Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Poll om bruk av volumkontroll


SteikBacon

Hvilket nivå setter du volumkontrollen på gitar 1-10...  

120 stemmer

  1. 1. Ved cleanlyd bruker jeg

  2. 2. Ved crunch bruker jeg

  3. 3. Ved high gain bruker jeg



Anbefalte innlegg

Til clean stemte jeg på full pupp, men av og til drar jeg ned volumet til kanskje 6 når jeg har vreng på amp eller pedal. Det kommer an på sammenhengen. Noen ganger har jeg ikke tid til å trykke på kanalswitch og vrengpedal og kanskje også modulasjonspedal i overgangen i en sang. Da er det enklere å bare dra ned volumet og eventuelt trykke på phaseren.

Crunch er noen ganger fullt opp, noen ganger på 9, men med overvekt av sistnevnte.

High gain er alltid full guffe, ellers blir det jo crunch!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det her snakk om forsterker med vreng? I så tilfelle tar jeg det på øret når jeg går fra fullt volum med masse gain til lavere volum for krønsjy goodness og ned til nesten 1 for clean lyd. Dette gjelder når jeg har enten vrengkanal på eller en pedal mellom meg og amp. Ellers bruker jeg volum rett og slett for å senke volumet med tanke på dynamikk og når jeg spiller med andre og det er deres tur til å spille solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Usikker på om jeg noen gang har brukt clean i band-sammenheng. Har vel ikke brukt halsbøkker heller, når jeg tenker meg om, så sant du ser bort ifra noen forsøk på Sweet Child o'mine med svært ironisk distanse.

Sjeldent jeg stiller inn ampen noe særlig også. Girer på full pupp og lar det bære og briste. Funker det for de som hører på, så funker det. Om ikke så gir jeg faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt sjokkert over hvor mange som bare kjører full pup..

greit nok med de som hovedsaklig bruker gitarer med 1 volume og 1 tone knott, men eksempelvis en les paul er jo volume og tone kontrollere det som bestemmer lyden din i stor grad.

jeg kan jo kjøre 1 setting på amp`n og justere mellom clean, funk, full vreng osv med knottene alene..

Anbefaler alle som har en gitar med 2 volume, og 2 tone kontrollere til å teste ut 50`s wiring, da får du virkelig føle på hva man kan bruke knottene til.. den minste berøring av knotten vil føre til stor forskjell i lyden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det ikke en Les Paul mod som gjør at en kan stille volumet lavere uten å miste diskanten?

Jeg gjør stadig slik som Concker beskriver her, men mister en del diskant.

Ellers har jeg neck med volum rundt 1 og bridge med volum på 10. Om en da kjører begge pickupene funker det ganske bra. Veksler da high gain og crunch med pickupvelgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en Les Paul mod som gjør at en kan stille volumet lavere uten å miste diskanten?

Jeg gjør stadig slik som Concker beskriver her, men mister en del diskant.

Ellers har jeg neck med volum rundt 1 og bridge med volum på 10. Om en da kjører begge pickupene funker det ganske bra. Veksler da high gain og crunch med pickupvelgeren.

mhm, finnes utallige måter og lodde om en les paul.. eller alle andre gitarer med 2 volume og 2 tone knotter forsåvidt.

felles jordinga mi datt av neck volume potn og det ble ganske tøft lyd ut av det faktisk.. ^_^

selv har jeg en sweetspot med rundt 2,5-3,5 i volume på neck og rundt 8 på bridge med mitt possisjon på switchen, Blir en mye feitere vreng med det kontra full prupp på bridge..

Jeg føler ikke jeg mister alt for mye diskant egentlig med å justere volume alene.. dette justerer jeg mer med tone knottene.. Men så liker jeg også litt feit og mid basert lyd, så bridge på 10 blir alt for mye av det gode med min setup :)

Nå er jo dette en Hagstrøm superswede og ingen les paul.. men har SD antiquites pickups og CTS 500k potter rundt hele lodda til 50s style.. Er vel så og si helt samme oppsettet ellers med treverk osv så burde vel gå for omtrent det samme.. Jeg har ihvertfall lyden jeg vil ha og sustainen jeg vil ha med den :wub:

Justerer mellom lead og rythme alene med neck volumet, da 2,5 er greit til rythme og 3,5 er lead..

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.