Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Poll om bruk av volumkontroll


SteikBacon

Hvilket nivå setter du volumkontrollen på gitar 1-10...  

120 stemmer

  1. 1. Ved cleanlyd bruker jeg

  2. 2. Ved crunch bruker jeg

  3. 3. Ved high gain bruker jeg



Anbefalte innlegg

Les paulen din har 500k potmeter ettersom det er den vanlige pot-verdien for humbuckere. Jeg kjører et 250k pot på humbuckeren i straten min, og jeg hører forskjellen fra 10-9/8. Dette gjelder såklart ikke om jeg slår hardt på strengene, men det er en nyanseforskjell ved mykt anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dette temaet; gitarister som bruker pedaler og knotter på ampen til å regulere lyden de får, istedet for å bruke kontrollene på gitaren, de har jeg aldri forstått meg på.

Det er da forskjell på å knotte på 2 enkle brytere ennå knotte på en skikkelig EQ.

For min del så foretrekker jeg at volumknotten er på maks hele tiden, og heller oppnå crunch og highgain fra forsterkerens side. Da hører man bedre karakteristikken i en amp og i pickupene. Men det har seg desverre slik at jeg som oftest skrur ned volumpotten litt ved crunch og mer ved cleans, da det ofte blir for spisst.

Mens tonekontrolleren på gitaren kunne jeg fint klart meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Volumkontrollen på gitaren er først og fremst gain-kontroll. Det finnes ingen absolutte innstillinger. De varierer med type gitar, forsterker og effekter. Selv på en clean kanal vil tone/sustain påvirkes av volum-innstillingen så heller ikke her er det noe fasitsvar. Har man flere volum-pots brukes de også gjerne til å blande signalet fra ulike pickups slik man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Det fine med multieffektberett er at du kan bestemme volum på de forskjellige patcher på forhånd..kom plutselig på at jeg hadde allt for kraftig lyd på glean delen på en av låtene våre, på øvinga i dag, slik var det visst forrige gang også :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedfunksjonen til volumpotten hos meg er primært for å få vekk "spiss" topp fra lyden og forvrenging, ikke pga volumstyrken. I tillegg hjelper den ofte på å få vekk ukontrollert feedback og slikt live på scenen.

Jeg har spilt på mange amper som nesten ikke eier clean-lyd, ala JCM800 og deretter - der har volumpotten vært den eneste måten å få cleanlyd ut av ampene, og da spilte ampen faktisk krystallklart, selv om den var innstilt på crunch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er overrasket over hvor mange som svarer at dere ruller av volumet for å fjerne "spiss" topp. Trodde det var dette folket brukte tonekontrollen til, og ikke minst eq på forsterker. Og at man mister diskanten i tonen, pga bruk av volumkontroll, er en ulempe da man får ullen, grumsete lyd. Grunnen til undersøkelsen er at jeg forsker på «treble-bleed/high pass» filter til volumkontroll. Ville ha litt innspill på hvor folk bruker volumkontrollene for å kunne hente ut verdier og sette inn i impedansskjema. Slik denne undersøkelsen besvares er det jo ingen som ønsker å bevare lydkvaliteten, eller frekvensbalansen i tonen, selv med bruk av volumkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Dette er en avstemning som er totalt mulig å svare på! At det blir forskjellig for hver gang har noe med lydvalget å gjøre. Her har jeg inndelt veldig enkelt i tre ulike lyder da det er totalt umulig å lage slik poll med glidende overgang på mengde vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.