Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger og Akustisk gitar - en åpenbaring


Hallstein

Anbefalte innlegg

Etter lang tid som elgitarist gikk jeg til innkjøp av kassegitar for ca. ett år siden (Taylor 214e)... Helt fram til nå har jeg brukt Elixir Nanoweb da disse har vært svært smoothe å spille på (mtp. spillefølelse for fingrene), samt at lyden har vært opplevd som god.

Mange sa at jeg burde bytte strenger for å få bedre lyd, men som elgitarist trodde jeg det for det meste var sprøyt og svada, da strenger og strengemerker aldri har gitt meg noe særlig merkbar lydforskjell, iallefall ikke noe MYE forskjell på elgitar.

Å hvilken annerledes verden akustisk gitar er.

For å si det slik, jeg kommer IKKE til å kjøpe Elixir Nanoweb igjen. Gikk over til Ernie Ball Earthwood strenger i dag, type Medium Light, da disse matchet mine gamle strenger ganske bra mtp. tykkelse. Betalte 156kr for 3 sett fra eBay inkl. frakt.

det var en HELT annen lydverden som åpnet seg.

(dette er milde overdrivelser, men stemmer på ett vis):

Elixir strengene var litt mer "plastikk-ish" i lyden, samt noe mer komprimerte, dynamikken ble dempet, og det var mindre av alt. Vet ikke om det er coatinga som gjør dette, men gitaren låt ikke skikkelig før jeg prøvde Ernie Ball Earthwood medium light strenger. De var mer levende, rustikke i lyden, hadde mer dynamikk og mer liv over seg.

Strenger har altså tydeligvis mye mer å si for lyden enn jeg hadde trodd...

NB: for sammenlikningens skyld brukte jeg opp det siste Elixir nanoweb settet jeg hadde liggende før jeg byttet til Earthwood strengene, da jeg trodde at strengealder kunne ha mye å gjøre for lyden. Så sammenlikningen har blitt gjort med NYE strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Den crispe lyden som splitter nye uncoated strenger har på kassegitar er helt suveren, og noe coated strenger ikke klarer å matche. Prøv gjerne litt forskjellige strenger, da det låter litt forskjellig. Selv sverget jeg en periode til Ernie Ball Acoustic Slinky (.12) da jeg synes disse var enda litt crispere og freshere enn Earthwood, og jeg synes også de holdt litt lenger før de døde ut. Gikk over til Dunlop av tilfeldige grunner, og synes disse er ganske like Acoustic Slinky, både i lyd og levetid. Brukte tidligere Rotosound Jumbo King en liten periode, men sluttet fort med det etter å ha prøvd Ernie Ball.

Nå har jeg et sett med GHS som jeg fikk billig på 4sound for å prøve siden det var noe nytt de hadde fått inn. Disse er også veldig crispe og fine når de er nye, så er spent på levetiden. Strenget dem opp rett før gig på lørdag, og har ikke rørt gitaren etter gigen.

Anbefaler å ta en tur inn på Stringsandbeyond.com f.eks og bestille litt forskjellige. De fleste strengesettene til kassegitar koster $4-6, og frakta er en drøy, norsk femtilapp. (Bestilte for rett under 200kr, og det ble trukket 260-noe fra visakortet.

Før jeg begynte å spille kassegitar aktivt så sverget jeg til Clapton signatur-settet fra Martin. Vurdert å bestille opp dette igjen for å se hva jeg synes om det nå. Har også tenkt tanken å bestille et sett med coatede Ernie Ball-strenger for å se hvordan disse er ift Elixir, om det er noen forskjell eller om det er samme mølet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixir synes jeg låter feil. En rar brightness i de strengene som jeg ikke blir komfortabel med.

Tanglewood og Taylor leverer kassegitarene sine med dem, noe som gjør at de låter veldig karakteristisk, uten at jeg synes det låter spesielt fint. Føles jo ut som de er sausa inn i frityrolje også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de coata strengene til Fender synes jeg er gode, samme med Ernie ball sine. Men ingen av disse har den typen coating som elixir har, Fender vet jeg ikke hva bruker,men de heter Dura-Tone og ernie ball har Titanium coating. ellers så bruker jeg bare uncoated sjøl. Rotosound,Ghs og Ernie Ball er det det går i. Hender en gang i mellom at jeg kjøper Martin strenger men det er sjelden.

