Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp/amp til bass, noen forslag eller erfaringer? 2


jonta

Anbefalte innlegg

...og gitardirt låter ikke bra i bandmiksen.

Generelt (gjelder både gitar og bass), så bør man redusere mengden vreng når man spiller med andre i forhold til det som er kult når man spiller alene.

Hva er det du sier redusere vreng, det er det værste jeg har hørt helt sikker på at Frode er enig med meg :-) Gitarene skal over alt også vokalen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Verellen Meatsmoke Pre-amp pedalen, om du virkelig skal dra på.

Rør-pedal, er basically pre-amp seksjonen til Meatsmoke ampen. Man kan bruke den som en pedal i effekt-linja, eller plugge den i en bass med (med pre in/out) eller effects loop for at Meatsmoken tar over pre-amp delen til den ampen den er plugget i. Har også f.eks DI ut.

Var på nippet til å kjøpe den etter at jeg hørte noen spille med den og testet den selv, men gikk heller for å kjøpe Meatsmoke ampen istedenfor kun pre-amp pedalen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Bassdrivern til Sansamp, bruker den hjemme rett i lydkort.

Eddie Jackson har jo tidenes feteste basslyd, sjekk Della Brown fra Empire og Damaged fra Promised land

Begge er Sansampen. crunch!

Bassdriver'n tilhører bassisten jeg spiller med men han er opptatt med Aguilar greier om dagen, jaggu er det fett (og dyrt)

Han har forresten et 8x10 Ampeg kabinett til salgs hvis noen på bassforumet er int.

Kabinettet som er totalt upraktisk på 99 av 100 spillesteder i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har lånt 37 kg :ninja: 4x10 kab. med Hartke transient attack elementer. Men det må repareres (som vanlig) Løse cloner dust caps som jeg akkurat har limt. 2 med kontakt lim og 2 med 2 komp. epoxy.

Planen er nå å prøve dette på Carvin, gitar ampen.

Edit: det begynnte visst for to år siden ser jeg: http://forum.gitarnorge.no/topic/43786-loese-cloner-paa-basselementer/?hl=%2Bl%F8se+%2Bcloner

Og som Castor påpeker her, kan det ha noe med lagring og fuktighet å gjøre. Clonene er av aluminium og det virker som om det har begynt å irre i mellom clonene og dust cap's.

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er elementene i orden. Men de låter litt, billig. Cleansounden er litt kald og udefinert. Mye finere clean med gitar elementet faktisk, låter mye som en kontrabass, varm, fin. Nå er det jo veldig mye bunn i disse Carvingreiene, til gitar combo å være.

Men. jeg trodde Hartke var bra saker? Kanskje ikke alu memembramer er greia? De låter kanskje noe bedre med litt "dirt"

Edit: Disse elementene har alltså sortmalte alukoner helt ut til der vinkelen begynner, de to siste cm ytterst er nok papp, så de er kanskje ikke hybrider som dagens Hartkeelementer. Tror de er fra tidlig 90 tall og veier hele 4.5 kg.

Kanskje det har litt å si at jeg bruker en gitaramp.

Edit 2: Kabinettet er kledt med et sort teppe og har samme hjørner, bærehåndtak og bassrefleks som dette: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=404&products_id=8366

Etter et kjapt søk på dette forumet, finner jeg ikke noen tråd hvor det har vært diskutert basselementer, men det må jo finnes. Noen som har en link?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du parer gitaramp med basselementer av alu (4x10, no less)? Hva slags kasse står elementene i (lukket/bassrefleks/open back?

Har du forsøkt å plassere basskabinettet der gitarkabinettet står? I bassverdenen har romresponsen svært mye å si for lyden.

Når det gjelder aluminiumskoner så er det min erfaring at de bryter opp på en stygg måte i diskanten. Generelt har jeg aldri opplevd at store alu-elementer fungerer godt som fulltoner. Mulig noen bruker slik lyd som sin signaturlyd, men jeg synes det låter bare kaldt og anstrengt. Som rene basselementer kan det fungere greit, men de bør etter min mening ha et lavpassfilter som runder av den anstrengte toppen. Det at du har en gitarforsterker på disse elementene vil bare forsterke de dårlige egenskapene når aluminiumskonen bryter opp.

Likevel: All is not lost. Bruk tonekontroller/EQ for å dempe diskanten. Og bruker du ampvreng, så bruk så lite som mulig av det. Spesielt gitarampvreng låter kleint på bass. Jeg synes det ofte er enklere å få til bassvreng med pedaler enn med ampen. Da kan du justere med EQ på ampen for å temme de lyse tonene i vrengen.

Og bruk kontrollene på bassen også. Til forskjell fra tonekontroll på gitar, så har EQ og tone kontroller på bassen mye for seg. Det kunne forresten vært artig med et bilde av den Ibanez SR600-japaneren med EMGs. Er det sånn omvendt P-pickup (med bass-halvparten nærmest bridge)?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten ikke sterke preferanser ang. størrelse på basselementer. Men det at man ofte bruker 10-toms elementer tror jeg kommer av at det å lage et fulltoneelement for bass er vanskeligere enn for gitar. Man ønsker ikke at et bassgitarelement bryter opp og vrenger, noe som kan være helt greit og til og med ønskelig for gitar. Velger man 10 tommer framfor 12 tommer, så skyver man oppbrytningsfrekvensen til en høyere frekvens. Men samtidig kan man da flytte mindre luft, så man trenger flere elementer. Det er også en annen viktig forskjell mellom basselementer enn gitarelementer, og det er at de skal flytte mye luft i dypbassen, og dermed trenger større slaglengde. Det krever også mer effekt. Det er også grunnen til at 100w for gitar er grisehøyt, mens 250w for bass nesten er minimum. Det kreves mer effekt for å flytte på elementer med lang slaglengde.

