Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Customfjøla fra Canada!


minigrill

Anbefalte innlegg

Uten å ha fasit, så trur jeg han har vært i skikkelig hardt vær. Slutta i sin ordinære jobb, satsa på gitarbygging, skilsmisse, åpna butikk med verksted, osv. Og hvis ordrene uteblir, så går jo det lett skeis..... dessverre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja husker jeg engang betalte forskudd for noen håndviklede pickuper som aldri kom.. (Truetone) og det var samme rekke av historier der også (skilsmisse, personlig krise etc etc).

Det riktige er å uansett kreve et oppgjør. Disse aktørene har som regel planer om å kommer tilbake på markedet etter konkurs. Så man bør komme frem til en brukbar avtale.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja husker jeg engang betalte forskudd for noen håndviklede pickuper som aldri kom.. (Truetone) og det var samme rekke av historier der også (skilsmisse, personlig krise etc etc).

Det riktige er å uansett kreve et oppgjør. Disse aktørene har som regel planer om å kommer tilbake på markedet etter konkurs. Så man bør komme frem til en brukbar avtale.

Det er kanskje litt drøyt å antyde at Bill er en konkursrytter. Jeg vil heller karakterisere dette som en personlig tragedie.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis litt dårlig formulert fra min side.

Dersom aktørene planlegger å returnere til markedet igjen så blir de nødt til å gjøre opp med denne type kundeforhold. Det vil si inngå avtaler om en senere levering, evt returnere innbetalt beløp etc.

Dersom aktøren ikke kommer frem til avtale med kunder som har utestående er resultatet stort sett at de slår seg konkurs og deretter holder lav profil eller unngår å satse mer i samme bransje.

For å kommentere ytterligere må jeg lese mer om den aktuelle sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.huron.tv/?p=4394

Forstår jeg saken rett har CB gapt over for meget ved å åpne gitarbutikk. Bobestyrer har tatt kontroll over inventaret.

Juridisk sett må du da rette krav til boet hvis CB er et firma og ikke et enkeltmannsforetak. Sannsynligvis er det der lite å hente, du må stille deg i kø bak andre kreditorer. Å selge gjelden til et inkassofirma er vel nå i seneste laget (spesielt med tanke på at du mest sannsynlig har betalt forskudd med en litt uklar avtale).

Dersom innehaver har planer om å returnere til bransjen bør han ikke ha for mange slike historier i bagasjen. Mitt tips er derav at du først forsøker å få et oppgjør privat (han kan f.eks sende deg en av sine egne gitarer). Om du ikke lykkes så rett et krav mot boet og driv deretter litt høylytt klaging på firmaets Facebook side og diverse nettforum. På denne måten blir CB nødt til å håndtere saken for å unngå en type negativ pr som gjør det vanskeli p returnere til bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd i mannen (CB) men som man reder så ligger mann.

Jeg vet ingenting om forhistorien men når et forma går konkurs er det i de fleste tilfellene vanskjøttet eller drevet dårlig til tross for at alle skylder på uflaks. Han kan være en jævel på å bygge gitarer men kanskje ikke like flink til å bokføre, betale regninger og betale skatt.

En trist men ganske vanlig historie.

Her må du ta rådene over, tenk på deg selv vær litt kynisk. Press på de kanalene du kan. Det som regel desverre sånn at de som roper høyest får først og mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han bør i det minste forsøke å få en annen gitar i erstatning. Et eller annet bør ha unnsluppet bobestyrer (med mindre det var et enkeltmannsforetak og alle eiendeler er konfiskert men der er lite trolig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ble brukt kredittkort (f.eks MasterCard) ved overføring av forskuddsbetalingen av gitaren så er man forsikret slik at man får beløpet tilbakebetalt av kredittkort selskapet ved svindel eller konkurs og lignende tilfeller, men det er kanskje ikke brukt kredittkort i dette tilfellet.

Sitat

"Finansavtalelovens § 54 b gjør det nemlig slik at man har rett på pengene tilbake om man blir svindlet, eller om en butikk legger ned etter du har kjøpt et produkt eller lignende. På reise og på netthandel kan vi ikke annet en å anbefale den sikreste løsning, nemlig å betale med kredittkort."

