Web Analytics
Jump to content

Trådløs monitoring


Sorg

Recommended Posts

Umy her på forumet (den andre gitaristen i bandet jeg spiller i) kjøpte for litt siden et slikt sett til en ganske god pris, og han virker ganske fornøyd:

http://www.lydfaktor.no/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=1164&osCsid=d12cf3bbff1214fa7d1c238a57c50d37

Skal tipse han om tråden, kanskje han kan gi litt mer detaljert info. :)

Link to comment
Share on other sites

Trådløs monitoring fungerer ikke så godt i situasjoner hvor man er avhengig av verbal kommunikasjon. Kjører man faste innøvde sett hvor det ikke spiller så stor rolle er det greit. Foreløpig synes jeg personlig at det ikke er verd investeringen. Jeg håper de kommer hodesett med dedikert mikrofon for intercom og en sender-enhet med innebygd mikser som kan ta audio-bus signal (AES50/Audiorail/A-net). Dessuten kunne systemet gjerne også integrere instrument og vokal, gjerne med "utskutt" A/D for amp-sim i senderenheten så man eliminerer unødige A/D/A/D.. konverteringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en del sennheiser iem, det er konge når det virker.

Skal man ha et godt system koster det fort 10k om man ikke finner noe brukt.

Om jeg skulle kjøpt nytt i dag ville jeg kjøpt shure sitt iem-sett

Har brukt mye shure trådløse mikrofonsystemer og de er veldig gode. super lyd, enkel søking etter ledige kanaler og enkel syncing av mottaker og sender.

Snakker selvfølgelig om toppmodellene her, billig trådløst er skrap.

Mange liker å kun ha vokalen i iem og resten i wedge. Så bruker de kun ene proppen og har andre øret fritt.

Andre vil ha begge proppene i og alt i iem. Det kan fort bli veldig tørt, så mange har egne ambiensmikker satt opp kun for å livne opp iem-miksen.

Snakker som lydtekniker forresten, har aldri spilt med iem selv

Link to comment
Share on other sites

Ja, som Heilage nevner. Jeg har settet det blir linket til. Demper veldig godt og proppene gir overaskende god lyd til prisen. Funker fjell i øvingslokalet.

Jeg har testet logitech ultimate ear i latterlige prisklasser, dog ikke live!. Min gjetting er at med litt høyt volum rundt deg (live-setting) må du et godt stykke opp i pris for å merke stor forskjell.

De demper som sagt veldig godt, mye bedre enn mine vanlige "grantre"-propper. vurderte støping før jeg kjøpte de, det tror jeg ikke jeg gidder nå.

Jeg har spilt med de på to konserter og merket at det småhakket litt når det begynte å tetne seg med folk. Senderen stod ved lydmannen i andre enden av rommet. Tror jeg skal ha senderen på scenen, med signal fra multikabelen neste gang.

En ting jeg har merket meg med in-ear er at du må være bevist på lydnivået ditt i mixen. Du tror gjerne du høres litt bedre enn du kanskje gjør iom at du hører deg selv veldig bra :). Snakk med lydmannen evt ha folk i salen som kan kommentere volum under lydsjekk.

Jeg bruker som oftest å ha mest min egen vokal, så litt vokalisten vokal + litt av min gitar i monitor, neste gang tror jeg at jeg vil ha med basstromme.. igjen: de demper godt, og de har bare èn tynn 'gummipute'/gummikrave.

Edited by umy
Link to comment
Share on other sites

1. Det er altså 10000 per pers?

2. Er det ikke slik at helst alle eller ingen i bandet bør ha det?

3. Må alle i bandet ha lik mix, f.eks jeg vil jo ikke ha lik monitoring som trommisen..

1 - ja, ca 10k per system

2 - ingen MÅ ha, men lead vokal er den første som trenger. Da er du garantert å høre egen vokal og slipper å pøse på unødvendig mye vokal i vedge. Dritmye vokal i wedge ødelegger også mye for den generelle vokal-lyden.

3 - Kommer an på hvor mange auxer mikseren har

IEM-alternativer for sittende musikere er en liten mikser med headphone-ut - kablet in-ear. Lett den billigste løsningen, men litt knotete for en vokalist som skal bevege seg litt rundt.

