Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Missisippi Stompbox, under arbeid


Anbefalte innlegg

Jeg har ved flere anledninger hør folk bruke en sånn trekasse de tråkker på. Det har vært på videoer på Youtube, og live. Det har variert fra alt fra "mojo"- bokser med ekte nummerskilt fra Missisippi, slitne og veldig kule til Stian Carstensens versjon, der ha kastet en SM opp i en gitarkasse og tråkket i vei.
I de fleste tilfellene har denne trommen hørtes ut som om det det er, nemlig en trekasse der noen har satt inn en billig mikrofon, og så tråkket på den, og det er slik det har hørtes ut. Derfor så jeg for meg at jeg skulle klare å forbedre patentet noe, uten å bruke en formue på det.

For et par år siden skiftet jeg ut gladfuruhelvetekjøkkenet mitt, men hadde ikke hjerte til å kvitte meg med de kvistfrie møbelfuruspeilene. De har ligget her, under litt ugunstige forhold. Jeg plukket fram tre-fire stykker og sagde de til i passende format.

Etter å ydmykt ha fulgt med på diverse byggetråder der folket har tryllet fram fantastiske gitarer av plankebiter, fant jeg ut at jeg ikke skulle kaste bort tid og slikt på å vise hvordan jeg er i stand til å lage en kasse av tre. Derfor er det ikke noen bilder av det, dere kan heller sikle på bildene der folk faktisk viser hvordan det gjøres.

Uten at alle må være like dyktige, kan jeg da heller bruke litt tid på å fortelle litt om mine erfaringer, på godt og vondt. Noen bilder blir det her, og lydklipp kommer senere.

Jeg satte sammen kassen, og heiv inn en piezo- mikrofon fra ebay. Det låt som om noen tråkket på en trekasse, med en dårlig mikrofon inni. Akkurat som forventet. Det var jo det det var, møbelfuru eller ei. Derfor fant jeg ut at en preamp til bass måtte være tingen. Som sagt, så gjort, ebay igjen, og handlet en med to innganger, treveis EQ og duverden. Lys har jeg også tenkt litt på. Det kommer fram av materialvalg.

2014310_DSC_1087.jpg

Her er altså kassa med preampen, akrylfront, slik at jeg kan lyse opp senere. Nå kobler jeg opp en pickup, selv om elektronikken har plass til to. Det er da snakk om en billig kontaktpickup, type piezo. EQ er bass, mid og treble.

Akrylplaten er handlet på Biltema, og jeg bruker et step. bor for å lage hull til potmetrene.

2014310_DSC_1088.jpg

Hu og hei så lekkert det ble. Eller ikke. Noen designer er jeg ikke, og rammen er skeiv så det holder. Trøster meg med at dette er betaversjonen. Her er i alle fall alt montert, selv om alt er feil. Bass er diskant, og så videre. Det ordnes.

2014310_DSC_1089.jpg

Her er alt klart til å skrus sammen. Minus alle de tingene jeg ikke har med så langt, som en pickup til, med et blikkdeksel over slik at jeg kan blende inn lyden fra to pickuper. Skjerming er for feiginger!

2014310_DSC_1090.jpg

Og med lokket på.

2014310_DSC_1091.jpg

Jeg ser jeg har en vei å gå i forhold til utseende. Og jeg hører jeg har mer å gå på når det gjelder lyd.

Lydeksempler kommer, men jeg har eksperimentert med en Octavider og en noisegate, sammen med preampen. Kort sagt, slik jeg ser det, preampen gjør jobben til å få dette til å låte bra, men det er mye støy. Dette må skjermes. Oktavboksen var bortkastet. Det samme var noisegaten så langt, jeg tror det er mye lurere å kle innsiden med kobber, auluminiumstape med brett eller lignende enn å gate dette.

Forskjellen mellom piezoelementet "rett i brettet" og via den billige preampen var enorm. Resten var bare med til å få flere unødvendige knotter inn i kjeden.

Som sagt, lydprøver kommer. Og jeg må gjøre noe med designet. Dette ser for hjemmesnekret ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Har lurt på å gjøre det samme sjøl, og nå har det samla seg opp både det ene og det andre av elektronikk. Har blant anna en preamp til akustisk bass med subfrekvens og eq og en upotta humbucker jeg tenkte å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt trengs det her noe skjerming, men jeg handlet nok ikke på GFS.

Jeg har handlet mye der jeg, men billigst er sjappa ikke. Det er en del man kan få tak i langt rimeligere andre steder, for eksempel knotter. Og i og for seg preamper. Jeg betalte hele femti kroner for den jeg handlet. på Ebay, og den fungerer altså helt greit.

Søk på 161164019241 på ebay,så finner du preampen, og 261302140297 for transduceren, som kostet 20 kroner inkl. en jack som ble til overs. Prisene er med frakt, og totalpris er da rundt ti dollar.

Jeg har fått best lyd ved å legge på nesten 100% på basspotet, og litt på midpotet, og så diskanten helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med noen lydfiler.

Første fil er hvordan denne kassen låter med piezo- elementet koblet rett til en bassforsterker, og inn i en 2x12- kasse med to Eminence elementer. Slik jeg ser det, låter det som om noen tråkker på en trekasse med et piezoelement inni. Ikke veldig bra, men for all del brukandes.

Tonekontrollene på Reidmaren står på "0", slik at lyden ikke er farget i noen særlig grad.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20817/Piezo.mp3

Så med bare preampen, som du hører er det mye støy, har ikke isolert.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20817/Preamp.mp3

Og til slutt med to billige Behringerbokser i kjeden, en noisegate, og en oktavboks.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20817/preamp_gate_Noisegate.mp3

Skal ha med dette på øving på onsdag, og må få vekk støyen. Den er plagsom, men det regner jeg med at jeg kan fikse med alutape fra biltema, brettet inn på den ene kanten.

Slik jeg opplever dette så langt, så er preampen virkelig noe som forbedrer, de to ekstra boksene er bortkastet energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.