Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har "eldre" LP - ønsker coil split og fasereversering slik som på nye LP


as-man

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har en Gibson Les Paul Standard som jeg kjøpte ny tidlig 2009 men som skulle være en 2006-modell mtp. specs (chambering, burstbucker pro's).

Stort sett veldig fornøyd, definitivt den beste gitaren jeg har kjøpt. Jeg har lurt litt på å kjøpe en nyere årsmodell etter at de introduserte coil splitting og reversering av fase, og har prøvd både 2014 og 2015 på 4Sound her i Bergen. Men hvis det bare er det jeg vil ha så bør jo det kunne fikses på den jeg har, tenkte jeg.

Jeg håpte at det kun var pottene som måtte byttes, men den gang ei. Først fant jeg ut at jeg kun har to signalkabler fra/til humbuckerne, ergo er splittingen utelukket. Når jeg søker opp pickups med 4 signalkabler fra Gibson så er det QuickConnect-utgaven som er tilgjengelig. Det ledet meg til informasjon om at nyere LP-er har kretskort i stedet for tradisjonelle potter med loddede kabler.

Så da må jeg minst kjøpe to nye pickuper, før jeg finner et alternativ til kabling/potter. Her er det jeg har sett på:

1. Det enkleste er definitivt å kunne kjøpe et originalt kretskort som jeg kan stappe inn, og koble på hurtigkoblingene for pickups, tre-veis switch og jack. Men dette ser jeg ikke ut til å kunne finne på nett. Det eneste jeg har funnet etter 10-15 minutter med googling er denne: http://fiftiesmodern.com

2. Et annet alternativ er å kjøpe en ferdigkoblet "wiring harness" med de rette komponentene.

3. Det tredje alternativet er å kjøpe komponentene hver for seg, og lodde sammen alt selv. Det er dog ikke noe jeg har særlig lyst til å gå i gang med.

Noen som har noen tanker/anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jimmy Page-wiring er ikke så ulikt det du er ute etter. Du må klare deg uten bypass-bryteren, men du kan få begge pickupene i serie istedet.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=jp_style

Det er flere som selger dette oppsettet ferdig loddet. Da står du også friere mht. valg av pickups siden du ikke er nødt til å ha quick connect-pluggene.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut www.stratosphereparts.com eller ebay siden deres http://stores.ebay.com/thestratosphere?_trksid=p2047675.l2563

De lever av å slakte nye Fendere og Gibson, og selge delene separat.

Dette skulle vel være noe av det du er ute etter:

http://www.ebay.com/itm/USA-Gibson-Les-Paul-Burstbucker-Pro-PICKUPS-POTS-KNOBS-Splitting-Solderless-/381110529120?pt=Guitar_Accessories&hash=item58bbf52c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikket ikke på noen av linkene, eller har noen erfaring med produktet, men er av erfaring og natur meget skeptisk til produkter der man skal betale for at "man ikke trenger å lodde" når det er snakk om gitarer.

Man kan kanskje tro at det å lodde er omtrent like vanskelig som hjernekirurgi, siden man på død og liv skal unngå det. Slik er det faktisk ikke. Litt tid, en dose trening og så er den edle kunst i boks. Litt vanskeligere enn å smøre på en brødskive, men lettere enn å for eksempel skifte bremser på en bil.

Det er faktisk ikke uten grunn at lodding inne i en gitar eksisterer fortsatt. Det er fordi de det er stabilt, billig og virker uten at det blir vakkel over tid, tidsrom noen få år.

Det er noe annet med en elektronisk duppeditt med overflatemonterte komponenter, der levetiden er rundt fem år, og som dessuten gjerne er badet i lakk etter montering. For en gangs skyld er kanskje gamlemåten minst like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er av erfaring og natur meget skeptisk til produkter der man skal betale for at "man ikke trenger å lodde" når det er snakk om gitarer.

Enig, men trådstarter var ikke keen på lodding. Når det er sagt har jeg installert toneshaper i en strat for noen år siden. Det fungerte greit, og mini-kontaktene er av god kvalitet. For optimal montering er dog å anbefale at man pre-lodder kabelstumpene fra pickup-ene om dette ikke er gjort fra før. Ulodda kabler med tynne kordeler som tvinnes og stikkes i kontaktene uten å loddes først kan gi kontaktvansker. Jeg har ikke fått noen klager fra han jeg installerte dette for i årene som har gått. Imidlertid vet jeg at han heller ikke har benyttet seg av alle mulighetene kretskortet gir så da kunne jeg like gjerne lodda den kretsen han har endt opp med av standard-deler av høy kvalitet til en brøkdel av prisen.

Skal man eksperimentere med mange forskjellige pickups er en slik løsning til stor hjelp. En nederlandsk instrumentmaker jeg spilte litt sammen med da jeg bodde i Amsterdam rundt tusenårsskiftet hadde ferdige rigger der folk kunne prøve alle mulige pickups i LP, Strat og Tele-kropper som var preppa så man kunne droppe i pickups fra baksiden uten å ta av strengene og med en haug mini-switcher for å velge ulike konfigurasjoner. Dette var lenge før toneshaper.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle forslag!

Max kudos til "Max Kudos", dette var nøyaktig det jeg så etter. Googling er en kunst, man må vite viktige nøkkelord å søke etter og jeg var stuck i "Les Paul PCB" søkefrasen siden det var der jeg fant mye innhold om alle puristene som ville kvitte seg med denne jækelskapen.

Lodding i seg selv er ikke noe problem, jeg har selv byttet både pickups og potter på den ene strat'en min. (Hvis jeg ikke husker helt feil så var det CastorFiber som kjøpte original-pickupene av meg etterpå). Jimmy Page-wiring kunne godt vært et alternativ, men jeg ble litt forlokket av muligheten for plug and play.

(Noe annet jeg ble litt forlokket av var LP 2015 featuren med pickguard som man ikke trenger å skru fast i kroppen, men som klikkes på plass i noen spor i pickup-dekslene. Kanskje jeg til og med kan finne noe slikt på eBay)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.