Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Fender hals fra Warmoth: Diverse spørsmål


kenneho

Anbefalte innlegg

Det er ingen forskjell i kvalitet på disse to.

Hovedforskjellen er trussroden. Trussroden på en Warmoth Pro er vanskelig å justere, og en del å sette seg inn i.

Vintage Modern derimot er en vanlig strat hals der man justerer trussroden på toppen, oppe ved headstocken.

Jeg har hatt to Warmoth Pro halser, men har gått over til Vintage Modern, rett og slett fordi de ser penere ut med skunkstripe på baksiden, og de er enklere å justere. Jeg har pr dags dato eid 6 Vintage Modern halser, og jeg elsker de.

Kvaliteten er den samme. Men om jeg skulle påstå noe, ville det vært at Vintage Modern er bedre i og med at den har standard fender specs, vanlig brukervenlig trussrod og den pene skunkstripen på baksiden. Med mindre du skal ha binding, floyd rose nut eller 24 bånd, råder jeg deg til å gå for Vintage Modern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forskjell i kvalitet på disse to.

Hovedforskjellen er trussroden. Trussroden på en Warmoth Pro er vanskelig å justere, og en del å sette seg inn i.

Vintage Modern derimot er en vanlig strat hals der man justerer trussroden på toppen, oppe ved headstocken.

Jeg har hatt to Warmoth Pro halser, men har gått over til Vintage Modern, rett og slett fordi de ser penere ut med skunkstripe på baksiden, og de er enklere å justere. Jeg har pr dags dato eid 6 Vintage Modern halser, og jeg elsker de.

Kvaliteten er den samme. Men om jeg skulle påstå noe, ville det vært at Vintage Modern er bedre i og med at den har standard fender specs, vanlig brukervenlig trussrod og den pene skunkstripen på baksiden. Med mindre du skal ha binding, floyd rose nut eller 24 bånd, råder jeg deg til å gå for Vintage Modern.

For å si det slik...

Warmoth Pro er ikke bedre bare fordi den heter "Pro" om du skjønner hva jeg mener.

Takk for mer info. Tar poenget ditt, og etter å ha lest litt mer på forskjellene ser det ut til at jeg lander på Vintage Modern. Jeg har jo ikke behov for 24 bånd og greier, så vil klare meg fint med Vintage Modern.

Da begynner jeg å bli klar for å legge inn bestilling. Veldig spent på hva jeg vil synes om den nye halsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall!

Det kan også være greit å huske at halsen bør få en setup av en god gitartech med mindre du klarer dette selv.

Det er såklart fult mulig å bare montere halsen og spille med den som den er, men jeg anbefaler å få den satt opp skikkelig :)

Hva slags setup tenker du på da, justering av trussrod bare, eller noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndsliping er greit å få gjort unna etter et års tid, etter at halsen har hatt en hel vinter i Norge, og treverket i halsen har fått "gjort fra seg" det meste av bevegelse.

Jeg har enda ikke utført båndsliping på noen av halsene mine. Men det skal sies at jeg ikke kjenner så veldig mye til båndene på kanten av halsen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndsliping er greit å få gjort unna etter et års tid, etter at halsen har hatt en hel vinter i Norge, og treverket i halsen har fått "gjort fra seg" det meste av bevegelse.

Jeg har enda ikke utført båndsliping på noen av halsene mine. Men det skal sies at jeg ikke kjenner så veldig mye til båndene på kanten av halsen enda.

Skjønner. Skal ha det i bakhodet at jeg kjører en båndsliping etter hvert. Hvis denne halsen blir så bra som jeg håper skal den få behandling en konge verdig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å gå for Vintage modern fremfor warmoth pro. Vintage modern har trussroden oppe ved headstocken, mens warmoth pro har den på SIDEN av halsen. Noe som blir knotete, og systemet er kinkig å sette seg inn i. Det funker jo såklart. Men med tanke på å få det lettest mulig for deg selv, er det kjekkest å velge Vintage modern :)

De to halstypene har også forskjellig trussrod. For min del er det like greit å ha justeringen på siden av halsen, kan ikke helt se hvordan det blir knotete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to halstypene har også forskjellig trussrod. For min del er det like greit å ha justeringen på siden av halsen, kan ikke helt se hvordan det blir knotete. :)

Endte faktisk opp med warmoth pro, for mizard back contour var så vidt jeg kunne se ikke støttet på vintage modern. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk halsen i posten i går, og monterte den med det samme. Ser veldig bra ut, men må få justert den før den er spillbar. Men jeg la merke til at sadelen er veldig høy, så strengene ligger veldig høyt over 1. bånd, mye høyere enn på min gamle standard Fender hals. Er dette vanlig? Er det forventet at man må få justert sadelen på egenhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med min warmoth pro. Syns ikke justering av trussrod er knotete i det hele tatt. Faktisk mye lettere enn vanlig, men det forutsetter at man balanserer grovinnstillingen før man monterer den. Jeg pleier å måtte vri ca halv runde på trussrodn avhenging av sesong. Sadelen må vel alltid justeres på nye gitarer/halser…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmoth justerer ikke nøtta for deg (Sadelen er det samme som broen). De kan ikke ta på seg oppgaven å skjære ut nøttene på alle halsene til kundens spesifikasjoner. Grunnen til at den er høy er fordi at du skal ha noe å gå på når du skal få nøtta riktig kuttet for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med min warmoth pro. Syns ikke justering av trussrod er knotete i det hele tatt. Faktisk mye lettere enn vanlig, men det forutsetter at man balanserer grovinnstillingen før man monterer den. Jeg pleier å måtte vri ca halv runde på trussrodn avhenging av sesong. Sadelen må vel alltid justeres på nye gitarer/halser…

Warmoth justerer ikke nøtta for deg (Sadelen er det samme som broen). De kan ikke ta på seg oppgaven å skjære ut nøttene på alle halsene til kundens spesifikasjoner. Grunnen til at den er høy er fordi at du skal ha noe å gå på når du skal få nøtta riktig kuttet for deg.

Takk for kjappe svar. Er det greit for en amatør å justere sadelen/nøtta, eller bør man ta den med til en proff? Noen som har link til bra sider som viser hvordan dette gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.