Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Poll om bruk av volumkontroll


SteikBacon

Hvilket nivå setter du volumkontrollen på gitar 1-10...  

120 stemmer

  1. 1. Ved cleanlyd bruker jeg

  2. 2. Ved crunch bruker jeg

  3. 3. Ved high gain bruker jeg



Anbefalte innlegg

Jeg kan vel være litt mer tydelig selv.

Jeg har to mastervolum på ampen min, så jeg bruker vanligvis å ha gitaren på full pinne for så å kontrollere volum med de forskjellige mastervolumene på ampen.

Det hender seg såklart jeg ruller tilbake på gitaren litt, men jeg står ikke og glaner på knotten for å havne på et eksakt tall. Favorittall var noe jeg hadde i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikler med volumkontrollene hele tiden. Ampen står på full pinne, alt fra clean til full pinne blir regulert på gitaren. Denne reguleringen skjer stort sett hvert 20' sek.

Ang. dette temaet; gitarister som bruker pedaler og knotter på ampen til å regulere lyden de får, istedet for å bruke kontrollene på gitaren, de har jeg aldri forstått meg på.

Altså på samme måte jeg ikke skjønner de som må drive å fikle med volumknotten hele tiden. :P Kan jo legge til at jeg bruker anslag også til å fin justere og få litt mer kontroll på volum. Hver sin smak og metode for å få ting til å funke, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså på samme måte jeg ikke skjønner de som må drive å fikle med volumknotten hele tiden. :P Kan jo legge til at jeg bruker anslag også til å fin justere og få litt mer kontroll på volum. Hver sin smak og metode for å få ting til å funke, eller hur?

Anslag er selvfølgelig en del av greien!

Joda, hver sin lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker volum på gitar til å cleane opp litt, ellers er crunch = vreng lyd på amp og "high gain" = pedal/boost

Skal jeg ha helt clean lyd har jeg faktisk en dedikert kanal til slikt på forsterkeren som tonalt sett også gir meg en annen lyd enn å cleane opp drive kanal.

Angående dette med hva man bruker til hva - Mark Knopfler bruker faktisk en volumpedal fremfor gitarens kontroller. Hvprdan man gjør ting spiller da veldig liten rolle, bare det funker. Det er ingen forbrytelse å ha en amp med to eller flere kanaler, eller et par pedaler heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker volum på gitar til å cleane opp litt, ellers er crunch = vreng lyd på amp og "high gain" = pedal/boost

Skal jeg ha helt clean lyd har jeg faktisk en dedikert kanal til slikt på forsterkeren som tonalt sett også gir meg en annen lyd enn å cleane opp drive kanal.

Angående dette med hva man bruker til hva - Mark Knopfler bruker faktisk en volumpedal fremfor gitarens kontroller. Hvprdan man gjør ting spiller da veldig liten rolle, bare det funker. Det er ingen forbrytelse å ha en amp med to eller flere kanaler, eller et par pedaler heller.

Det du poengterer er jo selvsagt helt sant. Min amp har også flere kanaler, hvor clean gir meg en helt annen tonalitet enn kanalen med vreng. Likevel synes jeg mange kjøper mye rart og legger en hel del penger i funksjoner som strengt tatt kan styres med volum- og tonekontrollene. Jeg har hatt pedalsjuke selv, og vet godt hvor festlig det er. Men, summa summarum synes jeg det er lettere og mer oversiktelig å bruke gitaren som kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full pupp, men jeg spiller stort sett med multifx rett i PA, med en bøtte forskjellige lyder i løpet av en kveld, så når jeg først skifter så mye patcher så skifter jeg like gjerne mellom clean, crunch og lead på brettet også, og lar volum- og tonekontrollene være i fred.

Hvis jeg spiller med forsterker er det på øving med pønkband, og da er det én sang som jeg trenger et par litt cleanere akkorder på introen, så da ruller jeg av ca halvparten, tipper jeg, men jeg kan likevel ikke si at jeg bruker den posisjonen til noe, da den står på max på resten av det jeg spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ang highgain så blir jeg overrasket over svaret. Hva i all verden er det man oppnår med å dra volumkontrollen fra 10 til 9?? Det er jo så mye gain at det drukner all effekt fra volumkontrollen. Kan ikke si jeg merker noe som helst. Må dra volumkontrollen helt ned mot 2 og 1 før man oppnår den store forandring. Kan dere som har svart dette forklare meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.