Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp/amp til bass, noen forslag eller erfaringer? 2


jonta

Anbefalte innlegg

Tja, akkurat det kan jeg ikke svare på. det laveste jeg går er H på den ene bassen, og det låter tight og fint. Mitt kabinett er fullt av liv, men det er og noe av det ypperste på markedet i dag og er på turne med band som Megadeth, Anthrax, Stu Hamm og Victor Wooten, så det er en helt annen ting en de gamle XL-kabinettene (Dog Stu Hamm brukte de helt frem til HyDrive kabinettene kom).

Jeg har og en litt radikal EQ der jeg har et "Surt" smilefjes med Bass og diskant helt i bunn og Mellomtone maxet på 500khz..

Har du kvalitetselementer så skal de tåle å stemmes langt ned, I dag er det bare en myte at du må ha store elementer for å takle å gå så langt ned. Men jeg er sykt fornøyd med HyDrive-kabinettet mitt og vil anbefale det til alle og enhver. (Og jeg kom fra en Aguilar 4x12 kasse)

Og forøvrig, den Redline Carvinen du linket til har et dårlig rykte. Har aldri prøvd de selv dog.

Bass og diskant helt i bunn, ja det er spesiellt. Hydrive, er det det samme som HX410? http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=308_392_404&products_id=8340

Og Redline Carvin'n, dårlig rykte pga lyd eller går i stykker, mener du. Ser den får mye pepper på harmonycentral. Jeg har nå sendt han en mail :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kvalitetselementer så skal de tåle å stemmes langt ned, I dag er det bare en myte at du må ha store elementer for å takle å gå så langt ned.

Dette kan jeg bare si meg helt enig i. Frekvensresponsen henger ofte sammen med andre parametre enn diameteren på elementet. Men det er likevel enklere å flytte mye luft med store elementer med stor slaglengde, noe man enkelt kan bøte på med flere elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HX410, ja. Den EQ'en gir meg en ganske "Megadethsk" Rust In Peace lyd som kutter som en kniv uten vreng, kommer nok til å gjøre litt om på den når jeg er ferdig med Pedalbrettet (Kunne tenkt meg å splitte signalet med et en klassisk smily med kutten på 500khz på cleansignalet, og booste 500Khz på vrengesignalet.

Har ikke helt fått med meg hva det er som er problemet med RedLine serien, og etter som jeg aldri har spilt gjennom det selv så kan jeg bare si det at de er ikke spesielt godt likt av andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg bare si meg helt enig i. Frekvensresponsen henger ofte sammen med andre parametre enn diameteren på elementet. Men det er likevel enklere å flytte mye luft med store elementer med stor slaglengde, noe man enkelt kan bøte på med flere elementer.

Det er vanskelig å hevde generaliserte meninger om hvordan 15" låter i forhold til 10" i dag, fordi det finnes så mye forskjellige høyttalere og kasser tilgjengelig. Det finnes slappe og tighte både 10 og 15", det har med kvalitet/materiale/følsomhet osv å gjøre. Heldigvis får vi bassister mye mer for pengene i dag enn for 10 år siden, både på amp og høyttalersida. Men min mening er at man må opp på minst 500 gode w i 8 ohm før det holder i lengden, og over 5000 kr for ei kasse. Det finnes masse å velge i, også her til lands.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg bare si meg helt enig i. Frekvensresponsen henger ofte sammen med andre parametre enn diameteren på elementet. Men det er likevel enklere å flytte mye luft med store elementer med stor slaglengde, noe man enkelt kan bøte på med flere elementer.

Du mener man kan gå lavere ved å øke antall elementer?

Har ikke helt fått med meg hva det er som er problemet med RedLine serien, og etter som jeg aldri har spilt gjennom det selv så kan jeg bare si det at de er ikke spesielt godt likt av andre

Selgeren skryter veldig av denne (selvførgelig) sier også at den kostet nesten 15 tusen, ny i 06. Jeg får jo bare ta med bassen og prøve.

Sakset fra Carvinforumet: "The redline is known to overheat if you bridge it. Do you really need ALL that power? Probably not".

Hva menes med å bridge it?

. Heldigvis får vi bassister mye mer for pengene i dag enn for 10 år siden, både på amp og høyttalersida. Men min mening er at man må opp på minst 500 gode w i 8 ohm før det holder i lengden, og over 5000 kr for ei kasse. Det finnes masse å velge i, også her til lands.

Er mer watt med å heve lydkvaliteten i her i basslandet?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at disse PS-10 elementene i denne R-600'n har en frekvens 57-5000 Hz, er ikke 57 Hz litt høyt, bør man ikke ha 40/45 Hz for en 5 strenger?

Edit: Neodymium NE-10 er på 50-6000 Hz, ikke så lev den heller...

Celestion BN-10 og BL-10 har 45-3500 Hz

Eminence Legend BP-102 40-2000 Hz

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekvensområdet forteller ikke alt. En lukket kasse vil f.eks. rulle av slakere med fallende frekvens enn en bassreflekskasse og ha dypere brukbare frekvenser enn tilsvarende bassreflekskasse. Det kommer også an på rommet og det spesifiserte avviket for frekvensområdet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekvensområdet forteller ikke alt. En lukket kasse vil f.eks. rulle av slakere med fallende frekvens enn en bassreflekskasse og ha dypere brukbare frekvenser enn tilsvarende bassreflekskasse. Det kommer også an på rommet og det spesifiserte avviket for frekvensområdet.

Er det ikke omvendt? De lukkede kassene jeg har hatt synes jeg har mindre dyp bunn enn tilsvarende med porter, men det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.