Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips & Triks! Hvordan lage et hjemmestudio


Anbefalte innlegg

lurer bare på om det har for seg å ha en rom mik i tillegg til en mik intill ampen(gitaramp)(?)

Spiller du med overdrive/distortion/vreng så: JA!

Men det kommer jo an på rommet også. Er det klangfull, dødt eller passe dempet?

Jeg oppdaget dette ved en tilfeldighet for mange år siden, ved at en vokal-mic (kondensator). stod på inne i opptaksrommet. Denne sammen med en dynamisk "nær-mikk"

ga vrenglyden en helt ny dimensjon. Nå viser det seg at vårt opptaksrom er akkurat passe dempet og ikke for dødt.

Fikk ikke den samme virkningen på clean-lyder.

Prøv deg litt fram. Start med en kondensatormikk i vokalhøyde og sett den 2-4 meter fra ampen. Flytt den rundt i rommet og lytt på forskjellen.

Miks sammen lyd fra nærmikk og rommikk og eksprimenter også med faseknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på å ha en royer ribbon/sm57 mik inntil ampen og en sennheiser 421 som rommik. hva tror du om det?

rommet jeg spiller i er ikke veldig stort, det har en del møbler å lignende stående rundt så den er vEEldig bra lyd der til gitaramp..

og en annen ting, jeg spiller BALLE HØYT.. har det noe å si for hvordan lyden blir i rom-mikken?

EDIT: faseknappen på preampen?

Endret av Thorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg tenkte på å ha en royer ribbon/sm57 mik inntil ampen og en sennheiser 421 som rommik. hva tror du om det?

rommet jeg spiller i er ikke veldig stort, det har en del møbler å lignende stående rundt så den er vEEldig bra lyd der til gitaramp..

og en annen ting, jeg spiller BALLE HØYT.. har det noe å si for hvordan lyden blir i rom-mikken?

EDIT: faseknappen på preampen?

Om du har tilgang på en Royer så er du en heldig mann! :). Trykker du en sånn opp i høytaleren sammen med en SM57 så er du sett to go!!. Det at du spiller Balle Høyt, som du sier, er bare bra. Men pass på digital vreng! Ikke "spreng" mikkene. Det kan være litt vanskelig å legge merke til, men prøv å plassere mikkene lengre vekk fra ampen og se om du får en "renere" lyd. Og pass på med Royer mikken. Denne vil du ikke plassere "feil" forran en ballehøy gitaramp. Ribbon mikker drikker lite melk og lider derav av benskjørhet. Disse blir "fort" ødelagt beyond repair. Så pass på at du setter en evt ribbon mik på skrå forran ampen. (Google it!)

Rommikkene hadde jeg utelatt. (Avhengig av stil såklart!!). Men rom-mik på gitar har en tendens til å rote det til, i mine ører. Men det finner du fort ut av, det er jo bare å prøve-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann! Et par spørsmål. Planlegger å få ordnet meg et lite hjemmestudio.

Jeg har:

Macbook Pro

Logic Pro 9

Senheiser kondensatormik.

Helt vanlige Creative høytalere og sub.

og jeg planlegger i nærmeste tid å skaffe meg et midikeyboard til en billig penge.

Jeg trenger mao. lydkort og muligens mixer/preamp om jeg har forstått rett. Jeg skal ta opp stemme, gitar for det meste. Resten går på midi og samples fra logic. Har aldri tatt opp i mitt eget hjem før, og har egentlig ganske lite peiling på sånt. Kun drevet med midi. Jeg trenger gode anbefalinger på f.eks. studiopakker eller diverse produkter dere har erfaring/god peiling på.

Hadde satt veldig stor pris på svar :)

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei!

skal kjøpe meg hjemmestuido nå snart for konfirmasjonspenger dvs. har ti tusen som også skal brukes..

har tenkt til å kjøpe mikser, men har egentlig tenkt på å kjøpe lydkort først, og se om jeg klarer meg med det.

skal recorde gitar,vokal og skal ha et midi-keyboard som jeg kan legge til bla. bass og beats.

vil det holde med feks. line 6 ux1? eller lønner deg seg å kjøpe en mikser..? vet jo at det egentlig bare er fordeler med en mikser

men mine behov er jo ikke sånn KJEMPE store.

håper noen vil hjelpe meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å ta opp på en PC, så hadde jeg ikke kjøpt mikser, men et skikkelig lydkort. Du bruker PC-en som mikser uansett. En "normal" mikser slik vi er vant til å tenke om det, vil bare gi deg et lite fleksibelt oppsett i forhold til opptak og redigering.