Link to comment
Share on other sites

3 - Kommer an på hvor mange auxer mikseren har

Har man digital mikser med AES50, Audiorail eller lignende multi-kanal buss-system kan hver enkelt mikse selv. I praksis får man da alle sub-grupper fra FOH separat og justerer nivåene med en individuell mikser. Det er nok også bare et tidsspørsmål før det kommer IEM-sendere med slik mikser innebygget.

Edited by PerH
Link to comment
Share on other sites

Har man digital mikser med AES50, Audiorail eller lignende multi-kanal buss-system kan hver enkelt mikse selv. I praksis får man da alle sub-grupper fra FOH separat og justerer nivåene med en individuell mikser. Det er nok også bare et tidsspørsmål før det kommer IEM-sendere med slik mikser innebygget.

Det blir ikke mye brukt skal jeg love deg.

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke mye brukt skal jeg love deg.

Nei. :)

Det som kommer til å bli mer brukt fremover er alle digitale miksere som kommer med kontrollflate til mobile enheter, iOS, android osv. over wi-fi. Disse kan konfigures og låses ned på musikernivå. :)

F.eks kan det se sånn ut med Midas Mixtender ( iOS ), merk hjulet til høyre, som kan låses til hver enkelt AUX.

sYeK05QQOJh5OgHOZTcDy0-temp-upload.yjkqy

IEM til under 10k ser jeg Shure PSM200 ligger ute til 6000,- mulig å få noe rimeligere også for alt jeg vet. Med Shure mix mode får du som ett 3dje alternativ til mono/stereo mulighet til å kjøre to kanaler du kan mikse selv på volumknotten. F.eks deg selv på en og bandet på den andre.

Kanke folk heller bare lære seg å synge?

Også folk som kan synge bør kunne høre seg selv, blir så mye hyggeligere for oss andre å høre på. :D

Hva blir det neste? At det holder med 10watt til livebruk? :D

Er vel nok av gitarister som burde begynt med å få en 10watter til å låte live før de fikk begi seg utpå noe større. :D.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også veldig skeptisk til å gi musikerene tilgang til programmer som mixtender, visi og annen ipad-fjernstyring.

Elsker å bruke det selv, tar ipaden med på scenen og finjusterer lyttingen der - men å la tilfeldige musikere styre det selv ser jeg som en potensiell katastrofe.

Kunne brukt det på turneer med erfarne musikere som skjønner hvordan scenelyd fungerer. Og kanskje med musikere som har iem.

Jeg vil helder presses til å jobbe hardere for å få til en scenelytting musikerene kan elske enn å bare si "her er en ipad, fiks det selv"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Hadde Guitar Rig 3(?) for mange år siden. Prøve alt mulig - ink Amplitube, men syns GR var desidert best og enklest i bruk. Skal teste det nye også   Jeg bruker mest Bias FX of Bias FX2, men sliter litt med latency. Hvilken type PC bruker du, og hvordan er forsinkelsene?  
    • For et år siden kom jeg over programmet Guitar rig 6. De hadde en demo med alle funksjoner bare at man ikke kunne lagre, men fullt brukbar til opptak. Den varte i 30 min, så må man starte programmet på nytt. Jeg hadde demoen i tre måneder før jeg så at de hadde sommersalg og jeg fikk hele programmet til halv pris. 1000.- kroner som var latterlig billig med tanke på hvor mange amps, rack, pedaler og muligheter som var der. Det var over 1200 ferdig innstilte lyder i forskjellige sjangere og man kan lagre de i forskjellige filer. Man kan selvsagt justere de å lagre nye, eller lage egne med alt som finnes. Den har også instillinger for vokal, trommer og mye annet. Nå har Guitarrig 7 kommet med cubersalgspris, men jeg venter til Black Friday eller Cybermonday i håp om å få oppgradert billigere. Det er masse nytt. Her er en video   Her er nettsiden: Native Instruments Guitar rig 7 Og her kan du laste ned demoen: Note: The demo version runs 30 minutes per session, and can then be reopend to try again. Save and Total Recall functions disabled. Du klarer deg lenge med den PS. Dette er ikke ment som reklame, men et godt tips. Jeg tjener ikke noe på det, men den demoen er gratis og verdt å teste...
    • Söker rock projekt i Norge att vara med i och framför allt live gig. All rock/metal är intressant.  Smakprov: www.linkedin.com/in/emlu-music-production-983a92296    
    • Heisann! er det noen som vet verdien på denne?  serienummer: US20048978
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.