Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blues. Hvor skal man begynne?


Clw92

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har i det siste, eller egentlig ganske lenge vist hvor jeg vil med min gitarspilling. Hvilken retning jeg ønsker musikals å ta. Da John Mayer er mitt store idol ( haters gonna hate ), så er det naturlig at dette er INNFYTELSEN jeg ønsker i mitt gitarspråk. Altså ikke copycatting ( er det et ord? ).

Jeg har begynt å tilegne meg en mengde teori, men sliter litt med å praktisere det.

Har noen noen tips til hvordan man skal utfolde seg for å overføre teorien til gitarhalsen. Er det bare improvisasjon som gjelder? Samt er det noen spesifikke ting utenom den berømte bluesskalaen som man burde kunne ekstra godt når man begir seg ut på denne musikalske stien?

note. John Mayer kategoriseres som Blues/Pop/Rock spiller.

Takk for svar!

Ha en gitaristisk dag!

Clw92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar for stå for egen regning, da det er litt uenighet i viktigheten av teori.

Jeg vil si at det viktigste er å høre, spille og forstå den musikken du vil spille. Du kan helt sikkert finne mye teori som beskriver hva John Mayer gjør, men det er bedre å spille det han gjør. Å lære seg det han spiller er absolutt ikke å kopiere, det er å lære. Prøv gjerne å plukk det selv, plukker du feil blir det bare enda mer ditt. ;)

Skal du prøve å få inn teori som er nyttig ville jeg sett på CAGED. Har du en god oversikt over akkordene på gitarhalsen er det også mye lettere å unngå bokser når det kommer til melodispill. Spill bluesskalaen like mye på én streng som over alle. Det viktigste innenfor denne type musikk er ditt øre, og din evne til å spille det du "hører" (les: det du vil høre - det du føler).

Improvisasjon bør ikke være en mekanisk øvelse hvor du går gjennom en skala. Syng det du vil spille, og prøv å heng med på gitarhalsen.

Har ellers lite kunnskap om Mr John Mayer, han er sikkert en grei kar. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar for stå for egen regning, da det er litt uenighet i viktigheten av teori.

Jeg vil si at det viktigste er å høre, spille og forstå den musikken du vil spille. Du kan helt sikkert finne mye teori som beskriver hva John Mayer gjør, men det er bedre å spille det han gjør. Å lære seg det han spiller er absolutt ikke å kopiere, det er å lære. Prøv gjerne å plukk det selv, plukker du feil blir det bare enda mer ditt. ;)

Skal du prøve å få inn teori som er nyttig ville jeg sett på CAGED. Har du en god oversikt over akkordene på gitarhalsen er det også mye lettere å unngå bokser når det kommer til melodispill. Spill bluesskalaen like mye på én streng som over alle. Det viktigste innenfor denne type musikk er ditt øre, og din evne til å spille det du "hører" (les: det du vil høre - det du føler).

Improvisasjon bør ikke være en mekanisk øvelse hvor du går gjennom en skala. Syng det du vil spille, og prøv å heng med på gitarhalsen.

Har ellers lite kunnskap om Mr John Mayer, han er sikkert en grei kar. :)

Takk for rakst svar! Får arbeidsdagen til å gå litt fortere :)

Helt enig i det du sier. Musikk handler om musikk og følelser, ikke denne faktaen vi kaller teori. Men teorien samlet opp med et godt øre kan bli fantastisk. Grunnen til at jeg vil lære mer teori er pga jeg personlig syntes det er veldig morsomt. Hvorfor alt funker som det gjør. Men har nettopp kontaktet en dyktig gitarlærer som sikkert kan peile meg enda mer inn på den retningen jeg ønsker å gå. Takk igjen!

Hvis du ikke har sett mye til Mister John, anbefaler jeg å søke opp hans tolkning av Bold as love på Nokia theater.

Ha en fin dag! :)

Endret av Clw92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du "bli" John Mayer, så studer John Mayers musikk. Vær klar over at John Mayer etter eget utsagn satt i mange år på gutterommet og eksperimenterte og perfeksjonerte spillestilen.

MEN i henhold til tittelen på åpningsinnlegget, så er det blues du er ute etter. Det er ikke nødvendigvis det samme som John Mayer bedriver. Jeg har spilt mye grunnleggende blues i hulen min, og når jeg forsøkte å spille litt til John Mayer, så oppdaget jeg at han nok bruker litt andre akkordprogresjoner og skalaer enn standard blues.

Jeg vet jo ikke hva du er ute etter, men begynn med begynnelsen. Tregreps 12-takts blues er der det begynner. CAGED er nevnt, og en naturlig progresjon er å bruke CAGED til å spille tregrepsbluesen i ulike tonearter. Så begynner du med bluespentatonskalaen. Den er grunnlaget for improvisering, riffs og licks rundt standard blues. Finn ut hvordan du spiller den også i ulike tonearter.

Før eller siden vil dette føles for smått og kjedelig. Og da vil du naturlig søke utenfor den kjedelige standarden, bende blå toner, blande inn flere akkorder og forske mer på hva John Mayer gjør etc. Søk på nettet, kjøp bøker, se videoer og spill/prat med andre gitarister. Rom ble ikke bygget på en dag, og det aller, aller, aller viktigste er å øve. Det er en herlig følelse den dagen det føles mer naturlig å lukke øynene og bruke ørene når du spiller istedenfor å kikke ned på hva fingrene gjør og hvor de er hele tiden.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du "bli" John Mayer, så studer John Mayers musikk. Vær klar over at John Mayer etter eget utsagn satt i mange år på gutterommet og eksperimenterte og perfeksjonerte spillestilen.

