Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul R7-priser


joachiml

Anbefalte innlegg

Fikk min i går også. Hvis dette er en mandagsgitar skal jeg aldri kjøpe en gitar lagd på andre ukedager igjen.

Sa ikke det var mandagsgitar... var heller ikke det jeg prøvde å formidle.

Dersom du likevel tenkte på en standard eller traditional så hvorfor ikke???

Jeg prøvde en R7 i fjor som jeg bare forelsket meg i... den satt bare som ett skudd, hørtes ut som ei kule og så ut som den var laget som om det var den viktigste gitaren i en gitarmakers liv... den kostet 24.000,- ca.

Så kommer kampanje på disse (trodde jeg) og de var gode gitarer, men jeg følte ikke noe kjemi utover det... i tillegg så kunne jeg se at den var blassere med en gang... så det kunne jo ikke være gitarene som de solgte for 6000,- mer... og etter litt kunnskapsinnsprøyting fra Audun, så har jeg funnet ut at det jo ikke er samme gitaren...

Jeg synes nok min egen 2007 modell Standard er bedre enn disse, men jeg har brukt noen år med litt prøving og feiling... sette opp litt forskjellig, forskjellige strenger... sette inn RS-kit og slikt for å få den skikkelig bra. Var faktisk først nå i Januar at den siste biten falt på plass på den gitaren (siste var å gå over til 0.11 strenger).

Trenger nok ikke så lang tid for å få disse R7'ene helt på plass da de er nesten på plass i utgangspunktet.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en R7 i fjor som jeg bare forelsket meg i... den satt bare som ett skudd, hørtes ut som ei kule og så ut som den var laget som om det var den viktigste gitaren i en gitarmakers liv... den kostet 24.000,- ca.

Så kommer kampanje på disse (trodde jeg) og de var gode gitarer, men jeg følte ikke noe kjemi utover det... i tillegg så kunne jeg se at den var blassere med en gang... så det kunne jo ikke være gitarene som de solgte for 6000,- mer... og etter litt kunnskapsinnsprøyting fra Audun, så har jeg funnet ut at det jo ikke er samme gitaren...

har lest tråden og har ikke funnet ut forskjellen. siden 2006 er det i all hovedsak vært VOS finish på gitarene solgt i norge. mener du at den du prøvde var gloss?

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man også muligens tenke seg at kampanjen er på en batch med "2. sortering"? (Det begrepet eksisterer nok ikke, men....)

dette stemmer nok ikke. gibson, eg Luthman kjører jo stadig kampanjer på ulike modeller. innimellom blir en generell prisdrop lansert som tidsbegrenset kampanje, men viser seg å være nettopp en mer varig prisendring. Dette har vi bla sett på classics og fadedserien.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette stemmer nok ikke. gibson, eg Luthman kjører jo stadig kampanjer på ulike modeller. innimellom blir en generell prisdrop lansert som tidsbegrenset kampanje, men viser seg å være nettopp en mer varig prisendring. Dette har vi bla sett på classics og fadedserien.

gtrzn

Nei, jeg tror heller ikke det, egentlig, men i og med at noen tydeligvis har reagert på forskjeller, denne kampanjen gjelder bare Norge, kampanjen gjelder kun noen få gitarer.... Fikk meg bare til å spekulere.

Faded-serien er jo ganske så grei å finne ut hvorfor de er/var billigere. Samme med Classics etter 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter litt kunnskapsinnsprøyting fra Audun, så har jeg funnet ut at det jo ikke er samme gitaren...

Samme gitar, men ulik finish (VOS vs. gloss). I tillegg er jo gitarene laget av tre, og halsene håndpusset, så det vil være litt forskjeller på alle eksemplarer. Reissue-modellene får forøvrig mikroskopiske endringer for hvert år som går. Vet ikke hvilke endringer som er nye for 2012, men de siste to-tre år har det ihvertfall vært endringer på bl.a. halsdimensjon og potmetere.

Gibson har forøvrig fjerna R7 "gloss"-modellene fra websida si, bare VOS-modellene gjenstår. Som er merkelig.

Når det er sagt, så er den VOS-guffa noe jævla dritt. I forgårs plukka jeg hele gitaren fra hverandre, renset den godt, polerte den og satte den sammen igjen. Tok meg fem timer, men gitaren gikk fra å være returkandidat til å bli helt toppers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er jo gitarer som i stor grad er laget med involvering av mennesker. Da vil det naturlig nok bli noen små individuelle forskjeller.

Begge mine CS LP'er VOS har fått guffa naturlig slitt/vasket av. Hardware har jeg ikke gjort noe med og jeg liker det slik. Jeg digger hvordan de ser ut, og hvordan dette kan være forskjellen på kjempegitar, og returkandidat, skjønner ikke jeg helt, men hver sin smak.

Hyggelig at du har fått deg en LP du er fornøyd med uansett, GummiTZ!

Jeg har også prøvd forskjellige Historics fra forskjellige år, og noen har vært helt knall, andre har passa meg mindre bra. Det betyr nok ikke at den ene er mye bedre enn den andre, men som sagt; små individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest tråden og har ikke funnet ut forskjellen. siden 2006 er det i all hovedsak vært VOS finish på gitarene solgt i norge. mener du at den du prøvde var gloss?

gtrzn

Skal ikke si at den var gloss for gullfargen så ut som vanlig goldtop (ikke metallic som enkelte studio modeller)... den skinte ikke, men den var i allefall ikke noe form for matt hverken på hardware eller "woodware"...

Gibson er veldig flinke med å fjerne gitarer fra siden sin... det er bare kun de som er i produksjon i øyeblikket eller noe sånt har jeg inntrykk av, hvilket er veldig synd. To gitarer jeg kommer på i farta som jeg har leta etter er den første ES355 B.B King Lucille signatur serien. De har fortsatt B.B King Lucille i ett par utgaver, men nå med en veldig glorete headstock... Jeg finner heller ingenting på siden deres på Joe Bonamassa sin Bonaburst signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan dette kan være forskjellen på kjempegitar, og returkandidat, skjønner ikke jeg helt, men hver sin smak.

Jeg skjønner hva du mener. Det hele bunner vel ut i at jeg følte jeg plukka en skitten gitar opp av kassa, tidligere spilt på av en kjederøykende uteligger med hamburgerfett på fingra. Derfor fikk jeg en aldri så liten nedtur med en gang. Men når jeg fikk rensa den, og ikke minst spilt en del på den, så falt den svært så godt i smak til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i bestilling en LP CS R8 med 60`s neck i ebony (plaintop), bestilt fra vintagegitar.no. Denne koster meg 23490,-

R7 var aldri et alternativ, jeg må ha tynn hals og ville egentlig ha en R0. Denne koster dog 40-45` og er i praksis den samme gitaren med unntak av en, for noen flottere såkalt figured top.

Voldsomme prisforsskjeller i denne historic reissue-serien. Forstå det den som kan. Prisen på R7 i kampanjen virker uansett utrolig god. Tror vintagegitar har en igjen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plaintop er jo en betegnelse på en burst finish uten særlige figureringer, flammer, streaks osv. Hvorvidt det er en plain eller flammetopp under en solid farge, er ikke så lett å vite.

Grattis med fet gitar, lakris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.