Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp/amp til bass, noen forslag eller erfaringer? 2


jonta

Anbefalte innlegg

Nå har Ampeg forandret seg ganske kraftig etter at de flyttet produksjonen av utstyret, en gammel Ampeg kan låte jævlig tøft, har klokket mange timer på broderns gamle Ampeg-kombo og den låter helt kanon.

Min erfaring/teori er at uansett hva som står på en venue/festival så får man sjelden eller aldri en "wow-følelse" fordi man ikke har tid til å skru på riggen i det hele tatt, man gjør en ørliten lydsjekk og ferdig med det. Prøvde Markbass ved en par anledninger og opplevde det samme, det låt helt greit men har hørt like bra/bedre lyd ut av omtrent ALT man finner rundt omkring på spillesteder. Selv har jeg forelsket meg i Carvin fordi jeg synes man får sjukt bra utstyr for latterlig lite penger.

Ang preamp; jeg har en Ada mb-01 jeg aldri har prøvd som visstnok skal være ganske kurant, det er en midi-sak så man har sikkert bestialsk mange muligheter :) Grunnen til at jeg aldri har prøvd min er at den er amerikansk og jeg mangler omformer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har og en litt radikal EQ der jeg har et "Surt" smilefjes med Bass og diskant helt i bunn og Mellomtone maxet på 500khz..

Etter å ha fått EBS Billy Sheenan Drive og Boss GEB-7 (står vel for Grapich, Eq, Bass, 7bånd) i hus, får jeg to helt seperate signal kjeder hele veien fra preamp til kabinett, ved å bruke disse to nye vennene som preamp i drive kjeden, alltså skikkelig biamping.

Da oppdager jeg at jeg på drive kanalen, også får et slikt surt (smile)fjes på eq'n med 400hz på topp. Noen skrev her at Billy Sheenan mener drive sign. bør ligge rundt 800Hz, jeg mener altså at (på mitt utstyr) det bør det ligge noe lavere, 800Hz har jeg så vidt med.

På Eq'n på clean sig. har jeg en diagonal form med topp på 50Hz og bunn rundt 800Hz. Alltså ikke noe diskannt på hverken drive eller clean, hornet er slått av. Jeg forstår ikke greia med diskant, bortsett fra i funk spilling og i slik slappbass teknikk, og at du faktisk kan med disse lyse Eq båndene, dempe diskanten. Heldigvis, har den nye Boss eq'n, så mye som +/- 15dB.

En bassvenn sier at, de sier at skal du får god bunn, må du også ha med toppen, derfor denne (trad.) smilefjes formen, uten at han selv tar særlig hensyn til hva de sier :wacko::mellow::)

Etter litt testing viser det seg at Billy driveboks er akkurat hva jeg trenger, veldig god drive tone og fint å kunne blande inn litt clean til drivesignalet selv om jeg biamper.

god sommer!

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er nice med tonekontrollen på billyen er at du selv kan velge hvor vrengen skal basere seg rundt. Den kan for eksempel ligger rundt 800 eller 400Hz etter eget ønske ;)

Men man skal være obs på at lydmenn har til en uvanlig å cutte mids rundt 400Hz uten å høre på tonen først. Det ligger ofte litt bokselyd her, men også mye av tonen og punchen til en bass. Det kan derfor være smart å vrenge litt høyere, rundt 800Hz for eks. Det som er nice med compressor før eq er at man kan beholde mye av midsen uten at noen av tonene popper sjenerende fram. Midsa til en bass er relativt følsomme for dymamikk.

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg møtte forresten eieren av det gamle Hartke 4x10" kabinettet som jeg reparerte, på festival i helga. Han var veldig fornøyd med det nå, så det var tilbake i studioet hans. Ja, så forskjellig smak har vi alltså, men han har en nesten 40 kg tung, gammel Ampeg topp, det kan jo ha litt å si for lyden.

Sphere spillte på festivalen, bra bass tone de har! Verre er det med de røde diodene på gripe brettet på seks strengeren til bassisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.