En mulighet er å handle en Phonic kombinert mikser og lydkort. Phonic har fått mye pepper pga kvalitet, men jeg har lest litt rundt, og det er mange brukere som er veldig fornøyd. Dette er brukere som sier selv at de ikke trenger det aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å ta opp på en PC, så hadde jeg ikke kjøpt mikser, men et skikkelig lydkort. Du bruker PC-en som mikser uansett. En "normal" mikser slik vi er vant til å tenke om det, vil bare gi deg et lite fleksibelt oppsett i forhold til opptak og redigering.

En mulighet er å handle en Phonic kombinert mikser og lydkort. Phonic har fått mye pepper pga kvalitet, men jeg har lest litt rundt, og det er mange brukere som er veldig fornøyd. Dette er brukere som sier selv at de ikke trenger det aller beste.

vil foreksempel denne funke? http://musikkinstrument.no/produkter/miksere/phonic/phonic-mu1722x//

eller må jeg se i en dyrere prisklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja- det der er jo en helt vanlig mikser, så da spiller ikke merket noen rolle sånn i forhold til funksjon.

Jeg tenkte mer på denne typen her, som har innebygget lydkort. Merk at du trenger et Firewirekort i maskinen du skal bruke den sammen med. Det koster ikke stort hvis det er en stasjonær maskin, litt dyrere hvis det er en bærbar.

http://musikkinstrument.no/produkter/miksere/phonic/phonic-helix-board12-plus//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går for mikser så går jeg god for Phonic. Har ikke prøvd digitalmikserne med FW, men bruker MU1822 med bandet, og den er praktisk talt støyfri. Litt slark i noen knotter, men ikke noe som på noen måte er et problem. En annen i bandet mitt har også en Phonic som han bruker for opptak hjemme og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fikk Audio Kontrol 1 til jul og en Røde M1 mic (beregnet på vokal). Med AK 1 fulgte det også med litt ekstra software. Av det som fulgte med så bruker jeg nå Guitar Rig 3 LE og Cubase 4 LE.

Hvordan kan jeg få disse til å få god lyd når jeg spiller? når jeg prøver meg i GR så får jeg ganske god lyd, men i cubase er det helt jævlig dårlig lyd. Hvordan får jeg bedret dette? Har heller ikke fått Cubase til å få distortion eller andre effekter, noe som hadde vært utrolig deilig å få til.

Oppsettet og rekkefølge: Gitar>lydkort>PC

Har også mulighet til å kjøre: Gitar>GT-8>lydkort>PC

Trenger jeg noe mer enn dette for å få resultatet jeg spør etter? (god distortion og mulighet til å lage egne sanger av god lydkvalitet)

Enda en ting, jeg får ofte at ASIO driveren kommer ut av sync når jeg prøver å ta opp med cubase. Er dette fordi maskinen ikke henger helt og at jeg burde oppgradere eller hva?

Big Edit:

Problemene ovenfor er løst! Men!

Jeg får ikke hørt det jeg spiller i realtime når jeg spiller inn i cubase. Jeg får bare hørt det når jeg spiller det av etterpå.

Hvordan får jeg høre musikken jeg spiller inn live?

Edit: Gutten som vet å prøve før han spør...Alle problemer er fixd, lar posten stå, også kan noen PM'e meg hvis de støter på samme problemer.

Endret av Hanssen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Okei, jeg bestilte nettopp dette.

Mic;

Cad GXL 2200

Cad GXL 1200

Interface;

YAMAHA AUDIOGRAM6 AUDIOGRAM 6 USB

Tror dere dette bare er plug and play? :)

Vil jeg trenge phantom power? Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan dette fungerer.. Hvis jeg trenger det hadde det vært veldig fint om noen sa fra ganske fort, siden jeg fortsatt kan slenge på dette på bestillingen =)

post-7305-0-69693400-1296118998_thumb.gi

Endret av TeddyBakesHer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.