Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Fender hals fra Warmoth: Diverse spørsmål


kenneho

Anbefalte innlegg

Sjekk ut videoene fra nr. 9 og utover. (Sånn ca 9 - 10 - 11 og 12)

Disse fire videoene går ut på justering av nøtta.

Det er nok greiest å ta med gitaren til en som har gjort det før, om du er usikker.

Takk for linken. Det mest aktuelle i mitt tilfelle blir vel å ta ut nøtta, skjære/slipe på undersiden, teste om høyden er bra, gjenta ved behov. Men hva trenger jeg av verktøy til dette?

Og har noen tips til hvordan jeg kan vippe den av på en mest mulig skånsom måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har tatt av strengene, så skal det ikke mye mer enn litt fingerkraft for å få vekk oversadelen. Jeg støtter forslaget om å slipe fra undersiden, for da sparer det deg for inkjøp av spesialfiler.

Kan også kjøpe ferdigslipt oversadler fra tusq. Maks 2 hundre spenn fra gitarist.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å ta ut nøtta. Du kan kutte dypere spor i den.

Jeg ville nok ha levert den til en gitartech uansett, da det trolig blir billigere enn om du skulle F'e det til.

Takk for innspill. Tror nok jeg vil fjerne litt fra undersiden også, men kanskje kutte spor i tillegg. Men for å kutte spor må jeg vel kjøpe filsett som f.eks. http://www.gitarist.no/products/filsett-for-gitar?

Når du har tatt av strengene, så skal det ikke mye mer enn litt fingerkraft for å få vekk oversadelen. Jeg støtter forslaget om å slipe fra undersiden, for da sparer det deg for inkjøp av spesialfiler.

Kan også kjøpe ferdigslipt oversadler fra tusq. Maks 2 hundre spenn fra gitarist.no

Hva bør jeg bruke for å slipe fra undersiden - vanlig sandpapir, baufil, eller noe annet? Bør jeg evt kjøpe noe for å kutte med, for jeg ser for meg at sliping vil ta mye krefter når det p.t. er en god del som må vekk?

Har du link til hvilken av oversadlene du tenkte på som er ferdigslipt? Oversadelen jeg fikk med warmoth-halsen min er vel per definisjon også ferdigslipt kanskje, men at den ikke er slipt etter mine ønsker (ligger for høyt nå), så selv om jeg kjøper ny sadel må vel den etterbehandles av meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg et sandpapir på bordet, plasser nut mellom peke og tommelfinger - slip undersiden av nut. snur du den 180 grader med jevne mellomrom slipper du å slipe den skjevt også. Ta litt av gangen og vær tålmodig. Det er ikke mye du skal ta av her..

IKKE begynn med nutfiler og sporene, med mindre du har bestemt deg for å lære deg dette - noe som innebærer at du også bare først som sist kan bestille deg en hel del nye oversadler slik at du har noe å trene på..

For å måle resultatet ditt, kjøper du et sett bladfølere og måler mellomrommet mellom toppen av første metalbåndet og undersiden av strengen når du fretter tredjebåndet (fret en G på E strengen f.eks)

De fleste trives med en viss asymmetri > 0,005 på E diskant siden og > 0,008 på E bass siden f.eks hvis bladsøkeren er i tommedimensjoner (målene er omtrent så lavt du kan gå uten å potensielt støte på problemer)

Du må også regne med å gjøre en lett fretlevel på en warmoth hals for å komme helt i mål.

Jeg bruker en gammeldags stor hovtang (knipetang med butt kjeft) for å gripe fatt i nut og forsiktig vippe litt frem og tilbake før jeg trekker nut'en rett opp. Er halsen lakkert må du løsne nut fra lakken med en skalpell eller barberblad først (skjær/strek opp, rundt omrisset av nut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også kjøpe ferdigslipt oversadler fra tusq. Maks 2 hundre spenn fra gitarist.no

Warmoth nut'a er ferdig tilpasset med strengespor som tilsvarer halsradius osv - en graphtech blir en dårlig erstatning for en som ikke har verktøy kunnskap.

