Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

verdens beste bassist!


Lejs

Anbefalte innlegg

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter å ha overvært tidenes konsert igår må jeg bare si Richard bona :D

Richard Bona er utrolig bra... helt enig med deg der.

Jeg leste et intervju med Marcus Miller for lenge siden i et Bass Player magasin, og han ble spurt hvem som er "the coolest cat in the business today." Han nevnte noen (Victor Bailey og et par andre), men han sa at om du spør igjen om noen år, så er det helt sikkert noen afrikanske navn på den listen. Han mente det var på gang en generasjon med afrikanske bassister som er mye friere enn oss, og som ikke har den vestlige musikkarven som et "lik i lasten" (dette er fritt etter minnet... var nok ikke akkurat det han sa, men det var noe i den retningen han MENTE). Han har definitivt fått rett. Richard Bona er en av dem (han er forresten en komplett musiker, ikke var bassist!). Armand Sabal-Lecco (som har spilt med bl.a. Stanley Clarke), Linley Marthe (som spiller med Joe Zawinul), Guy Akwa Nsangué og Etienne M'bappe er også fantastiske musikere. De to sistnevnte har også spilt med Zawinul.

Det er noe med afrikanske rytmer og bass som bare er helt sinnsvakt rått sammen. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zawinul har et helt enormt blikk (øre) for bassister! Så ham med Marthe for ikke så lenge siden - og det var helt enormt. Grunnen til at det finnes så mange bra afrikanere er imidlertid ikke fordi de har unnsluppet den vestlige ballasten. De er jo selvsagt afrikanere - og bærer preg av det. Men allikevel hersker det ingen tvil om at f.eks Richard Bona sitt bass-spill i stor grad er basert på vestlige tradisjoner. Både han og Marthe er så influert av Jaco at det gjør meg stolt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zawinul har et helt enormt blikk (øre) for bassister! Så ham med Marthe for ikke så lenge siden - og det var helt enormt. Grunnen til at det finnes så mange bra afrikanere er imidlertid ikke fordi de har unnsluppet den vestlige ballasten. De er jo selvsagt afrikanere - og bærer preg av det. Men allikevel hersker det ingen tvil om at f.eks Richard Bona sitt bass-spill i stor grad er basert på vestlige tradisjoner. Både han og Marthe er så influert av Jaco at det gjør meg stolt:)

Joda, det er det, men samtidig er de friere i forhold til rytmene enn vi er. De har sine afrikanske rytmer i blodet, og kan utmerket godt lage en bassgang som er kjemisk fri for enere og treere. ;)

Zawinul lager jo "verdensmusikk" og sånn sett passer det greit inn i hans konsept. Jeg mener ikke å si at de er kjemisk frie for vestlig påvirkning, men de har en annen kultur i bunnen. Det viser, og jeg synes ofte de lager utrolig spenstige grooves som er fremmedartet for meg. De hadde selvsagt ikke slått gjennom her i vesten hvis de ikke hadde hatt det vestlige i seg! ;)

Men la oss ikke spikke fliser. Tror i bunn og grunn at vi er ganske enige. De afrikanske bassistene er et friskt pust i musikkbransjen (ja, trommisene, også... og helt sikkert andre!). De gjør det samme som vi gjør minst like bra, og så har de noe til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med det med friere forhold til rytme. Jeg var på et kurs da jeg fikk spilt med en trommis og var vitne til en bassist fra Cape Town, og det skal jeg sent glemme. Bassisten hadde spilt omtrent et år, kunne ikke noter og knapt noe teori. Ikke hadde han noen super eller uovertroffen teknikk heller. Likevel eide han alle oss andre når det kom til stykket! Trommisen var helt syk. Jeg klarer ikke helt å sette ord på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med det med friere forhold til rytme. Jeg var på et kurs da jeg fikk spilt med en trommis og var vitne til en bassist fra Cape Town, og det skal jeg sent glemme. Bassisten hadde spilt omtrent et år, kunne ikke noter og knapt noe teori. Ikke hadde han noen super eller uovertroffen teknikk heller. Likevel eide han alle oss andre når det kom til stykket! Trommisen var helt syk. Jeg klarer ikke helt å sette ord på det!

Den beste trommisen jeg har spilt med heter Sofixo, er tolv år og har spilt trommer i fire år, dvs kjeler i tre år og trommer i ett (dvs han har sikkert spilt i to nå). En av de råeste bassistene er samme gutten. Fra Maputo, Mosambik.. Han spiller piano og.. for ikke å snakke om gitar. Men han tok kaka da han la seg på basslinja på en norsk folkevise da han debuterte på cello. Klokkerent!

Det som er med veldig mange afrikanske musikere, er at de setter rytmen, grooven og spillegleden fremfor tonevalget. De som greier å kombinere dette med det beste av vestlig innflytelse er de som slår gjennom. Som Richard Bona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med det med friere forhold til rytme. Jeg var på et kurs da jeg fikk spilt med en trommis og var vitne til en bassist fra Cape Town, og det skal jeg sent glemme. Bassisten hadde spilt omtrent et år, kunne ikke noter og knapt noe teori. Ikke hadde han noen super eller uovertroffen teknikk heller. Likevel eide han alle oss andre når det kom til stykket! Trommisen var helt syk. Jeg klarer ikke helt å sette ord på det!

Hmm, minner mistenkelig om det kurset jeg var på, hvis det var en pianist der, også fra Cape Town. Han pianisten jeg snakker om var ihvertfall helt fantastisk, og var vel ikke mer enn 18 år gammel eller noe slik. Husker dog jeg ble utrolig imponert av alle sør-afrikanerne, og jeg fikk også anledning til å spille noe sør-afrikansk jazz, som var veldig gøy.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.