MEN i henhold til tittelen på åpningsinnlegget, så er det blues du er ute etter. Det er ikke nødvendigvis det samme som John Mayer bedriver. Jeg har spilt mye grunnleggende blues i hulen min, og når jeg forsøkte å spille litt til John Mayer, så oppdaget jeg at han nok bruker litt andre akkordprogresjoner og skalaer enn standard blues.

Jeg vet jo ikke hva du er ute etter, men begynn med begynnelsen. Tregreps 12-takts blues er der det begynner. CAGED er nevnt, og en naturlig progresjon er å bruke CAGED til å spille tregrepsbluesen i ulike tonearter. Så begynner du med bluespentatonskalaen. Den er grunnlaget for improvisering, riffs og licks rundt standard blues. Finn ut hvordan du spiller den også i ulike tonearter.

Før eller siden vil dette føles for smått og kjedelig. Og da vil du naturlig søke utenfor den kjedelige standarden, bende blå toner, blande inn flere akkorder og forske mer på hva John Mayer gjør etc. Søk på nettet, kjøp bøker, se videoer og spill/prat med andre gitarister. Rom ble ikke bygget på en dag, og det aller, aller, aller viktigste er å øve. Det er en herlig følelse den dagen det føles mer naturlig å lukke øynene og bruke ørene når du spiller istedenfor å kikke ned på hva fingrene gjør og hvor de er hele tiden.

Takk for svar!

Spekteret til Mayer er veldig bredt. Det er jeg helt enig. Det var ikke blusen som kapret fanskaren hans, det var nok mer disse popballadene. Men sjela hans ligger mest mot blues, hvis jeg ikke har forstått helt feil. For å presisere mer - hvis det er interessant så er later som Bold As Love, Slow dancing in a burning room og belief noe av det som ligger meg nærmest. Old love av Clapton og Little Wing av SRV er også låter jeg streber etter. Men denne typen musikk handler jo selvfølgelig om føelser og hvordan hver enkelt artist fraserer, ikke teori :)

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan si hva de vil på det jeg skriver nå. Men! - Hvis du søker opp Guthrie Govan og hører på han snakke om blues og sin tilnærming til pentatonic skalaen og andre skalaer. Så kan han hjelpe deg med å se på gitaren litt anderledes enn mange andre gjør. Han har endret mitt syn på hvordan gitaren kan brukes i hvertfall. Og det kan være mange som er sterkt uenig (mye på grunn av at Guthrie Govan kan spille latterlig fort). Men han er veldig, veldig blues orientert i spillinga si.

Du trenger ikke nødvendigvis like han, eller spillinga hans. Men han har jævlig mye klokt å si om instrumentet og tilnærminger, hvis du finner de rette videone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan si hva de vil på det jeg skriver nå. Men! - Hvis du søker opp Guthrie Govan og hører på han snakke om blues og sin tilnærming til pentatonic skalaen og andre skalaer. Så kan han hjelpe deg med å se på gitaren litt anderledes enn mange andre gjør. Han har endret mitt syn på hvordan gitaren kan brukes i hvertfall. Og det kan være mange som er sterkt uenig (mye på grunn av at Guthrie Govan kan spille latterlig fort). Men han er veldig, veldig blues orientert i spillinga si.

Du trenger ikke nødvendigvis like han, eller spillinga hans. Men han har jævlig mye klokt å si om instrumentet og tilnærminger, hvis du finner de rette videone.

Takk! Skal sjekke det ut etter jobb! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en del tid på å knekke Mayer-koden selv, og har innsett at selv om han fekter med bluesen er det mye mer inne i bildet.

Mange av akkordene og voicingene han bruker er plukket rett fra jazz og funk, det samme med skalabruken (mannen har hatt Sco som lærer, ffs.). Samtidig har han en vanvittig tøff høyrehåndsteknikk, både med og uten plekter, og dynamikken hans er super.

Jeg lærte det jeg ønsket om Mayers bluestilnærming ved å plukke mesteparten av materialet på "TRY!". Tittelsporet, "I've got a woman", "Good love(...)" og "Everyday I have the blues" burde dekke hele spekteret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som er skrevet over her.

Som GunnerpåMo skriver, så er det et godt tips å høre mye på blues. Spill/"jam" sammen med låtene du hører på, prøv å komme inn i viben, og føl musikken. Da kommer improvisasjonen nesten av seg selv. Er nok på denne måte jeg har lært mest når det gjelder å spille/føle blues.

Du kan høre f.eks på bluesen Hendrix spilte. Man kan høre akkurat hva han føler når han spiller. eks. Red House, Bleeding Heart, Hear My Train A Comin'.

BB King må også høres på og "jammes" med.

Som en klok mann en gang sa: Blues er lett å spille, men veldig vanskelig å føle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på mange forskjellige gitarister i den/de sjangeren(e) du er mest interessert, stjel litt her og der og før du vet ordet av det har du utviklet din egen stil. Innen blues liker jeg å høre på pionerene fra 50-60 tallet, da faller mange biter på plass og man skjønner hvor mange blues- og rockegitarister har hentet greiene sine. Mayer er veldig påvirka av Hendrix i rytmespillinga si, du kan for eksempel høre litt på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.