Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" amper....


Tommern

Anbefalte innlegg

Noe sier meg at Tommern slutta å bry seg om hva som er trendy for x antall tiår siden :D

Helt korrekt Aph. :) Trendy er relevant når det handler om business. For meg personlig er det dog fullstendig uinteressant at min person skal oppfattes som trendy. Men at det er økonomisk fornuftig og miljøvennlig og kjøpe brukt, det er relevant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser (og hører) det så har de beste rørampene en tørr, direkte, klar og aggresiv lydkvalitet som jeg ikke har hørt fra transistoramper eller fra skralt rørutstyr. Det er nesten så gitarspillingen blir kledt naken. Selv om man spiller drithøyt gjennom en sånn amp så blir det fortsatt pent å høre på, i alle fall fra ampens side. Og hvis man spiller slurvete eller feil så kan alle i salen høre det.

Denne direkte tonekvaliteten får en god gitarist til å spille enda bedre. Og jeg er 100% sikker på at alle i publikum kan høre når artisten trives og føler seg bra på scenen.

Når det er sagt er det alltids rom for andre ting enn det beste utstyret overalt. Det er forskjell på en konsert med Refused eller Tool, og en gjenforening med russerevybandet. Men selv om en Peavey Classic 30 er godt nok i de fleste sammenhenger så blir den aldri like bra som en Soldano SLO-100 gjennom et 4x12".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant tråd det här :). Jag är också tillhängare av "en runda till bilen"-filosofin. Jag kör gitarr på ryggen i ett

och pedalbrettet (pedalbrett och pedalbrett, men ett DVD-case innehållandes trådlöst, tuner och boost) får plats i ytterfickan på caset. I ena handen en Orange Tiny Terror-topp (kommer antagligen att växla mellom den och en Orange Jim Root-terror i fortsättningen) i en flygvärdinnekoffert (en liten modell, mer sån laptop-koffert) på hjul.Letar efter ett mindre 1x12 men i den andra handen har jag just nu ett Marshall 1912-kabinett med V30 i. Behöver jag mer power så tar jag med mer power men det här är liksom mini-rigget (eller allt utom kabinettet tillhör egentligen standardrigget) och det funkar när alla i bandet ska öla och man tar nattbusen hem utan bärhjälp. Jag vet att du inte vill ha topp + kabinett så jag ska inte försöka övertala dig men fördelen, som jag ser det ( :) ), är att när det står ett kabinett på gigstället så kan man lämna kabinettet hemma och då blir man helt plötsligt väldigt portabel och kan dricka öl samtdigt som man roddar :) . Nejdå, men de enda gångerna det uppsettet inte helt har räckt till är i replokalen eller när man inte mickar upp kabinettet, men det gör man ju i sort sett alltid här i Norge. En ännu mindre lösning är att byta ut 1912 mot ett ZT Lunchbox cab på typ 3.5 kg. Då börjar vi snacka. När vi spelade på en ganska stor festival i Polen förrförra sommaren så körde jag Tiny Terror till H&K redbox rätt in i PA + vidare till ZT cab, funkade väl okej det, inte optimalt men okej, he, he, ser ganska rolligt ut, finns nog bilder någonstans här :) . Asså vetikatten om jag var till någon hjälp nu asså, men.. :) .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså vetikatten om jag var till någon hjälp nu asså, men.. :) .

:D Egentlig ikke.... :D

Denne tråden avdekket ikke noe som utløser at jeg føler meg trygg på å gå fra røramp til en mer "moderne" løsning.

Så da blei det ny røramp, som avhentes i morgen formiddag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Egentlig ikke.... :D

Denne tråden avdekket ikke noe som utløser at jeg føler meg trygg på å gå fra røramp til en mer "moderne" løsning.

Så da blei det ny røramp, som avhentes i morgen formiddag :D

Og hva endte du på?

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey Deltablues 210. Svart. 4 år gammel.

Har ikke prøvd den, men omtaler tilsier at den er litt brunere / blåere enn Classic 30, med litt bedre definisjon enn 115.

Jeg tar sjansen, henter'n i morra. Det verste som kan skje, er at det er enda en nier.... Har hatt mange av dem etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Thor sikter til at alt låter likt når trommene kommer inn, som noen ganger bare er tull og som noen ganger stemmer bra. :)

Kjører man på det beste av modellering, som Kemper og Axe II, kan man nok få lyder som ville tilfredstille de aller fleste.

Har hørt veldig mye bra om THR10, er nok en perfekt amp til hjemmebruk, men vil være helt ubrukelig live, ihvertfall for meg.

Kjøpte en Kemper for et par måneder siden, og det er det beste kjøpet jeg har gjort noen sinne. Ikke bare er den veldig brukervenlig, men også låter den grise bra. Har en liten testsample her https://soundcloud.com/aleksanderilievski/budda-sd30-kemper-profiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg å snu meg rundt å se på 5-6 knapper og på 2 juktosekunder så vet jeg hvor alt står. Displayer og undermenyer får jeg nok av på jobben.......

Helt enig. Menynavigering hører ingen steds hjemme når man skal fokusere på musikken. Men jeg ser faktisk nytten av patcher, altså. Det er litt stress til tider å måtte skru pedallyd og amp-instillinger midt i en gig, selv om det går raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i mellomtiden har jeg forlengst trukket samme konklusjon.....

Keep It Simple, Stupid.

Amp-Arsenalet består nå av en TopHat Super Deluxe, 33 watts en-kanaler, fri for dilldall, og en ditto Fender Pro Jr med en inngang og vol og tone til heimebruk. Det gjør susen.

Kommer neppe noensine noe stæsj med digitalt display her i gården.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange svar som ikke besvarte spørsmålet.

Selv har jeg spil i mange år med modelleringsenheter, på transistor og transistor med rør i preamp, før jeg tok skrittet over til en fullblods røramp. Spesielt low gainbrytning klarer ikke en modelleringsboks å få til på samme måte som en røramp.

Ang. backline på venues er jo dette ganske vanlig, derfor gikk jeg for en Ac30, da dette er en amp de ofte har stående som backline-amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.