Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage gitarer og utstyr


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke spilt på gamle gitarer. Så er det sagt.

Som Johan Randén sa, han prøvde 25 EJ strater før han fant den rette. Betyr det at bare 1 av 25 nye Fendere er gode? Hvor mange gamle måtte han prøvd for å finne en som var bra nok?

Dette er spennende. Jeg tror at hvis du, eller jeg, hadde testa de samme 23 EJ Strattene som Johan Randén,

så kunne vi fort endt opp med tre forskjellige gitarer som "den beste".

Var med å teste hele Norwegian Wood serien til Husmoen. De var identiske bortsett fra treverket i kroppen.

Gitarene låt forbausende forskjellige, og de som testa valgte helt forskjellig favorittgitar fra serien.

Det betyr at jeg tror at det som er "den beste" for noen nødvendigvis ikke er "den beste" for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så det er neppe noe stort sprik i akkurat det punktet - altså at "best" er relatert til bruksområde og smak.

At vi hadde valgt ulike gitarer er meget mulig, og det hadde vært morsomt å fått sett en slik type test - om flere med høye standarder hadde valgt den samme gitaren.

Vi gjorde en "spill et riff med stolmikk"-test på Freak Guitar Campen i år. SG special, strat med DiMarzio Super Distortion, Washburn N4 (500), Mexico strat med single coils, Ibanez med PAF Pro, og noen til. Altså mest i den rockete gata. Vi hadde store problemer med å høre særlig forskjell på SG og Washburn N4. Strat med humbucker låt veldig likt min RG. Basert på opptakene kunne i alle fall ikke jeg koble rett opptak til rett gitar, selv ikke etter å ha sett de spille inn. Dette var ikke med sinnsykt mye vreng, men jo, forskjellene er muligens større med renlyd.

Jeg innrømmer glatt at årsaken til at jeg foretrekker Ibanez fra en bestemt periode er pga mine relasjoner til den perioden, som igjen overføres til gitarene. Ren og skjær mojo. Har absolutt ingenting med kvalitet å gjøre isolert sett. Jeg vil hevde at de modellene jeg liker best er de beste fra den perioden, og de sammenlignes gjerne med modeller jeg egentlig ikke liker. Ikke så veldig rart at jeg foretrekker de eldre. Selv om min type "vintage" ikke er like gammel som 60 år gamle gitarer, så vil jeg tro at årsakene til favoriseringen er mye det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer glatt at årsaken til at jeg foretrekker Ibanez fra en bestemt periode er pga mine relasjoner til den perioden, som igjen overføres til gitarene. Ren og skjær mojo. Har absolutt ingenting med kvalitet å gjøre isolert sett.

Ja hvis vi bare kunne innrømme det her alle sammen så hadde kanskje diskusjonen vært litt mer sakelig..... but nevermid. Har hørt at det er en dude som sitter i ei hytte i Alaska og bygger verdens feteste fuzzface clone ass........ Han fryser transistorene før han seter dem rett i kretsen og spiller red house gjennom de to dager i strekk for å gi de den rette transistordialektiskehukommelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil. Det er en kjeller i nordnorge og det er jo meg. Selger én i året for rundt 30k, for den må stå til lagring i 9mnd i mojo-skapet. Deretter graves de ned i vulkansk aske i blomsterbedet til det lokale steen&strøm, og så dynkes asken i shetlandsk fudge og glenrothes single malt. Koster å være kar ass, men fader... Man hører helt klart forskjellen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den type modning, så er det jo beundringsverdig om man hører noe fra fjøla i det hele tatt..... :P

Det er det som kalles mojo hos boutique folket.

Av mangel av ekte vare (vintage) så må de jo finne på noe for å gjøre enda en Fuzz Face interessant.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 4 60-talls Marshaller som alle låt fantastisk, men har nå en Kinesisk "klone" som låter omtrent like bra, og kostet nesten ingenting.... :)

Den ene kjøpte jeg. Den var en god del billigere enn en CAE eller 65Amps jeg også har hatt.

Låt Marshall mye bedre enn de to andre gjorde den også.

Kanskje jeg skulle begynne å trappe ned til amper som låter omtrent like bra men som er billigere.

Da tror jeg at jeg gradvis vil bevege meg mot de billigste ampene på markedet,

fordi prisklassen under bestandig låter omtrent like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene kjøpte jeg. Den var en god del billigere enn en CAE eller 65Amps jeg også har hatt.

Låt Marshall mye bedre enn de to andre gjorde den også.

Kanskje jeg skulle begynne å trappe ned til amper som låter omtrent like bra men som er billigere.

Da tror jeg at jeg gradvis vil bevege meg mot de billigste ampene på markedet,

fordi prisklassen under bestandig låter omtrent like bra.

:)

Må si at er det noe som virkelig har forandret seg siden 80-tallet, er at billig utstyr har blitt utrolig mye bedre, og nå er også skikkelig velbygde kloner av legendariske amper tilgjengelig for en grei pris, fra f.eks Ceriatone. Vurderer sterkt en Ceriatone Marshall klone , og kan slenge i noe fete trafoer fra f.eks Merren i ettertid... :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.