Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage gitarer og utstyr


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Drar litt liv i denne tråden igjen.

Har f.eks. testa min gamle '56 LP Junior mot forskjellige Gibson CS gitarer som R4, R6 og JrR7.

Og egentlig driter jeg i om det lar seg forklare eller ikke,

den spiller mye bedre enn alle P90 gitarer jeg har testa den mot.

De fleste av testene har jeg gjort sammen med andre, og det er ikke særlig tvil.

"Spiller mye bedre", på hvilken måte og hvor mye?

Er det et argument for at alt som er gammelt er bedre enn alt som er nytt, eller at du er heldig og har et gudbenådet eksemplar av arten LP Junior?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spiller mye bedre", på hvilken måte og hvor mye?

Er det et argument for at alt som er gammelt er bedre enn alt som er nytt, eller at du er heldig og har et gudbenådet eksemplar av arten LP Junior?

Den låter rett og slett mye bedre. Mer definert og klar i lyden samtidig som den har mye trøkk.

Det er nesten som å fjerne et pledd som har hengt over ampen. Du er velkommen til å høre sjøl.

Forskjellen er såpass stor at det ikke er noe særlig å lure på.

Det er ikke et argument for at alt som er gammalt er bedre enn alt som er nytt.

Det er heller det at det er et faktum at den spiller bedre enn nye dyre Custom Shop gitarer.

Jeg vet at jeg har et godt eksemplar av arten LP Jr., men jeg tror ikke at det bare har med mitt eksemplar å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke skrevet som moderator. Det er fint med temperatur i trådene, men kanskje man kan holde seg nogenlunde innen saklighetens grenser? Jeg oppfatter tråden som seriøs, jeg.

Mye av grunnen til at mange som fikler med gitarer, og særlig slike som er verdt å ta vare på, liker hudlim. Det er nok mange grunner til det, men slik jeg oppfatter det, så er noen av grunnene disse:

- Man vet det virker. Utallige vellykkede gitarreparasjoner er utført med stoffet over veldig mange år.

- De som bruker det, kan å bruke det. Skal man tjene penger på å fikse gitarer, kan man ikke drive R&D i noen særlig grad.

- Limfuger er reversible. Det vil si at noen om mange år kan løse opp limet uten å skade gitaren.

Slike grunner er akkurat samme årsak, stort sett, til at jeg har handlet en flaske Titebond og bruker det når jeg limer gitarer. Det er da ikke hudlim, og fornuften sier meg at vanlig Casco trelim er like bra, men da er det ikke utført haugevis med gode reparasjoner med limtypen som er dokumentert på samme måte, og som har vart i mange år. Det som er velprøvd, er velprøvd.

Jeg har faktisk ikke sett at noen har påstått at det innvirker på lyden, men trolig går det an å finne slike påstander, også. Har jo sett at tannleger og advokater på diverse fora mener at det er "brightere" lyd i gitaren der det er inlays på halsen.

Hva som er forskjellen på en god og en dårlig gitar, når vi beveger oss over "helt greit"- stadiet, er et mysterium. Det er kanskje noe av det som gjør det spennende. Noen liker det, andre synes det er korksnifferi. Jeg synes begge deler er greit, men det betyr ikke at den ene parten har rett og den andre tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke humor det samme useriøsitet. Min kommentar over var bare humor, så det er sagt.

Når det gjelder egenskapene til hudlim i gitarsammenheng, så har du helt sikkert rett i alt du sier. Jeg kan ikke mye om hvordan forskjellige limtyper fungerer i gitarbygging og reparasjoner.

Nå var nok i midlertid ikke egenskapene til hudlim det første som stod i hodet på markedsavdelingen til Gibson da de valgte specs for årets reissue-serie. En stor oppgave de hadde var vel å gjenopprette tilliten etter at de i fjor måtte bruke tolags gripebrett etter besøk av FBI. Dessuten er det nok ikke mange nok gamle kunder som ønsker å kjøpe enda en Les Paul fra Custom Shop hvis ikke specs endrer seg bittelitt fra år til år. Bittelitt er selvsagt nøkkelordet for ikke å ødelegge neste års salg igjen. Dette er nok god markedsføring mer enn noe annet.

Påstander om hudlims innvirkning på lyden kan du lese timevis om på mylespaul-forumet, både om årets nye line med CS LP´er og gitarer som er overhalt/gjenoppbygd av Historic Makeovers. Advokater, leger, aksjemeglere og investorer er antagelig overrepresentert i de trådene ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, min kommentar var da ikke ment som kraftig kritikk. Og vi er nok aldeles enige i at det hypes i den grad det er mulig, og litt til i alle retninger når det gjelder detaljer rundt den edle kunsten å lage gitar.

Bakgrunnen min for å poste, er vel at jeg er uhyre skeptisk til hva diverse markedsavdelinger klarer å klemme ut av seg i diverse sammenhenger, ting som motsier seg selv etter som moten svinger, og ikke minst hva diverse gitareiere med flaggermusører og stor lommebok er i stand til å oppfatte av forskjeller.

Når det er sagt, har flere av mine "etablerte sannheter" fått seg en kraftig trøkk nå og da. Derfor, Gunnar på Mo har et helt saklig poeng, som jeg synes fortjener en rimelig saklig debatt. Det var i grunnen det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, min kommentar var da ikke ment som kraftig kritikk. Og vi er nok aldeles enige i at det hypes i den grad det er mulig, og litt til i alle retninger når det gjelder detaljer rundt den edle kunsten å lage gitar.

Bakgrunnen min for å poste, er vel at jeg er uhyre skeptisk til hva diverse markedsavdelinger klarer å klemme ut av seg i diverse sammenhenger, ting som motsier seg selv etter som moten svinger, og ikke minst hva diverse gitareiere med flaggermusører og stor lommebok er i stand til å oppfatte av forskjeller.

