Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp/amp til bass, noen forslag eller erfaringer? 2


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et 12" element til det 52 l kabinettet jeg har liggende. Lurer litt på denne:

http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/12-tomme-c78392/visaton-tiw-300-p682271/

Kanskje ikke noe særlig med hi-fi element til en bassrigg selv om den skal tåle 300W og veldig dyr da....

Blir nok en Celestion BN12-300X

http://celestion.com/category/10/Bass/size/25/12%22Diameter/

Men jeg blir litt skeptisk når jeg leser "Not every player wants a super-clean, high-fidelity bass sound" Kanskje jeg burde velge BN12-300S isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe et 12" element til det 52 l kabinettet jeg har liggende. Lurer litt på denne:

http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/12-tomme-c78392/visaton-tiw-300-p682271/

Kanskje ikke noe særlig med hi-fi element til en bassrigg selv om den skal tåle 300W og veldig dyr da....

Blir nok en Celestion BN12-300X

http://celestion.com/category/10/Bass/size/25/12"Diameter/

Men jeg blir litt skeptisk når jeg leser "Not every player wants a super-clean, high-fidelity bass sound" Kanskje jeg burde velge BN12-300S isteden?

Hvorfor vil du betale over 3 lapper for et hifi element, når du kan få ei ny kasse til omtrent samme prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du betale over 3 lapper for et hifi element, når du kan få ei ny kasse til omtrent samme prisen?

Nå ver Ljudia prisen på det Visaton elementet drøye 2 tusen, men det blir nok et billigere element jeg velger.

Takk for den!

Celestion elementet var et av elementene jeg linket til, men Ljudia kan jo ha billigere frakt,,,,

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestillte Celestion bn12-300x 40-3000 Hz som jeg skal sette i 1x12 kassa mi. Driver å pusser den opp nå og stifter filt inni.

Noen som veit om den lave H strengen er H-0 (31Hz) eller er den H-1 (62Hz) I følge trommemaskinen min så er den H-1.

Har en Boss ODB-3 på hjemmlån, men vi blir ikke helt venner, den er for fuzzy, selv med mye diskant kutt og med sykt mye diskant kutt forsvinner mye av golyden. Jeg biampet med gitarkabinettet på den ene forsterkeren, ikke den beste løsningen men jeg har ikke noe annet fåreløpig. ODB3 var koblet til den ampen med lave signaler, kanskje jeg burde prøve å koble den til den andre ampen....

Edit: Prøvde ODB'n igjen i dag, med litt friskere hode og den er ikke så verst hvis man er forsiktig med gain og skrur av mye diskant, men jeg tror ikke den er bedre enn drive modulen i ampen min, heller motsatt.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har ikke lest alt her, men kan anbefale Darkglass b7k ;) Jeg eier den og har også eid lillebroren b3k. B3k har ikke 4-bånds eq tilgjengelig som b7k, men har en 3-switch for raw,thin og fat som på en måte fungerer som en 1-bands eq for bass. Bunnen i eq seksjonen i b7k`en er basert rundt 100Hz, tror b3k er det samme. Kan nevne at Nolly (som i videoen tidligere i tråden) fra Periphery bruker Darkglass b7k. Det samme gjør også Alex Webster fra Cannibal corpse, Tor Egil Kreken av Shining, Jeremy Davis fra Paramore og mange andre flinke bassister

Her en video av meg med b3k i thin mode :)

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Alex Webster bruker forøvrig B3K, ikke B7K, men Webster har en preamp før pedalboksen, som jeg vil anta gjør EQ'en i B7K'en overflødig. Har forøvrig B3K selv og den virker ganske kurant selv om jeg ikke har eksperimentert særlig mye med den enda. Har hatt ODB-3 og synes den var noe hærk :P

Edit: Mulig Webster også har B7K også, og har sett at han bruker ODB-3 på siste Cannibal-skiva :P

Endret av Zephid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Bassdrivern til Sansamp, bruker den hjemme rett i lydkort.

Eddie Jackson har jo tidenes feteste basslyd, sjekk Della Brown fra Empire og Damaged fra Promised land

Begge er Sansampen. crunch!

Bassdriver'n tilhører bassisten jeg spiller med men han er opptatt med Aguilar greier om dagen, jaggu er det fett (og dyrt)

Han har forresten et 8x10 Ampeg kabinett til salgs hvis noen på bassforumet er int.

Kabinettet som er totalt upraktisk på 99 av 100 spillesteder i Norge :)

Bassiten i mitt band er ute etter Ampeg. er det noe finn annonse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alle ha ampeg? Er jo ikke noe spesielt bra med dem. Har spilt på mange digre ampeg-rigger som ofte står som backline på ulike festivaler, men har aldri fått den wow følelsen av dem. De låter helt greit - men er aldri vært pengene og vekten! Også har de en sånn treig speaker respons. Foretrekker mye heller en diger EBS eller Markbass rigg. Låter like varmt som en ampeg, bare med ekstra punch og crispiness! Og billigere og lettere.

Det virker som om mange liker dem fordi de ikke kan eq`e riggen sin. Ampeg`s flate eq er ganske scooped - sikkert derfor mange lar seg lure

Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener om Ampeg, skjønner heller ikke hva som er som gjør at de skal være det beste. Det er liksom den ene lyden, det låter Ampeg. Skjønner samtidig at noen elsker den. Det er litt elsk/hat rundt ampeg. Det er noe eget med digre Ebs'er og Markbasser.. Fikk bakoversveis da jeg plugga P-bassen i reidmaren gjennom noen svære Markbass greier. Skikkelig aggro! Faktisk litt skummelt, da det var en visegig. Brukte ganske mye krefter på å holde tilbake!

Å ha en scoopa eq betyr ikke det samme som å ikke kunne eq, ihvertfall i min oppfatning. Noen ganger er scoop det rette! Når det gjelder vreng, synes jeg at den varme lyden fra ampeg er tøff, selv om den ikke noe for meg hele tida. Jeg leita lenge etter en box for å gi meg en ørliten touch av vreng uten å finne den rette. Det nærmeste jeg kom var faktisk noe ampeg greier, selv om den lyden ikke er helt meg.

Ligger jo alltids noe ampeg ute på finn... Den samsamp greia er fin. Ampeg på boks.

Endret av Bassulf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.