Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage gitarer og utstyr


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Hør på live clips av Hendrix og sjekk ut alle lydproblemene han har. Alle de greiene der er løst i dag. Så kan man velge om man vil være puritaner og slite med det samme gear issues som Hendrix slet med eller ta i bruk moderne måter å løse de på. Tror du Hendrix var fornøyd når Fuzzface'n låt crap eller wah'en feed'a som bare helvete hver gang han skrudde den på?

Ja det var en fantastisk periode på 10-15 år som definerte elektrisk gitar slik de fleste av oss oppfatter det i dag, men det blir litt som å gå på bilmuseum å se på veteranbiler. Fine er de men det er kun for spesielt interessert å holde de i orden og kjøre de rundt på veien. De fleste av oss kjører rundt i pent brukte, relativt nye biler, ha ha ha ha ha...........

Men da jeg for litt siden åpna en tråd for å få gode forslag til moderne amper, da var det bemerkelsesverdig rolig.... Eller mer nøyaktig, så var det vel absolutt ingen som kunne gå god for noe annet enn puritanske løsninger.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er fortsatt bundet på hender og føtter av referanser vettu. Best til hva?Best til deg? Skal du spille VH1 er bare å frese i en humbucker ellers er den jo helt ubrukelig..... Enter Sandman? Det er masse klassiske gitartoner som er spilt inn med nyere utstyr også. Heller for over til corksniffing for meg det her ass...... Og du veit hva som kommer nå vettu. Internett fanger. Kjør ivei no clips av herligheten så vi kan høre denne magiske lyden, he he he he he..........

Så på en måter er det litt som å påstå at utviklingen av biler har stått stille siden 1884 for de har fortsatt 4 hjul. Hør på live clips av Hendrix og sjekk ut alle lydproblemene han har. Alle de greiene der er løst i dag. Så kan man velge om man vil være puritaner og slite med det samme gear issues som Hendrix slet med eller ta i bruk moderne måter å løse de på. Tror du Hendrix var fornøyd når Fuzzface'n låt crap eller wah'en feed'a som bare helvete hver gang han skrudde den på?

Ja det var en fantastisk periode på 10-15 år som definerte elektrisk gitar slik de fleste av oss oppfatter det i dag, men det blir litt som å gå på bilmuseum å se på veteranbiler. Fine er de men det er kun for spesielt interessert å holde de i orden og kjøre de rundt på veien. De fleste av oss kjører rundt i pent brukte, relativt nye biler, ha ha ha ha ha...........

Kjøpte synthgitar allerede for over 30 år siden, og har vært gjennom perioden da transistoramper skulle erstatte rørampene. Så kom hele digitalkjøret da amper ble helt overflødige..

Har vært med på å selge/bytte inn gamle Marshall, Vox, Orange og Hiwatt amper for å erstatte dem med hybridamper og transistoramper. Gamle gitarer ble "oppdatert" med nye logoer, stemmemekanikk, låsemekanikk.

Aller helst ble de bytta inn mot Ibanez eller de fantastiske Peavey gitarene. En gitarist soom tok over etter meg i et band, dro på turne uten gitarforsterker allerede på midten av 80-tallet.

Og selfølgelig er mine egne preferanser som bestemmer hva jeg liker. Skulle det være noen andres?

Nå er jeg heldigvis ikke låst i hverken Hendrix eller noe annet, og har både andre gitarer som funker på Black Flag,

og andre amper som fungerer topp med '63 Stratten.

Forstår ikke helt issue problemet hvis en amp eller gitar er velholdt og teknisk i 100% stand.

Har faktisk hatt mer tull med nyere amper enn me de gamle jeg har.

Klarer ikke å se noen som helst fordel med en ny boutique amp framfor Black Flag.

Ser heller ikke hva som fungerer bedre med en ny Stratt-type gitar framfor den gamle.

At Hendrix og andre hadde mye kødd med ledninger, batterier og effektbokser i sin tid er vel noe annet.

Dessuten bruker jeg heller ikke ledninger, batterier eller effektbokser fra 60-tallet.

Forstår jo selvfølgelig at jeg bør gå over til Variax og Axe FxII, men drøyern nok til III'ern kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da jeg for litt siden åpna en tråd for å få gode forslag til moderne amper, da var det bemerkelsesverdig rolig.... Eller mer nøyaktig, så var det vel absolutt ingen som kunne gå god for noe annet enn puritanske løsninger.... B)

Sikkert fordi du starta en tråd om Think, og 99% av forumet foretrekker Volvo 850...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Including me. My point exactly.... :D

Fordi ingen tør å foreslå noe annet sikkert. Alle har jo lest at vintage er the shit, og overgår alt sammen. Selvom kun et fåtall faktisk har prøvd vintage amper. Alle forslår det "alle" liker og veit er "best" på internett, det er SVÆRT på som har noen bakgrunn for sine internettmeninger.

