Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage gitarer og utstyr


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Vintage er da ikke et begrep forbeholdt Gibson, Fender, Marshall og Vox. Såvidt jeg forstår begrepet kan en hvilken som helst gitar som enten er produsert i det som regnes som gjeldene merkes "gullalder", har høy samlerverdi eller kanskje aller helst en kombinasjon av begge faktorene regnes som vintage, egentlig uansett årgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire hjul?

Det finns ingen nye biler i dag som har den samme fasongen og som ligner på den originale Benz'en,

men det finns mengder av gitarer som er bort i mot kliss like de originale gitarmodellene.

Jeg beskylder ingen for å kopiere de originale modellene fordi gitarene har seks strenger.

Same difference. En hårføner ser nokså lik ut som for 40 år siden de også. Når et produkt har etablert form og funksjon så er det sånn folk forventer at det skal være.

Problemet er når du prøver å kvalitativt argumenter for at de gamle tingene objektivt sett er bedre, for du går tom for argumenter før du har begynt. Å prøvd å beskylde dagens produsenter for å være mer opptatt av penger blir ihvertfall for meg helt skivebom. Det har aldri før vært så lett å få tak i en "bra" gitar som i dag. Og jeg tror heller aldri det har vært et større utvalg av velproduserte produkter. Det flyter over av skit også, men det er jo en helt annen sak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kvalitative er som kjent subjektivt. Lei for at Davidsen røpet at han syns Tylern blekna ved siden av '63 Stratten.

Som sagt tidligere i tråden er min egen smak jeg beskriver her. Det er ikke noe mer objektivt over den enn andres smak.

Dessuten tror jeg at kravet til maksimal profitt generelt har økt betraktelig siden 50/60-tallet.

Hvis det er en femkroning å tjene blir arbeidsplasser og produksjon flytta uten at det blir tatt noen andre hensyn.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage er da ikke et begrep forbeholdt Gibson, Fender, Marshall og Vox. Såvidt jeg forstår begrepet kan en hvilken som helst gitar som enten er produsert i det som regnes som gjeldene merkes "gullalder", har høy samlerverdi eller kanskje aller helst en kombinasjon av begge faktorene regnes som vintage, egentlig uansett årgang.

Det har du helt rett i. Det er bare lettere å komme med eksempler fra de mest kjente merkene.

De som driver med vintagegitarer er som regel mest interessert i gitarer produsert før 1970.

Gibson, Fender, Martin, National, Dobro, Gretsch, Epiphone, Rickenbacker, Danelectro, Höfner og flere andre merker

er det som er ettertraktede gitarer i vintagemarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kvalitative er som kjent subjektivt. Lei for at Davidsen røpet at han syns Tylern blekna ved siden av '63 Stratten.

Som sagt tidligere i tråden er min egen smak jeg beskriver her. Det er ikke noe mer objektivt over den enn andres smak.

Dessuten tror jeg at kravet til maksimal profitt generelt har økt betraktelig siden 50/60-tallet.

Hvis det er en femkroning å tjene blir arbeidsplasser og produksjon flytta uten at det blir tatt noen andre hensyn.

Nei det har jeg ikke no problemer med. Smaken er som baken. Jeg har spilt gamle strat'er. Kjøpte dem ikke av den grunn.

Hypotesen din fra første post er at det ble laget bedre gitarer før og så kommer du med argumenter for det.

Jeg syntes de argumentene er vel tynne og mangler rot i den virkeligheten jeg kjenner fra gitarbransjen. Tror ikke så mange av boutique gutta vasser i penger ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke boutique gutta jeg tror videreutvikler profittjaget.

Det er de store selskapene jeg mistenker for å gjøre det.

Tar nok med meg '63 Vox AC15 og '56 LP Junior på jobb i kveld.

Ampen er helt gjennomgått og jeg anser den for å være minst like driftsikker som en ny AC15.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar nok med meg '63 Vox AC15 og '56 LP Junior på jobb i kveld.

Ampen er helt gjennomgått og jeg anser den for å være minst like driftsikker som en ny AC15.

Og det beviser vel ingen ting annet enn at Vox er akkurat like mye eller lite driftsikkert som for 49 år siden? Altså lite poeng i å investere i en gammel en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar nok med meg '63 Vox AC15 og '56 LP Junior på jobb i kveld.

Ampen er helt gjennomgått og jeg anser den for å være minst like driftsikker som en ny AC15.

Jepp og verkstedsjefen vår kjører MG på jobb to uker hver sommer men det blir sånn novelty greie for meg ass.

Jeg digger gamle amper jeg og men skjønner ikke behover for å rakke ned på nye ting av den grunn eller spinne igang onde konspirasjonsteorier om gigantkonsern og tvilsomme motiver. Det er musikkbransjen vi snakker om ikke Statoil.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det beviser vel ingen ting annet enn at Vox er akkurat like mye eller lite driftsikkert som for 49 år siden? Altså lite poeng i å investere i en gammel en.

Argumentene går i ring her nå.

Fra at mangel på driftsikkerhet skulle være en grunn til ikke å bruke dem,

til at driftsikkerhet plutselig skal være et argument også for det samme.

Er noen forutintatte uten å ha brukt øra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm- dette blir en sånn "Kan vi ikke alle bare være venner??" Gruppeklem!

Jeg synes det er både spennende og morsomt at folket liker litt forskjellige ting, jeg. Det er stas.

Det jeg synes er merkelig, er at utviklingen av gitarer og forsterkere stoppet opp en gang på femtitallet, noen få år etter at det hele startet, og så har det bare gått nedover etter det i forhold til hva som er "best for alle". Det finner jeg rett og slett ulogisk, at disse to varegruppene er unntatt en naturlig utvikling når det gjelder tekniske nyvinninger, produktutvikling, produksjonsteknikker, materialvalg og i det hele tatt.

Jeg er sånn skaptogtulling, og kan gjerne stå og klappe på Dovregubben på Norsk Jernbanemuseum innimellom. Det er noe jeg faktisk gjør. Det betyr ikke at jeg synes det hadde vært veldig morsomt å pendle til Oslo med det lokomotivet foran toget hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg vi er veldig enige. Dette er da faktisk ikke noe som særpreger Vintageutstyr, men det er kanskje mer av det der, da slikt utstyr på en måte er "The holy grail".

Jeg har levd så lenge at jeg har satt mine ben i en god del gammelt utstyr. Det var nesten litt merkelig å besøke Rockheim, og se at mye av det utstyret jeg har brukt med vekslende hell har havnet på museum..

Mange andre merker og gjenstander er også belemret med en merkelig forutinntatthet. La meg i den andre enden av skalaen nevne merket Behringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.