Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage gitarer og utstyr


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Det jeg synes er merkelig, er at utviklingen av gitarer og forsterkere stoppet opp en gang på femtitallet, noen få år etter at det hele startet, og så har det bare gått nedover etter det i forhold til hva som er "best for alle". Det finner jeg rett og slett ulogisk, at disse to varegruppene er unntatt en naturlig utvikling når det gjelder tekniske nyvinninger, produktutvikling, produksjonsteknikker, materialvalg og i det hele tatt.

Det tror jeg skyldes noe så enkelt og naturlig som at preferansene er sementert. Det er rørlyd som er referansen. Ferdig snakka. Alt annet blir målt mot nettopp det.

Det jeg derimot finner mer underlig, er at noen har bastante meninger basert på at de "har prøvd" en sånn amp en gang. Jeg gjør meg stadig den erfaring at jeg f.eks. syntes en amp eller en gitar låter fint, isolert sett. Men så, før eller siden, får jeg prøvd det samme utstyret ved siden av noe annet jeg også kjenner, og så endrer inntrykket seg. Kan hende det er meg som er klar for kremasjon, men jeg klarer i hvertfall ikke å skille særlig godt på ting før jeg AB tester. Jeg hadde en Vox AC 30 midt på 60-tallet. Husker jeg hvordan den låt? Langt derifrakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spilt på gamle gitarer. Så er det sagt.

En ujevnhet som jeg vil rette søkelyset på. For å kunne uttale seg om hvor bra vintage kan være må man ha spilt på en bra vintagegitar. Det synes jeg er rett og rimelig. Men hvordan kan man vite om man har spilt på en bra eller mindre bra moderne gitar? Er det personlige preferanser som til syvende og sist avgjør, eller er det mulig å si at den ene gitaren er bedre enn den andre? Jo, noen få kan prøve mange nye gitarer av en modell før de kjøper en, men de fleste av oss har ikke den muligheten. Som Johan Randén sa, han prøvde 25 EJ strater før han fant den rette. Betyr det at bare 1 av 25 nye Fendere er gode? Hvor mange gamle måtte han prøvd for å finne en som var bra nok?

En annen ting er hva som regnes som en moderne gitar. Skal utviklingen testes synes jeg virkelig at en gammel Fender bør måles skulder mot skulder med en gitar som ikke har fått de fleste av sine ideer fra nettopp Fender. Det første jeg tenker på er noe med Evertune og TT bånd. Hva er det mest moderne materialet i kroppen? Halsen bør bakes, visstnok... Har noen på forumet spilt på en slik gitar? Er det en forbedring av instrumentet at det aldri går ut av stemming og spiller renere? Klanger vil klinge annerledes sammen, mulig det har stor betydning for spilleopplevelsen.

Jeg synes ikke det er mest korrekt å sammenligne en gammel Fender med en Tyler, da jeg synes Tyler er lite moderne i forhold til mye annet. Noen få har spilt på gamle gitarer, og jeg stiller meg undrende til om vi har en eneste som har spilt på en moderne gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig glad for at jeg aldri har kicka på vintage stratter o.l fordi det hadde blitt for dyrt for meg :D (klarer aldri å slå meg til ro med noe som bare er OK når jeg har prøvd noe virkelig bra)

Kjenner noen reperatører/restaurerere av verdifulle vintageinstrumenter så jeg har testa noen etterhvert.

Noen er veldig bra instrumenter men pga smaken min er det ingen som har fått meg til å tenke at noe slik MÅ jeg ha.

Dette er fordi jeg liker mer "moderne" toucher som større bånd, flate halser som jeg slipper å frette ut på med nogenlunde action, 2 punkts/Floyd trem osv.

Gamle amper har jeg heller aldri brydd meg så mye om. Starta med en JCM 800 og en 70talls Marshalltopp som spilte så høyt at den var ubrukelig overalt.

Etter det ble det moderne kanalswitchere og rack

Men det skal sies at det gir en noe spesiell følelse å spille på en 50`s strat, mye pga historien den har, hvor mye den er blitt spilt på..Og ikke minst: Hva den er verdt :ninja:

Foretrekker nye gitarer, men at de er bygget over Leo`s lest..Best of both worlds hehe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har testa og gjort seg opp en mening.

Andre har ikke testa, men likevel gjort seg opp en mening.

Og uansett hvor bra eller dårlig vintageutstyr låter,

så er det i hvert fall mange som mener mye om det

uten noensinne ha testa vintageutstyret de mener mye om.

Gerd Liv Valla's school of hersketeknikker?

