Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips & Triks! Hvordan lage et hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Det så mistenkelig ut som kondensatormikrofoner, så ja du trenger phantompower. Lydkortet ser ut til å gi phantompower til kun én kanal, så du vil da ikke kunne bruke begge mikrofonene samtidig med mindre du kjøper en micpreamp som kan gi phantompower i tillegg.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg ha en preamp når jeg tar opp vokal? Kobler vanligvis mikrofonen rett inn i lydkortet, men ville det vært smartere å kjøre mikrofonen gjennom en mikser og så inn i lydkortet?

Lydkort har preamp(er) innebygd. Hvor bra de er, kommer jo an på kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo helt av om lydkortet ditt har innebyggede preamps eller ikke. Hvis du får lyd du kan bruke, har det trolig det.

Tenkte eksterne lydkort for musikkproduksjon her jeg nå, og tok det for gitt. Mulig det var litt hastig.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har to delta 66 i maskinen min, 8 ut og 8 inn pluss SPDIF, og ikke en eneste preamp å se. Låter jo greit for det. :)

Sikkert, men det kortet har heller ikke balanserte innganger? Vet ikke hva Delta 66 primært er laget for heller jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er balanserte innganger på kortene. Men rett skal være rett, det begynner å bli museumsalder på disse, men de låter bra, og da kan jeg velge preamps selv og siden det fortsatt funker, så funker det jo. :)

Drivere til Windows 7 64-bits og Cubase 5 er ikke noe problem.

Men litt mer alvorlig- noe som kom i "separate bokser" for en tid tilbake, blir gjerne integrert i andre enheter etter hvert. Derfor er muligheten for begrepsforvirring stor i en del tilfeller. Det gjelder audioutstyr, som datautstyr ellers.

For noen år tilbake ville vi ikke forventet at en "mikser" hadde en 24-bits effektenhet med 999 ferdige effekter innebygget, og stadig flere miksere kommer med en eller annen form for lydkort ferdig innebygget. I dag tar vi det som en selvfølge. For å gjøre det enda tydeligere, innen "dataverdenen", så inneholder det vi i dag kaller en "router" følgende enheter, som i "gamle dager" kom i hver sin boks:

- ADSL- modem

- DHCP-server

- Trådløst accesspunkt

- Router

- Brannmur

- Switch

- Diverse serverfunksjonalitet, som eksempelvis en printserver, en diskserver og en torrentserver

Det vil si at dagens "router" kanskje erstatter en hel stabel på 10 bokser som måtte kobles sammen for å få alt dette til å virke, men strengt tatt er det navn på kun en av funksjonene.

Men bare kanskje. Det samme gjelder lydkort. De kan ha preamps, de kan ha fantommating, de kan ha innebyggede miksere, digitale inn- og utganger, effekter eller modelleringsprosessorer, men ikke nødvendigvis. Antall kanaler som har "hva" varierer også. :)

Derfor er ikke et lydkort til en PC nødvendigvis "Et lydkort til en PC".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er ikke et lydkort til en PC nødvendigvis "Et lydkort til en PC".

det er jeg forsåvidt klar over, ja. Ingen regel uten unntak. Resten du skriver er jeg også helt med på...... Kanskje med unntak av 54 bits windows 7. Den versjonen har jeg ikke hørt om.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har noen spørsmål om dette.

Broren min fikk en Line 6 TonePort UX1, for noe siden, men brukte det ikke (siden han fikk Zoom 16, ett eller annet)

Så jeg installerte alt (forhåpentligvis) jeg skulle, og tok i bruk dette. Men vet ikke hvordan jeg bruker det.

Dette er på PCen av programmer:

- Gearbox

- Line 6 Monkey

(vet ikke om det følgte med, men har også Ableton Live 4.1.5)

Det jeg lurer på!

- Hvordan får jeg dette til å bli ett studio?

- Går det å bruke vanlig datastereo inn i [stereo Monitor IN] ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Tenkte jeg ville tipse andre, kanskje særlig nybegynnerne, om Amplitube 3 Free: http://www.ikmultimedia.com/amplitubefree/features/

Programmet lar deg plugge gitaren rett inn i lydkortet når du skal spille inn og simulerer "ordentlige" gitarforsterkere. Det følger med tre amper, og kabinetter, ulike effektpedaler og mikrofoner for å nevne noe. I tillegg kan man gjennom Custom Shop kjøpe andre simuerte produkter enkeltvis, så man ikke behøver å legge ut to lapper for 40 amper, når du antagelig vil ende opp med å bruke kun to-tre av disse uansett.. Man kan dessuten "låne" utstyr og prøve det ut i to dager, før man må kjøpe eller vente to måneder før du får prøvd utstyret på nytt. Nok om det.

Poenget jeg vil frem til er at Amplitube har gitt meg det jeg forstår som en grei innføring i og forståelse av det å skru gitarlyd, særlig når jeg nå i ettertid mixer alt selv. Passer egentlig perfekt med tanke på eksperimentering, da man på hvilket som helst tidspunkt kan gå inn og endre så og si alle aspekter ved lyden, med unntak av signalet fra selve gitaren da, selvfølgelig. Triks? Triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.