Web Analytics
Jump to content

Strengene gjennom broen eller rundt?

Andersvinden
 Share

Recommended Posts

Jeg syns det gjør noe med lyden, blir 'bløtere' på en måte...., også føles gitaren mindre 'stiv'.

Topwrapping funker på R7en min, men ikke på den nye Edwardsen. TROR, men vet ikke, at stop tail og ABR-1 på Edwardsen står mer parallelt i linje enn på R7en, så det blir for lite vinkel mellom stop tail og stol. Av en eller annen grunn førte det til massive stemmevansker på akkurat den gitaren. Ble bra igjen når jeg strenget om på vanlig måte.

Det ser uansett tøffest ut.

Kunne vært interessant å teste dette på to av gitarene mine, igrunn. Begge har kropp og hals i mahogny og gripebrett i ibenholt, så de burde høres like ut, hvertfall akustisk (selv om begge har EMG også).

Bare å teste det ut :-) gleder meg til å få ett svar :-) selvom je allerede har fått noen gode svar

Vinkelen blir vel ganske lik, da du skrur broa helt ned til kroppen.

Skal teste det ved neste strengebytte :)

Det kommer litt an på hvor høyt stoptailen må justeres ved vanlig strenging. Stort sett blir vinkelen litt mindre over brua selv om tailpiecen skrues helt ned til kroppen.

Teoretisk sett skal du kunne oppleve strenger med varierende spenn om du bytter mellom gjennom og over. Lavere vinkel fra endestykke til stol = mer streng å fordele bevegelser på. Skarp vinkel = bevegelser vil ikke fordele seg. Om det fungerer? Prøv!