Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Fender hals fra Warmoth: Diverse spørsmål


kenneho

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg planlegger å kjøpe ny hals til Fender Strat'en min, og warmoth.com virker som et bra sted. Må nok regne med å kjøpe en custom hals, for jeg ønsker at den skal bli så lettspilt som mulig (i utgangspunktet så lik som mulig min Ibanez Wizard 2 hals), så ser for meg en 16'' radius hals. Men ut over det er det mange ting jeg må ta stilling til, som jeg ikke har noe forhold til hva jeg skal velge blandt. Dette gjelder f.eks. disse:

  • Nut width
  • Binding
  • Fret size
  • (evt andre etterhvert)

Hvordan går jeg frem for å velge bland alternativene på disse. Noen som har erfaring med ulike alternativer, og kan si noe om hva som er best ift spillbarhet (sett opp mot Wizard 2 hals)?

Også lurer jeg på følgende: Wizard 2 halsen min er helt rett, altså ingen konkav kurve mellom hode og kropp slik som Strat'en min har. Er det noen måte å definere at jeg ønsker en helt rett hals, fremfor en kurvet en?

Forresten, noen som vet hva slags treverk Jeff Beck Strat'en har i halsen, digger utseendet på den.

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leverer Warmoth selv halser med Wizard-profil (vil tro at det er Wizard I og ikke Wizard II, uten at de sier noe som helst på hjemmesidene deres), så jeg vil tro at de er nokså like en Ibanez Wizard-profil.

Ang. bredden på nøtta og annet, sjekk hvilke specs det er på Wizard-halsen som du ønsker nærmest å få kopiert. Sjekk f.eks på Ibanez sine hjemmesider. Deretter er det bare å sjekke hvor vidt Warmoth kan levere tilsvarende specs, eller i så fall hvor nært de kan komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vell generelt disse type bånda

lav og smal = Gammel fender

lav og bred = Gammel Gibson

medium og smal = Fender Reissue gitarer

medium og bred = Moderne Fender og Gibson

høy og smal = Fender SRV, Ibanez JS

høy og bred = Moderne Jumbo...Ibanez RG, Jackson soloist etc.

Jo høyere bånda er, jo mindre blir du å kjenne gripebrettet...så du får litt av "scalloped" effekten.

Mange som foretrekker veldig høye bånd og stor radius, men det finnes ingen fasit på hva som er lettspilt...For din del vil høye og brede bånd sikkert passe, da du er vant med Ibanez.

Problemet med små bånd og liten radius er at notene kan frette ut (dø ut når du bender), etter min erfaring...og selvfølgelig at du ikke har så mye bånd å gå på om de begynner å bli slitte.

Men smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vell generelt disse type bånda

lav og smal = Gammel fender

lav og bred = Gammel Gibson

medium og smal = Fender Reissue gitarer

medium og bred = Moderne Fender og Gibson

høy og smal = Fender SRV, Ibanez JS

høy og bred = Moderne Jumbo...Ibanez RG, Jackson soloist etc.

Jo høyere bånda er, jo mindre blir du å kjenne gripebrettet...så du får litt av "scalloped" effekten.

Mange som foretrekker veldig høye bånd og stor radius, men det finnes ingen fasit på hva som er lettspilt...For din del vil høye og brede bånd sikkert passe, da du er vant med Ibanez.

Problemet med små bånd og liten radius er at notene kan frette ut (dø ut når du bender), etter min erfaring...og selvfølgelig at du ikke har så mye bånd å gå på om de begynner å bli slitte.

Men smak og behag.

Takker.

Er det forresten noen som har kommentar til dette med kurven på halsene som sendes fra warmoth, dette med om de er konkave sånn som på Fender eller så godt som helt rette sånn som på Ibanez Wizard 2? Hvis den er konkav blir jo strengehøyden større midt på gripebrettet, men foretrekker å ha den jevnt lav hele veien.

EDIT: Se neste post for diskusjon om dette med kurve på halsen.

Endret av kenneho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leverer Warmoth selv halser med Wizard-profil (vil tro at det er Wizard I og ikke Wizard II, uten at de sier noe som helst på hjemmesidene deres), så jeg vil tro at de er nokså like en Ibanez Wizard-profil.

Ah, så dette svaret først nå. Du tenker da på "Back contour"-spesifikasjonen? I tilfelle, dette har vel med bredden og formen på halsen (altså hvordan den føles i hånden), ikke direkte hvorvidt halsen er rett eller konkav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så dette svaret først nå. Du tenker da på "Back contour"-spesifikasjonen? I tilfelle, dette har vel med bredden og formen på halsen (altså hvordan den føles i hånden), ikke direkte hvorvidt halsen er rett eller konkav?

Det er dette du har trusroden til. Fenderen din kan også stilles helt flat, du må bare få strammet trus'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette du har trusroden til. Fenderen din kan også stilles helt flat, du må bare få strammet trus'en.

Riktig. Har strammet trussrod'en så godt det lar seg gjøre, til den ikke går mer rundt. Allikevel er halsen litt konkav, mye mer enn Ibanez'ens hals. Så virker som om fenderhalsen ikke blir like rett som ibanez-halsen. Men du mener at jeg skal få en så godt som helt rett hals på warmoth-halsen jeg evt bestiller, kun ved å stramme trussrod'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Synes det er merkelig at du ikke har mer å gå på på fenderen din. Hva slags strenger bruker du på den?

Halsen er ikke veldig konkav, men mer enn ibanez'en min. Men uansett blir det jo nå etter hvert en ny hals fra warmoth, så kanskje ikke nødvendig å jobbe så mye med den gamle. Men jeg bruker pinlig tynne strenger, 008--038, og allikevel er den mer tungspilt enn min ibanez-hals med 009-042 strenger, er vel Ernie Ball strenger jeg bruker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lettspilthet så må du ta med båndstørrelse med i beregningen. Båndene på Ibanezen din er nok ganske mye større enn på Fendern din og dette har ganske stor innvirkning på hvordan du opplever halsen.

Skjønner. Har planer om å bestille 6100-bånd på warmoth-halsen, og disse skal etter min forståelse være noe tilsvarende det jeg har på ibanez'en.

Videre har jeg planer om 16 tommer radius, som blir ganske likt ibanez'en, og som gjør at jeg kan legge strengene svært lavt gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 6100 på alle warmoth gitarene mine, og jeg kan anbefale de på det sterkeste.

Men ikke glem at du skal ha SS6100. Frets i rustfritt stål er helt konge, i og med at de slites veeeeldig sakte, pluss at de er glattere, noe som gir deg bedre utgangspunkt for vibrato og bend.

Endret av condemned
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 6100 på alle warmoth gitarene mine, og jeg kan anbefale de på det sterkeste.

Men ikke glem at du skal ha SS6100. Frets i rustfritt stål er helt konge, i og med at de slites veeeeldig sakte, pluss at de er glattere, noe som gir deg bedre utgangspunkt for vibrato og bend.

Takk, det visste jeg ikke. Skal gå for SS6100!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.