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste årene gått fra å bruke d'Addario til Martin på akustisk, må innrømme at jeg egentlig ikke har prøvd noen andre. Synes iallefall at Martin-strengene gir utrolig god lyd. :)

Anbefaler forøvrig også Strings and Beyond, de er et utrolig bra utvalg av strenger, plekter og annet stæsj. Jeg fikk også en personlig melding fra "Liz" i pakka, sammen med lisenskode for en masse online gitarleksjoner. Kommer definitivt til å bruke dem igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha altfor mye sammlikningsgrunnlag så må jeg si at jeg er veldig fornøyd med Cleartone. Fikk anbefalt dette av gutta på Guitar Workshop, og det låt noe heeeelt annet enn de som satt på gitaren da jeg kjøpte de (Elixir). De er riktignok coated, så lurer på om det virkelig er så mye forskjell vs uncoated. Hmmm, må teste ut dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig bevandret i strenger til akustisk gitar men her er mine erfaringer. Jeg har tidligere testet litt ulike merker. I flere år har jeg brukt DR extra life phosphor bronze 11-52. Jeg syntes elixir ble litt i overkant brighte. De fleste som forhandler elixir selger 80/20 bronze strenger, og det er disse jeg ike har blitt helt venn med. Her for noen dager siden byttet jeg strenger på to gitarer for en bekjent. Han hadde kjøpt 80/20 elixir til sine gitarer. Jeg kjøpte et sett med elixir phosphor bronze nanoweb 11-52 til min egen gitar og byttet på alle tre. Jeg må si at de strengene jeg satt på min gitar låt veldig anderledes enn de på de andre gitarene. Det er riktignok tre ganske forskjellige gitarer (en morgan dreadnut, en seagull mini jumbo og min yamaha fs720), men ut i fra hvordan gitarene låter må jeg si at jeg liker mine nye strenger bedre enn det meste jeg har brukt og testet av andre sett gjennom årene. Til min nylon-gitar har jeg funnet at jeg foretrekker hannabach, og til elektrisk går det i ernie ball.

Endret av McMoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phosphor Bronze er går jo stort sett for å være sånn midt på treet hva angår brightness...80/20 er vel noe av de brighteste du får for å si det sånn.

Prøv 85/15 bronze..de har en litt mer mellow vintage tone men fortsatt litt av den crispe lyden fra 80/20 strengene.

les dette: http://www.professorstring.com/archives/the_unspoken_mystery_behind_acoustic_guitar_strings.php

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ang. Elixir-strengene. Syns det er rart at Taylor bruker Elixir som standard når så mange andre strengetyper låter mer naturlig. Jeg er fornøyd med .12-Cleartone, som gir en mer naturlig lyd.

Strenger er et mystisk tema hvor alle har sine egne meninger og man kan jo lure på hvorfor de forskjellige produsentene gjør som de gjør. Jeg personlig hater Martin sine cleartone "lifespan"-strenger. Synes de er seige og vonde. Jeg bruker utelukkende Elixir eller d´ Addario avhengig av hvilken karakteristikk jeg ser etter. Synes Elixir-lyden er helt fantastisk på både Taylor og Martin-gitarer, men der er det mange forskjellige meninger, og det er jo derfor man har forskjellige merker i butikkene. En klar ulempe med Elixir er at de "knekker" lettere slik at man får permanente hakk i strengen og den ikke ligger jevnt langs gripebrettet dersom man spiller hardt. Ellers har jeg ingenting å utsette på dem. Hva som låter "naturlig" er jo rett og slett en definisjonssak. Hvordan skal en streng laget av metall klinge egentlig? Har diskutert dette flere ganger med både Taylor (Hovedsaklig Andy Powers og Larry Breedlove) og Martin (Ed Golden og Diane Ponzio). Ingen der har noen fasit på hva de mener bør stå på en gitar. Ideelt sett burde gitarene kommet uten strenger så alle kan velge det de selv liker, men da er det jo litt klønete å få prøvd gitarene i butikker. ;-) Er man i tvil: Kjøp d´Addario. Ellers: Ikke hør på noen andre, og finn den lyden du selv liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg liker Elixir veldig godt, har brukt de som låter minst coated. Men på AJ'en min har jeg nå Martin SP Phosphor Bronze, og der kommer jeg ikke til å prøve flere merker. De låter perfekt og varer lenge, så lenge at jeg ikke savner det aspektet ved Elixir.

På min gamle archtop fra 1941 har jeg tenkt å prøve et sett av Newtones archstopstrenger.

Strenger er billige, gjør stor forskjell på lyden og er en veldig personlig preferanse. Lønner seg å prøve mange typer, er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk et sett elixir nanoweb phosphor bronze 12-53 gratis for å prøve de her om dagen...synes lyden er god, men må si de er veldig stive i forhold det jeg er vant til i samme tykkelse..dvs GHS,Fender og Rotosound. Men i mitt sett, vet ikke om dette er tilfellet i alle, er G strengen usannsynlig LOUD i forhold til de andre strengene, er nesten så det er plagsomt. jeg vet ikke om andre har opplevd dette. Så til det jeg synes er best med disse strengene...Slide spilling!! De er så glatte pga coaten at det er en drøm å spille, prøvde flere slides, kobber, glass ,keramisk og stål...det er en lek:) Bare av denne grunnen kommer jeg til å bruke Elixir 13-56 på parlour gitaren min...KULT!!

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.