Nå mener ikke jeg verken positivt eller engativt om vintage amper, jeg har ingen bakgrunn for å uttale meg om det, men jeg mener hvertfall at dem ser mye tøffere ut enn dagens amper! :D

Jeg har spilt på en vintage marshall fra 60 tallet i ca 1 minutt. Kan verken si at det er bra eller dårlig for det jeg skal bruke det til. Jeg har derimot spilt på en haug av moderne amper. Mange dritkjipe, og mange gode! Endte opp med en svært allsidig en, som jeg sikkert måtte hatt tre dritdyre vintage amper for å få til noenlunde det samme, og jeg har ikke 150k liggende til amper ass.

Haru spenn til vintage, go for it, ligger sikkert MASSE mojo i det for deg som digger det også, men jeg tror nok at man kan komme rimelig nærme originalen ved å kjøpe nye ting også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet også at utviklingen av elgitarer ikke gikk mot det bedre da CBS tok over Fender i '65,

eller da Norlin tok over Gibson i '69.

Det som preget gitarproduksjonen etter at de overtok var fokus på maksimal inntjening,

ikke utvikling og produksjon av stadig bedre gitarer.

Det samme er det jeg tror skjer i dag.

De fleste gitarprodusentene replikerer elgitarkonseptet slik det fant sin form på 50/60-tallet,

og bruker kreativiteten sin på hvor og hvordan gitarene skal produseres for å ha størst mulig inntjening.

For å selge kreves det selvfølgelig en minimumskvalitet i hvert prissegment på markedet.

Det kan hende at de som utviklet elgitarkonseptet brukte mer av ressursene på utvikling og kvalitet enn på å maksimalisere inntjeningen.

Vet ikke helt hvilke data du underbygger det her med ass. Det er ingen ting jeg har sett hos de små boutoque byggerne jeg har besøkt eller på YT fra Fender sin produskjon på 50 og 60 tallet og fra andre små byggere som underbygger det her. Ta Tom Anderson som eksempel. Tror han legger betydelig mer sjel og jobb i å bygge kvalitetsinstrumenter enn det Fender gjorde på 50 og 60 tallet. Tror også gjennomsnittskvaliteten er milevis over det Fender hadde på den tiden. Syntes ikke Anderson fremstår som kopier av 60 talls gitarer heller.

Du unnlater vel også å nevne at det skjedde ting hos Fender på 80 tallet som snudde trenden andre veien og mange anser gitarene fra den tiden som helt eminente.

Men hele denne tråden reiser jo et interessant spørsmål. Hva er den "beste" gitaren du noen gang har spilt på? Er faen ikke sikker på hva svaret på der er sjæl jeg ass. Spørs om ikke jeg også må ta en tur til østover.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger Gluke., En stor grunn til at Fender ble en stor suksess var jo at de konstruerte gitarer som var enkle å sette sammen, nettopp for å maksimere profitt.

Jepp jeg tror også at produsenter var opptatt av å tjene penger, i like stor grad som man fortsatt er. Selvom det var på 50 og 60 tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i stedet for å bare selge en vare som allerede er ferdig utviklet,

så drev de altså og utviklet det som vi ser på som selvfølgelige gitarmodeller i dag.

Hvor mange gitarer med Stratfasong ble produser pr.dag i 1957, og hvor mange i dag?

Hva er muligheten for profitt i markedet i dag sammenlignet med 50-tallet?

Hvor mye tjente egentlig Gibson på utvikling og produksjonen av de originale Les Paul Sunburst modellene?

Eller de originale Flying V eller Explorer modellene?

Kan det være en mulighet at de la penger og kunnskap i å utvikle og produsere gitarer de hadde tro på?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvilke data du underbygger det her med ass.

Syntes ikke Anderson fremstår som kopier av 60 talls gitarer heller.

Du unnlater vel også å nevne at det skjedde ting hos Fender på 80 tallet som snudde trenden andre veien og mange anser gitarene fra den tiden som helt eminente.

Data som underbygger dette er hvor stort var salgsvolumet på 50/60 tallet hos de som utviklet standardmodellene for el-gitar, og hvor stort er salgsvolumet i dag for samme gitarmodell?

Anderson produserer vel S-Family som er Stratter, T-Family som er Teler, Cobra-Family som er Super-Stratter og Bulldog-Family som er LP variant. Atom ligner også på en LP-variant, men er litt mer sær.

Hvordan du får til at han ikke replikerer Stratter, Teler og Les Pauler fatter ikke jeg,

men syns du ikke det, så må du få lov til å mene det. Jeg mener motsatt.

http://www.andersonguitars.com/product_information/models/models.cfm

Er helt enig i at det som skjedde med Fender utover 80-tallet var til det bedre.

Men jeg syns at Fullerton RI modellene ikke leverer i nærheten av hypen. De har tynne halser som er langt fra både det jeg liker og det de utgir seg for å være. De har også trøbbel med skjeve halser og dårlig tilpasset innfesting av halsene til kroppen.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire hjul?

Det finns ingen nye biler i dag som har den samme fasongen og som ligner på den originale Benz'en,

men det finns mengder av gitarer som er bort i mot kliss like de originale gitarmodellene.

Jeg beskylder ingen for å kopiere de originale modellene fordi gitarene har seks strenger.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.