vanvittig jobb hvis du skal lakke denne med klarlakk type akryl på boks, uten noen form for porefyller. En grei porefyller av shellac koster ikke stort og gjør jobben hundre ganger lettere.

Alternativt er jo også tru oil en vei å gå.

Anbefaler at du leser lakktråden i DIY-delen av forumet. Mange veldig bra tips å ta med seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.