Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul R7-priser


joachiml

Anbefalte innlegg

Letse meg gjennom "Custom" tråden http://forum.gitarnorge.no/topic/44114-custom-shop-gitarer-pt-ii/

Er kampanje R7 modellen vi diskuterer her "chambered" eller "swiss cheese" ? Eller lik originalen fra 57 ?

Har litt lyst på en Goldtop, men muligens like greit å kjøpe brukt ? Ble i alle fall rimelig forvirret av "Custom shop gitarer pt ii" tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffin: Det var ikke forskjellen på VOS finish kontra Gloss du opplevde? Kan man også muligens tenke seg at kampanjen er på en batch med "2. sortering"? (Det begrepet eksisterer nok ikke, men....)

Jeg er litt ustødig på begreper og blander nok en del her... hva er VOS?

Noe rust må du nok regne med, og den VOS- guffa slites raskt bort. Evt.kan du vaske/polere den bort. Noen annen kunstig "slitasje" er det ikke snakk om på VOS-modellene. Det er ikke relic i den forstand her.

Jeg prøvde nettopp en 355 VOS og hardwaren på den så ut som den var dekket med polish og de glemte å polere... bare at polish'en var hard.

Er det denne guffa du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt ustødig på begreper og blander nok en del her... hva er VOS?

Jeg prøvde nettopp en 355 VOS og hardwaren på den så ut som den var dekket med polish og de glemte å polere... bare at polish'en var hard.

Er det denne guffa du snakker om?

Det er nok det ja. Meningen med VOS finish, er at den skal ha patinaen til en gammel gitar uten at den er slitt. (VOS = Vintage Original Spec.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det ja. Meningen med VOS finish, er at den skal ha patinaen til en gammel gitar uten at den er slitt. (VOS = Vintage Original Spec.)

Jeg prøvde en Gibson ES 355 VOS m/bigsby som var helt herlig. Finishen bar ikke preg av aging, men lakken var ikke like blank som jeg er vant med av en ny gitar... Dette er da VOS?

Gullhardwaren så ut som den hadde oksidert noe skikkelig... ordentlig matt som om det var stivnet polish... Dette er VOS og kommer etter litt bruk til å bli blank, men se litt gammelt ut?

Hmm... i så tilfelle så kanskje jeg skal gå en runde eller to med meg selv om jeg kan se gjennom fingrene på dette... Jeg er imot denne road-worn, aging og fake-slitt konseptet... men dette 355 var utrolig nydelig både på lyd, sustain og så urolig tight...

Og dersom jeg (etter å ha tatt noen runder med meg selv) finner ut at jeg kan se gjennom fingrene på dette "liksomgammelt-greiene" så må jeg ta noen runder med kona... Hadde ett litt stort forbruk i fjor, så de rundene er som regel noe tøffere enn de jeg må ta med meg selv :P

Det var forøvrig denne:

http://www.gibson.com/press/custom/product/2010/Memphis-Limited-Runs/HB050M.jpg

Legger ikke ut bildet da det ble litt i overkant svært.

Beklager hi-jacken... :rolleyes:

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom det som er VOS finish ja. Hardware skal se oksidert og gammel ut. Lakken mattere, men uten krakkelering, hakk, riper, slitasje osv. Nå er det likvel slik at ved bruk og rengjøring forsvinner den VOS-guffa på lakken etterhvert, men uten at gitaren blir helt gloss for det.Jeg synes VOS finishen er fin fordi den får gitaren til å se eldre ut, men ikke sliten/utslitt.

Bare så det er sagt, er det enkelte som har pusset og polert VOS finish til å se rimelig glossy ut også. Så hvis man er ute etter det, kan man faktisk spare noen kroner da Gloss finish vel er noen kroner dyrere på samme type gitar, og heller gjøre jobben selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har kunnet lese meg opp på brukes det ingen VOS-guffe på finishen. Man oppnår den matte overflaten ved å droppe siste ledd i poleringen/buffingen. Ergo kan man som Audun sier fint bare polere opp lakken selv akkurat slik man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har kunnet lese meg opp på brukes det ingen VOS-guffe på finishen. Man oppnår den matte overflaten ved å droppe siste ledd i poleringen/buffingen. Ergo kan man som Audun sier fint bare polere opp lakken selv akkurat slik man ønsker.

Det er riktig at lakken ikke poleres opp, men det er guffe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gitaren på døra for en times tid siden. Fikk såvidt lekt med den i to minutter før jeg måtte dra på jobb.

Det er guffe på hardwaren ihvertfall. Brun guffe som gikk av dersom jeg skrapte med negla. Det var også litt "motstand" i lakken, som jeg merket godt med at hånda "hang fast" bakpå halsen. Så jeg antar at dette skyldes "guffa" på finishen. Anyways: En runde med polering i kveld, samt litt fettfjerner på hardwaren, så bør den være blank og slick.m :)

Finishen lukter ikke vanilje heller, som jeg er vant med fra Gibson sine vanlige polerte finisher. Aner ikke hvor den vaniljelukta vanligvis kommer fra da, men...

Ble forøvrig gledelig overrasket over at halsen ikke var så heftig som jeg fryktet. Den er riktig nok veldig tykk, men "skuldrene" er ikke så feite, så den sitter perfekt i hånda. Faktisk bedre enn en Traditional 50s hals jeg prøvde for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sticky hals kan være vanlig en stund på alle gitarer med nitro-lakk, men det går seg til etterhvert som man spiller på den. Er man utålmodig, kan man pusse med stålull noen runder til det er glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukta er noe av det beste med disse gitarene! Når jeg åpnet kassa til min R6 for første gang lukta det rett og slett treverk. Som om det sku liggi en vedkubbe med bark og kvae og hele driten der istedenfor en gitar. Min var også litt sticky i begynnelsen, men er fin og glatt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukta er noe av det beste med disse gitarene! Når jeg åpnet kassa til min R6 for første gang lukta det rett og slett treverk.
Ja, det lukta faktisk treverk av R7'en. Jeg mistenker at denne "VOS-guffa" kanskje inneholder tretjære? Jeg har aldri kjent trelukt av vanlige modeller, da disse istedet pleier å lukte vanilje. Når det er sagt, så foretrekker jeg vaniljelukta. Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.