Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trådløs monitoring


Sorg

Anbefalte innlegg

Ser ikke problemet hvis monitoren er in-ear, altså...

Jeg hadde gått med på det om det var kun på iem-miksen, men jeg ville alikevel frarådet det.

Det handler om riktig fokus og riktig arbeidsfordeling. Om en musiker skal stå på scenen og føle ansvar for sin egen iem-miks samtidig som hun skal spille en konsert tror jeg det fort blir for mye.

Min jobb som lydtekniker er ofte nettopp det - fjerne alle lyd-worries og sørge for at det låter fint på scenen slik at musikerene kan konsentrere seg om å spille musikk og prestere sitt beste.

Alle som har jobbet med lyd lenger enn en uke vet at fet performance = fet lyd

Så alt handler om å tilrettelegge for fet performance. Og det tror jeg ikke man får om en musiker må dille med en ipad fordi han føler den ene backingvokalen lå 1 db for lavt i wedgen sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått med på det om det var kun på iem-miksen, men jeg ville alikevel frarådet det.

Det handler om riktig fokus og riktig arbeidsfordeling. Om en musiker skal stå på scenen og føle ansvar for sin egen iem-miks samtidig som hun skal spille en konsert tror jeg det fort blir for mye.

Min jobb som lydtekniker er ofte nettopp det - fjerne alle lyd-worries og sørge for at det låter fint på scenen slik at musikerene kan konsentrere seg om å spille musikk og prestere sitt beste.

Alle som har jobbet med lyd lenger enn en uke vet at fet performance = fet lyd

Så alt handler om å tilrettelegge for fet performance. Og det tror jeg ikke man får om en musiker må dille med en ipad fordi han føler den ene backingvokalen lå 1 db for lavt i wedgen sin

+1

Poenget er at man må ta seg god nok tid på lydprøve til at alt låter, også må alle ha disiplin nok til å ikke skru opp under gigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått med på det om det var kun på iem-miksen, men jeg ville alikevel frarådet det.

Det handler om riktig fokus og riktig arbeidsfordeling. Om en musiker skal stå på scenen og føle ansvar for sin egen iem-miks samtidig som hun skal spille en konsert tror jeg det fort blir for mye.

Min jobb som lydtekniker er ofte nettopp det - fjerne alle lyd-worries og sørge for at det låter fint på scenen slik at musikerene kan konsentrere seg om å spille musikk og prestere sitt beste.

Alle som har jobbet med lyd lenger enn en uke vet at fet performance = fet lyd

Så alt handler om å tilrettelegge for fet performance. Og det tror jeg ikke man får om en musiker må dille med en ipad fordi han føler den ene backingvokalen lå 1 db for lavt i wedgen sin

Wedger gir også et ærlig verktøys-forhold til scenelyd. Man får ikke en jevn stereomiks med klang og komprimering på scenen, man bør ikke sikte på å få "alt jevnt i monitor" slik som uerfarne musikere ofte ber om. De scenelydene jeg har skrudd best har hatt ca 3 linjer i hver monitorkanal.

Har også vært hustekniker på konserter hvor 15 minutt av lydsjekk har gått med til å gi trommisen god cymballyd i monitor. Stereo in ear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Når man ikke får en grafisk EQ slik som på PA-anlegget, så får man ikke kompensert for rommets resonanser. Det hjelper såklart å snu backline inn mot scenen, men 99% av rockekonserter spilles med alt for høy backline.

Endret av BlueGrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.