Selv har jeg brukt en EBS Classic Session 60 kombi med 1x10" som for hjemme alene-bruk hadde nydelig lyd, men for lite trøkk for band. Nå bruker jeg en lettvektsamp (TC Electronic BH250 head) som jeg frakter med meg. For hjemme/ad hoc øving har jeg et hendig Eden 1x12" kabinett. I bandøvingslokalet har jeg en "stack" av 2x10"+diskant og 1x15" som holder greit følge med bandet (coverband som spiller blues og klassisk rock/hardrock).

10-tommeren låter mer definert enn 15-tommern (selv når jeg kobler ut diskanten), mens 15-tommern legger på litt ekstra "rumble" i bånn. Jeg liker det sånn. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar!

Kabinettet er lukket og har delevegg inni, med bassrefleks i hvert kammer, så det er på en måte to, 2x10 kab. Det er nok et Hartke 410BXL.

Kan jo kjøpe et par gode elementer og bruke det som et stort og tungt 2x10 kabinett. Eller så kan jeg kjøpe et godt 12" (Celestion BN-300X 8R) og sette det inn i en av de gamle 1x12 PA kassene jeg har liggende.

Eller så kunne jeg kjøpt denne comboen: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46117329&searchQuery=forsterker

Jeg har en følse at dette er mye for pengene, eller tar jeg feil? Stereo amp, så det er muligheter for biamping uten å måtte kjøpe en amp til...

Edit: Jeg ser de fleste er ganske nådeløse mot denne på harmonycentral

Jeg fant et bilde av bassen min, sammen med Schecter'n jeg solgte. Skjønte ikke helt hva du mente med omvendt pickup, men den har en tynn (singelcoil?) i bru og en to delt humb.(?). i hals, den nederste halspu nærmest halsen, som jeg mener er best for å få mer bass, på de to lyseste strengene. Du ser såvidt pupsa på bildet. :)

post-5322-0-56811200-1392763743_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er en omvendt P-pickup (P=Precision som i Fenders P-bass). Søk på Fender P-bass, så skjønner du hva jeg mener. Jeg har aldri hørt en sånn omvendt variant før. Kunne vært morsomt å prøve. Ellers liker jeg Yamaha-bassene godt. Har GAS på en SR500 selv. Veldig gode å spille på.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing, men jeg ble litt nysgjerrig: Jeg vet at hver halvpart er single coil, men er det ikke slik at de kan ha motsatt polaritet og vinding, slik at de likevel har en humbuckende effekt?

Edit: Søkte litt og fant denne:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Fender_Precision_Bass

Det ser ut til at antakelsen min stemmer. Det kalles en "split pickup", der hver del er single coil, men de to halvdelene er konstruert og koblet slik at de er humbuckende.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..jupp.. Gadd bare ikke begynne på det nå..

Forøvrig, på temaet høytaler elimenter: Jeg synes 15" låter mer åpent og større (Tenk Geddy Lee) mot 10's litt strammere fokus. Jeg bruker selv 4x10 kabinett og digger lyden i det, men har ikke noe imot eller noen problemer med å få 15" elementer til å låte artikulert og deffinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo selv Hartke, Thunder, men det er vel en kasse med de dyrere og bedre hybrid elementene?

Anng. dine synspunkter på 10" vs 15", Hva med 5 strenger i drop A, går det greit med 10"

Prøvde Hartke kabinettet igjen i dag, dro mid helt ned, det hjalp mye, men fortsatt litt død lyd.

i dag har jeg prøvd to forskjellige gitar kasser, en gammel 12" pa, samt en høytt i en gammel 15" instrument/vokal combo. Og allt låter bedre enn Hartke kassa :angry: (bortsett fra de dypeste-G og ned)

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, akkurat det kan jeg ikke svare på. det laveste jeg går er H på den ene bassen, og det låter tight og fint. Mitt kabinett er fullt av liv, men det er og noe av det ypperste på markedet i dag og er på turne med band som Megadeth, Anthrax, Stu Hamm og Victor Wooten, så det er en helt annen ting en de gamle XL-kabinettene (Dog Stu Hamm brukte de helt frem til HyDrive kabinettene kom).

Jeg har og en litt radikal EQ der jeg har et "Surt" smilefjes med Bass og diskant helt i bunn og Mellomtone maxet på 500khz..

Har du kvalitetselementer så skal de tåle å stemmes langt ned, I dag er det bare en myte at du må ha store elementer for å takle å gå så langt ned. Men jeg er sykt fornøyd med HyDrive-kabinettet mitt og vil anbefale det til alle og enhver. (Og jeg kom fra en Aguilar 4x12 kasse)

Og forøvrig, den Redline Carvinen du linket til har et dårlig rykte. Har aldri prøvd de selv dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.