Alle som har prøvd vintage gitarer men allikevel kjøper seg no nytt er føkka i huet? Oh well.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at alle gitaristene man ser på TV osv. er med på reprodusere ideen om hvordan det skal være?

Før jeg begynte og spille, var Stratocaster ensbetydende med el-gitar. Det hadde den vært siden barnehagedagene.

Men hvor stort er egentlig vintagejaget? Det ser ut til å være stort på gitarforumer hvor tjukke eldre amerikanere diskuterer riktig plastikk og makeovers.. mens alt de spiller er dårlig bluesrock i kirker eller partytelt.

Kjenner folk som har kommet seg langt nok til og spille inn album med sine Fendere og Gibsons, men aldri har tenkt over at modellen har endret seg gjennom årene. For min del er en Fender Standard fra Mexico eller en Gibson fra 70-tallet bra nok, og riktig nok når det kommer til utseende/specs.

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er jo interessant først og fremst når den kan gi litt opplysninger om hvorfor noen sverger til vintage-utstyr i forhold til nyere ting, for oss som ikke har noe særlig fundament i oss sjøl. I mitt eget tilfelle helt konkret fordi at jeg ikke har hverken vintage gitarer eller amper i tilgjengelig. Og i den grad jeg har prøvd gamle saker, fordi jeg er gammal, så husker jeg ikke detaljer som er gode nok til å utgjøre et sammenligningsgrunnlag.

Og jeg trur jo at dette er alt annet enn eksakt vitenskap. Hvor mye skal til for å endre karakteren på en gitar? Er det f.eks ikke tilstrekkelig med forskjellige strenger, så kjennes ting helt annerledes ut? Og hva med lyd? I den grad det er forskjell på en gammel og ny Vox amp, av samme modell, bør man ikke ha disse ved siden av hverandre i en AB test for å kunne uttale seg skråsikkert om forskjeller i lyd? Og, er det f.eks. like rør i de to utgavene?

Jeg syntes som nevnt det er interessant å høre om f.eks. GunnarPåmo sine meninger, ikke minst fordi at han da har mye slikt utstyr, og kan uttale seg på et bedre grunnlag enn en som bare "prøvde en slik i -98". Veid opp mot hverandre så er det da enkelt å feste mer lit til det ene utsagnet enn det andre.

Dessuten blir det uinteressant i vurdere hvorvidt de som da kjøper nytt er "føkka i hue" eller ei, fordi vi ikke kjenner begrunnelsen for at de har valgt nytt. Vintageutstyr er jo ikke å finne på hvert et gatehjørne på linje med nytt. I tillegg koster jo slikt ofte skjorta, og er ofte ikke mulig å få prøvd.

Støtter Castors "Gruppeklem". For de fleste er det interessant å få frem kvalifiserte synspunkter, som ikke er besudlet av behovet for å forsvare seg mot beskyldninger om hersketeknikker osv. Da forsvinner jo det informative her, i en "battle of giants".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke at selv om stratten til GPM er den beste gitaren jeg har spilt på, så trenger ikke det bety at det finnes stratter lagd i dag som er noe dårligere. At denne var fra 1963 kan være tilfeldig. Enig med Debris, så lenge det ser riktig ut, så kan jeg gjerne ha en gitar lagd i 2012 med mer moderne elektronikk og presise produksjonsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdsdagens backline med Beatles coverbandet:

'65 Vox AC50 til bass

'64 Vox AC15 Twin til gitar

'63 Vox AC15 Twin til gitar

Ampene er helt gjennomgått og alle deler er målt.

Komponeneter som målte utenfor specs er bytta med NOS deler.

Ampene låter kule til formålet, er driftsikre og det ser tøft ut.

Alle tre ampen står på Vox-stativer.

Så hvorfor ikke?

Ampene koster ikke mer enn boutique amper jeg har hatt.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer de ampene til mitt djentband?

Edit: Legger til litt mer.

Kunne du spilt det samme med tilsvarende resultat med nye amper?

Kunne du spilt på en Klein uten å ha skapt furore?

Nå er det mulig at en del av poenget med et coverband er å ha rett image, og da vil selvfølgelig det som ser likt ut være mest passende.

I forhold til de spørsmålene i den første posten må jeg si at jeg aldri har sett på gamle gitarer som bedre - dersom vi tenker 50-talls Fender +- et tiår. Derimot har jeg mine tanker om Ibanez, men jeg er veldig sikker på at jeg tar feil. Jeg foretrekker en periode fordi jeg ikke er åpen nok til å prøve ukjente løsninger. Og enda mindre åpen til å faktisk innrømme at det jeg likte før faktisk ikke var så bra, og at jeg dermed har tatt "feil" i så mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.