Endret av Sveina60
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ble brukt kredittkort (f.eks MasterCard) ved overføring av forskuddsbetalingen av gitaren så er man forsikret slik at man får beløpet tilbakebetalt av kredittkort selskapet ved svindel eller konkurs og lignende tilfeller, men det er kanskje ikke brukt kredittkort i dette tilfellet.

Sitat

"Finansavtalelovens § 54 b gjør det nemlig slik at man har rett på pengene tilbake om man blir svindlet, eller om en butikk legger ned etter du har kjøpt et produkt eller lignende. På reise og på netthandel kan vi ikke annet en å anbefale den sikreste løsning, nemlig å betale med kredittkort."

Et godt tip. Vet at Bill har brukt Paypal. Så spørs det jo hvilket kort som er brukt da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ble brukt kredittkort (f.eks MasterCard) ved overføring av forskuddsbetalingen av gitaren så er man forsikret slik at man får beløpet tilbakebetalt av kredittkort selskapet ved svindel eller konkurs og lignende tilfeller, men det er kanskje ikke brukt kredittkort i dette tilfellet.

Sitat

"Finansavtalelovens § 54 b gjør det nemlig slik at man har rett på pengene tilbake om man blir svindlet, eller om en butikk legger ned etter du har kjøpt et produkt eller lignende. På reise og på netthandel kan vi ikke annet en å anbefale den sikreste løsning, nemlig å betale med kredittkort."

Et godt tip. Vet at Bill har brukt Paypal. Så spørs det jo hvilket kort som er brukt da....

Ovennevnte vil i mange tilfeller også gjelde debetkort (VISA). I og med at finansavtl. kapittel 3 kun får anvendelse på kreditt, må en imidlertid se på den enkelte avtale med kortutsteder (oftest en bank). De fleste slike avtaler gir imidlertid (nesten) like god beskyttelse som kjøp med kredittkort, slik at jeg vil råde trådstarter til å rette kravet mot kortutsteder. Vær oppmerksom på reklamasjonsfrister som følger av avtalen i den forbindelse.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og interesse!

Har brukt PayPal, ja. Banken min er Nordea. Har ikke brukt mastercard. Ja, jeg kan jo eventuelt høre om han kan sende en av gitarene hans i bøte. Hadde det kanskje gått an å ta kontakt med forbrukerrådet?

Endret av minigrill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det kanskje gått an å ta kontakt med forbrukerrådet?

Der vil det nok være lite hjelp å få. Hadde selger vært bosatt i et EU-/EØS-land, kunne du kontaktet Forbruker Europa, men vi har, meg bekjent, ingen organisasjoner i Norge som kan hjelpe med kanadisk kjøps-/kontraktsrett. Du kan imidlertid lese mer om kanadiske forbrukerrettigheter ved å klikke på riktig provins her: http://www.consumerinformation.ca/eic/site/032.nsf/eng/01173.html. Flere av provinssidene inneholder kontaktinformasjon hvis du skulle ha andre spørsmål.

Jeg mener fremdeles din beste sjanse vil være å få dokumentasjon på at selger er gått konkurs, og rette krav mot Nordea. Klikker du på "Reklamasjonsrettigheter ved kortbruk" her: http://www.nordea.no/Privat/Daglig+bruk/Bank-+og+kredittkort/Sperre+kort+og+kortreklamasjon/400744.html?lnkid=advice-block-link_sperre-kort_21-05-2014, ser du oppsummering av vilkårene under. Skjemaet du skal bruke til dette finner du her: http://www.nordea.no/sitemod/upload/root/content/nordea_no/no_privat/no_privat_daglig_bruk_produkt/kortreklamasjoner_erklaering.pdf.

Det er godt mulig "PayPal" også kan hjelpe ved uteblivende levering, men jeg har ikke satt meg inn i deres vilkår.

Ellers ble Juss Buss nevnt av noen tidligere, men det vil sannsynligvis også der være begrenset hjelp å få. Ordningen drives av jusstudenter, og kanadisk kontrakts-/pengekravsrett er ikke akkurat pensum.

Jeg vil med andre ord i første omgang anbefale ovennevnte løsning mot kortutsteder (Nordea).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.