Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp/amp til bass, noen forslag eller erfaringer? 2


jonta

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en slags soft vrenglyd som Nightwishs Marco Hietala demostrerer her: bassen alene høres best fra 0.28 -1.00

Hva kalles denne tonen, crunsh?

Jeg har lest at Hietala bruker et warvick anlegg til 25k, men det må vel finnes alternativer.

Det var også veldig bra bass på en konsert med Hurra torpedo jeg var på. De hadde en stor klassisk Ampeg svt rigg.

Nå har jeg bare en rimelig Line6 bass floor pod som jeg kobler til anlegget i studio som har gode Patos m 8" bass elementer. Når jeg øker drive på denne og akkurat da det begynner å bli gøy, detter lyden over i en slags kjedelig punk fuss.

Det enkleste for meg er å bare ha en preamp jeg kan koble rett i pa, opptaker eller stueanlegget. men en rimelig f.eks. 2x10 rigg/combo med f.eks. er jo også interessant.

Forresten, rart det med størrelse på høyttalere, når det gjelder gitar så foretrekker de fleste 12" mens med bass så er det 10" som gjelder, mens noen sverger til 8, 15 eller 17" skjønner ikkenoe jeg......blir det tightere med mindre elementer kanskje?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Egil på bass i hurra? Da er det Gibson Thunderbird - Boss ODB3 - Ampeg SVT med en syk diskantkutt.

Når jeg hører Hiatala så tenker jeg at det er noe denne pedalen bør klare:

Her snakker vi da om en DarkGlass B7K. Og biamper du det så kan du få størrelsen i tonen til Marco, men han har nok et biamp setup med en Sansamp GT2 i drive ampen :)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Egil og Han andre byttet bass/gitar hele tiden. Gitarlyden derimot, var ikke så imponerende. Fantastisk lydmann de hadde også. (til en forandring på konserter jeg har vært på)

Glemte å si at jeg har en Ibanez SR-600 (Japan) med aktive EMG-PJ

Takk for svar!

Så komplisert da :wacko: hva menes med å biampe?

Men denne tonen i dette opptaket her er jo helt rå. Og DarkGlass B7K koster 3250, det var mye..har du prøvd den selv? Sansampen koster snaue 2000 fra usa. Men jeg trenger vel bare en boks?

De som har en gammel røramp, klarer de seg uten disse boksene da?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg får forsøke å få prøvet disse boksene. Hva med Sansampen som ChiefHoghead selger: http://forum.gitarnorge.no/topic/51811-selgesbyttes-sansamp-bass-di-markbass-distorsore/

Kanskje det var Markbass distoresore som han har solgt jeg burde hatt.....

Noen andre?

Jeg kan friste med Boss ODB-3 også:) Har bare ikke giddet å oppdatere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så komplisert da :wacko: hva menes med å biampe?

Men denne tonen i dette opptaket her er jo helt rå. Og DarkGlass B7K koster 3250, det var mye..har du prøvd den selv? Sansampen koster snaue 2000 fra usa. Men jeg trenger vel bare en boks?

De som har en gammel røramp, klarer de seg uten disse boksene da?

Med å biampe så menes det å ha 2 amper, en kjøres med et bass signal og en annen med et høyere diskant signal (gjerne vreng) Dette gjør at du kan få en diger tone som kutter gjennom mixen som en kniv, men fremdeles har mengder med bunn. Og god lyd koster somregel litt penger ;) Sansamp BAssdriveren er populær, men gjør ikke helt den samme crunchy greien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan friste med Boss ODB-3 også :) Har bare ikke giddet å oppdatere...

Tror du at den alene ev. sammen med Line6 ampsim min, vil holde til lyden jeg er ute etter, ved bare å plugge rett i pa/hjemmeanlegg?

Med å biampe så menes det å ha 2 amper, en kjøres med et bass signal og en annen med et høyere diskant signal (gjerne vreng) Dette gjør at du kan få en diger tone som kutter gjennom mixen som en kniv, men fremdeles har mengder med bunn. Og god lyd koster somregel litt penger ;) Sansamp BAssdriveren er populær, men gjør ikke helt den samme crunchy greien.

Ok, begynner å skjønne litt. Jeg kan se bort i fra Sansamp bassdriver da.

Så det å ha horn/diskantdriver i kabinettet blir en slags nød løsning istede for å biampe?

Du mener at Egil biamper også, og har diskantkutt på den ampen hvor han har koblet inn ODB-3. Jeg trodde han bare plugget rett i Ampeg*en og det var det, det er jo tross alt en god rørforsterker

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige typer vreng, en Ampeg kan ikke gjøre den jobben alene, de blir veldig "varme" i lyden når du vrenger de, der mangevreng pedaler er hardere og "tøffere" i tonen. Jeg tror hovedproblemet ditt i at du ikke får en lyd som "trøkker" er at du spiller gjennom et anlegg som ikke er lagd for det. Line6'en dine skal ha en simulering av en ODB-3, du kan jo bare prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, ikke spør meg om Ampeg, Jeg bruker generelt sett Hartke og synes ampeg låter store mengder madrass :P Men er mange folk som liker de, det eneste er at jeg har eid et Ampeg 4x10 Kabinett som låt fett nok. Skal jeg anbefale noe så blir det nok en Hartke HA5500 eller en Gallien Krueger 700RB eller 1001RB.

Edit: forresten, Alt tatt i betraktning så tror jeg nok gjennomsnittsbassisten hadde blitt meget fornøyd med det setupet der, bare å kjøpe :)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde bassen på gitarforsterkeren (Carvin MTS-3200) i dag. Det var overraskende bra "dirt" men manglet noe dybde, særlig på den lave H strengen. Det blåste bra fra forsterkeren og støvskyen stod rundt sterkern, men den tåler vel å få rørt litt på seg :unsure: spillte ikke så høyt, liksom.

Som en midlertidig nødløsning er planen nå å splitte signalet og spille inn på to parallelle bass spor. Et dirt fra oppmic. MTS'n og et superclean direkte via Line6'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.