Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blues. Hvor skal man begynne?


Clw92

Anbefalte innlegg

Det finnes et par nettsider hvor du får mye gratis både av teori og teknikk innen bluesen.

En av disse sidene er Olav Torvund's gitarside

En annen som til dels er dedikert Eric Clapton men inneholder mye annet og er 12bar Blues Guitar

Her finner du blandt annet tabs fra Bluesbeakers Beano-album, Derek and the Dominoes, Cream mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å bli skadeskutt slik at det låter litt blues av deg før du utånder,

eller tenker du bare kort prosess?

Hvis du hører meg desperat prøve å høres ut som Mayer som desperat prøver å høres ut som SRV da tror jeg nakkeskudd er like greit ass....

Anyways, når du hører jeg har leid in Rene Martinez kan du lade skyter'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil spille blues - lær deg å spille minst mulig, lær deg å bruke major/minor third. Et annet godt tips er å bruke spenningen som leder opp til neste akkord godt! Da låter det blues!

Tipset med spenning mellom akkorder er forsåvidt essensielt for alt gitarspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er ofte det vanskeligste.

I bandet vårt jobber vi med en versjon av Claptons "Crossroads". Lett å spille, men slett ikke lett å få feel på. Blir lett generisk tolvtaktsblues av den. Det er jo en låt med nærmest uendelig mange coverversjoner der ute, og viser samtidig bluesens variasjonsmuligheter.

Jeg foretrekker ofte de versjonene som ikke er så raske. De kjappe er kanskje fengende og med mer "fot", men de som tar seg tid har mer feeling, synes jeg.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å begynne å øve på pausene først siden de er det viktigste i bluesen..

Start først med bare pause (ca.10min, eller ca. hvor lang du tenket at blueslåten skal være),

så kan du gang for gang legge inn en etter en tone.

Da skal du ha fått god trening i å spille blues med pauser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforstå oss rett.

Ikke heng deg for opp i pauser, men lær deg å ikke "fylle" alle rom.

Det viktigste for å kunne spille god blues eller god jazz, country, metall eller hva som helst egentlig, er å lytte mye til sjangeren. Jeg kjenner mange gode gitarister som ikke fikser blues, ikke fordi de er dårlig, men fordi de ikke har noe personlig forhold til musikken som skal spilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.