Grunnen til at høyden på nut ikke er "riktig" er fordi de på Warmoth ikke har anelese om hva du liker, eller hvilken strengehøyde osv du har på gitaren din. Man kan ikke gjette seg til slikt ganske enkelt. Man justerer en nut når man har en ferdig gitar og helheten.

Har skummet litt over resten av denne tråden, men halsen er nå kjøpt, så da spiller det jo ikke noen stor rolle hva som er hva..

Hvilken hals endte du opp med? Bånd / Gripebrettradius osv? Var det slik at den skulle være som en Ibanez RG hals eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg et sandpapir på bordet, plasser nut mellom peke og tommelfinger - slip undersiden av nut. snur du den 180 grader med jevne mellomrom slipper du å slipe den skjevt også. Ta litt av gangen og vær tålmodig. Det er ikke mye du skal ta av her..

IKKE begynn med nutfiler og sporene, med mindre du har bestemt deg for å lære deg dette - noe som innebærer at du også bare først som sist kan bestille deg en hel del nye oversadler slik at du har noe å trene på..

Takker for tips. Da skal jeg få kjøpt meg litt sandpapir og pusset i vei. :)

For å måle resultatet ditt, kjøper du et sett bladfølere og måler mellomrommet mellom toppen av første metalbåndet og undersiden av strengen når du fretter tredjebåndet (fret en G på E strengen f.eks)

De fleste trives med en viss asymmetri > 0,005 på E diskant siden og > 0,008 på E bass siden f.eks hvis bladsøkeren er i tommedimensjoner (målene er omtrent så lavt du kan gå uten å potensielt støte på problemer)

Har ikke vært borti bladfølere før, men er det noen spesielle mål/typer jeg må ha for dette bruket, eller vil en hvilken som helst bladmåler gjøre susen?

Du må også regne med å gjøre en lett fretlevel på en warmoth hals for å komme helt i mål.

Hva er egentlig fretleveing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hals endte du opp med? Bånd / Gripebrettradius osv? Var det slik at den skulle være som en Ibanez RG hals eller noe?

Riktig, ønsket en hals som lignet mest mulig på min Wizard 2 hals som er på min Ibanez RG 470. Den halsen er helt konge for meg, mens standard Fender hals er bra på mange måter men ikke like bra konge som Wizard 2.

Her er spec'en: Stratocaster®, Warmoth Pro, Right Handed Handed, Maple, Indian Rosewood Fretboard, 1 11/16" Nut Width, Wizard, SS6100 (Stainless), Sperzel (25/64") Tuner Ream, 22 frets, Straight 16" Radius, Cream Face Dots Inlay, GraphTech Black TUSQ XL, Clear Satin Nitro, 25-1/2 in. Scale, Standard 4 Bolt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti bladfølere før, men er det noen spesielle mål/typer jeg må ha for dette bruket, eller vil en hvilken som helst bladmåler gjøre susen?

Dette er et ganske standard verktøy - flate metalldingser med ulik tykkelse. Ta de fra hverandre, så blir de enklere å bruke. Eneste forskjellen er stort sett at noen har oppgitte mål i tommer mens andre har mm. På biltema har de en med begge markeringene:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Ovrig/Bladmal-mmtommer-13-stk-16851/

Hva er egentlig fretleveing?

Fretlevering/båndsliping er når man forsøker å gjøre alle båndene på halsen like høye. Tradisjonelt bruker man en lang fil/pussekloss e.l. og sliper ned litt av toppene på de båndene som er høyere, deretter kan det være behov for å forme toppene på de båndene som har blitt slipt mest. Til slutt polerer man båndene. Dette er ikke noe jeg ville begynt med på en dyr hals uten erfaring. Sånn forøvrig krever det en del verktøy og slikt som folk flest kanskje ikke har liggende, selv om det selvsagt er mulig å bruke ganske primitive erstatninger.

Behovet for båndsliping er varierende, men synes du at du får for mye buzz med ønsket strengehøyde, er det ikke så mye annet som hjelper.

Mange tror at båndsliping innebærer å fjerne skarpe/lange båndender, men slik er det altså ikke, selv om dette også selvsagt kan være en naturlig del av en båndsliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.