Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Poll om bruk av volumkontroll


SteikBacon

Hvilket nivå setter du volumkontrollen på gitar 1-10...  

120 stemmer

  1. 1. Ved cleanlyd bruker jeg

  2. 2. Ved crunch bruker jeg

  3. 3. Ved high gain bruker jeg



Anbefalte innlegg

Håper så mange som mulig kan ta seg tid til å svare på dette.

Ønsker å finne fordelingen på hvordan gitarister bruker volumkontrollen.

På hvilket nivå setter dere volumkontrollen og hvilken type lyd brukes.

Type lyd tenkter jeg clean, crunch og highgain.

Bruker normal inndeling man finner på knott, altså fra 1 til 10.

Men 1 (av) og 10 (på fullt) er ikke av interesse og ikke med i svaralternativ.

Det er også interessant om folk gidder å bruke volumkontroll.

Hadde alle svart så ville man fått oversikt over hvor mange som faktisk bruker volumkontroll til å spille dynamisk, og hvor man som regel plasserer volumkontrollen.

Fikk lyst å bruke statistikkverktøyene man har lært i ingeniørstudiene til noe man interesserer seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Vel, nå blir tone brukt mye mer en volume knott i mitt tilfelle, men for all del så brukes også volume knotten.

Er vel slik at jeg ofte regulerer mengden gain/vreng med volumet slik at jeg får en mer smooth, mer overdrive lyd som fremdeles låter veldig "cleant".. vanskelig å forklare..

Samt på Hagstrøm'n har jeg kobla om til 50s kobling så der får du veldig forskjellig lyd ettersom hvordan neck pickup er stillt volume messig iforhold til bridge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur på volumet hele tiden for å kontrollere vreng, uten at den står på noe spesielt sted for ditt eller datt, så jeg klarer ikke helt å velge to diskrete verdier. Det kommer jo an på gitar og amp og alt mulig.

Jeg spiller uansett aldri med det jeg vil kalle high gain.

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg nyansere mitt innlegg litt også. Jeg speller for det meste full-pupp-high-gain-svinemetall, i tillegg til at jeg er rytmegitarist, så jeg har bare en lyd med gain, og for clean får jeg fram akkurat den lyden jeg har ved å bruke midtposisjonen på gitarene mine (litt mjukere). Så begge volumpot'ene mine står alltid på full guff, det samme gjelder tone-pot'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikler med volumkontrollene hele tiden. Ampen står på full pinne, alt fra clean til full pinne blir regulert på gitaren. Denne reguleringen skjer stort sett hvert 20' sek.

Ang. dette temaet; gitarister som bruker pedaler og knotter på ampen til å regulere lyden de får, istedet for å bruke kontrollene på gitaren, de har jeg aldri forstått meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.