Når det er sagt, har flere av mine "etablerte sannheter" fått seg en kraftig trøkk nå og da. Derfor, Gunnar på Mo har et helt saklig poeng, som jeg synes fortjener en rimelig saklig debatt. Det var i grunnen det hele.

Absolutt!

Hvordan forskjellige gitarer av alle verdens treslag og fra alle årganger låter forskjellige er jo utrolig spennende, og vanskelig å forklare konkret.

Jeg har to gamlinger selv, en Strat fra 62 og en Jaguar fra 63. Straten låter helt utrolig nydelig, særlig midtre og bakre posisjon. Hvorfor kan jeg ikke forklare, jeg bare hører gang på gang hvordan den har en mye større og bredere klang enn de andre nyere Stratene mine og skjønner like lite hver gang egentlig. Jeg hadde i grunnen svært liten tro på at gitaren skulle være så bra som den viste seg å være ved første gjennomschpelling, og ble derfor utrolig overrasket. Jeg blir i hvertfall overbevist hver dag om at gammalt kan være superfett.

Endret av 747
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et eksempel på at myter står for fall, eller kan forsterkes, er vel Husemoens serie "Norwegian wood"- gitarer, med pickups viklet av et forummedlem. Jeg må innrømme at jeg fikk meg en skikkelig aha- opplevelse av å høre på lydkuttene som ligger ute. Nå har jeg ikke hatt gleden av å spille selv, og det er vel greit nok, siden de fleste vil le godt av mine ferdigheter på gitar. Uansett, bruk litt tid på å oppsøke stoffet. Mener det ligger på musikkweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et eksempel på at myter står for fall, eller kan forsterkes, er vel Husemoens serie "Norwegian wood"- gitarer, med pickups viklet av et forummedlem. Jeg må innrømme at jeg fikk meg en skikkelig aha- opplevelse av å høre på lydkuttene som ligger ute. Nå har jeg ikke hatt gleden av å spille selv, og det er vel greit nok, siden de fleste vil le godt av mine ferdigheter på gitar. Uansett, bruk litt tid på å oppsøke stoffet. Mener det ligger på musikkweb.
Jeg la ut erfaringene fra test med Norwegian Wood serien her på Gitarnorge lenge før det lå noen klipp på nettet.

Det er så enkelt at det funker å prøve og teste ut saker å ting for å finne ut av hype og forutinntatte meninger.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den låter rett og slett mye bedre. Mer definert og klar i lyden samtidig som den har mye trøkk.

Det er nesten som å fjerne et pledd som har hengt over ampen. Du er velkommen til å høre sjøl.

Forskjellen er såpass stor at det ikke er noe særlig å lure på.

Det er ikke et argument for at alt som er gammalt er bedre enn alt som er nytt.

Det er heller det at det er et faktum at den spiller bedre enn nye dyre Custom Shop gitarer.

Jeg vet at jeg har et godt eksemplar av arten LP Jr., men jeg tror ikke at det bare har med mitt eksemplar å gjøre.

Takk for utdypningen!

Må være knall å ha funnet en øksa som en opplever at 'redefinerer' godlyd (eller kanskje trist hvis alle andre gitarer blekner...). Selv har jeg et utvalg av nyere gitarer som både låter og føles ganske forskjellig, men jeg klarer aldri å ta en sånn helt definitiv "this is it!" avgjørelse blant dem - det kommer an på dagsformen og hva jeg spiller. Nå mangler jeg jo en gammel gitar, noe jeg begynner å få litt lyst på, men det er jo ingen garanti for at man finner gull bare fordi det er gammelt. Jeg noterer meg derfor tipset om tilårskommen LP Junior :)

Jeg leste/hørte forresten den testen av Norwegian Wood gitarene - meget interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte gjennom Norwegian Wood-klippene nå og fant også klipp på youtube. Må si det låt utrolig bra, datamaskinlyd tatt i betraktning. Hadde vært utrolig gøy å ha en sånn en. Veldig spennende prosjekt som det blir gøy å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utdypningen!

Må være knall å ha funnet en øksa som en opplever at 'redefinerer' godlyd (eller kanskje trist hvis alle andre gitarer blekner...). Selv har jeg et utvalg av nyere gitarer som både låter og føles ganske forskjellig, men jeg klarer aldri å ta en sånn helt definitiv "this is it!" avgjørelse blant dem - det kommer an på dagsformen og hva jeg spiller. Nå mangler jeg jo en gammel gitar, noe jeg begynner å få litt lyst på, men det er jo ingen garanti for at man finner gull bare fordi det er gammelt. Jeg noterer meg derfor tipset om tilårskommen LP Junior :)

Jeg leste/hørte forresten den testen av Norwegian Wood gitarene - meget interessant.

Jeg har flere klare preferanser for både gitarer og forsterkere.

Det min gamle LP Jr. gjør er å låte fet P90 bedre enn andre gitarer jeg har testa med P90.

Min dagsform avgjør også hva jeg liker. Noen ganger er det R9, andre ganger SG, eller en Strat eller Tele, eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en es335 fra 1964 som knuser alle mine andre gitarer på lyd. På akkurat samme måte som gpm forteller om. Når det er sagt så oppfyller neppe mine andre gitarer GN-kravene.

I hvert fall, jeg bruker denne og en LP standard 05 i et band, og veksler mellom disse ca 50/50. Med samme innstillinger på ampen så merker vi at 335en skjærer gjennom lydbildet på en helt annen måte enn LPen, uansett hvilken pickup som er i bruk. Lyden er ikke høyere, men mer åpen og definert i bunn.

Om det er pga alderen tør jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.