Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shredding


simon73

Anbefalte innlegg

Bra tips?

Metronom og en gedigen posjon tålmodighet (samt masse tid til overs). Øv arpeggioer, sekvensering og få alskens kirketonearter inn under huden.

Gode legato- og 'alternate picking'-ferdigheter er et must.

'Shredding' er vel strengt tatt ikke noe mer enn det å spille veldig fort. Noen klarer å gjøre det spennende og smakfullt (Michael Romeo, Steve Vai, Paul Gilbert og i de fleste tilfeller - John Petrucci (IMO)), mens andre bare spiller fort og har (igjen, IMO) ikke så veldig mye å melde (Michael Angelo Batio).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej da, som nevnt over last ned metronom app til iPhonenen.

Lær deg alle skaler i bokser med 3 noter per streng. Spill som nevnt i alle sekvenser 1-2-3 2-3-4 3-4-5, eller 1-2-3-4 2-3-4-5 3-4-5-6 osv. Hvis du skal spille mer enn tre noter per streng flytter du oppover med lillefingeren og nedover med pekefingeren.

Øv på å spille hardt med plekterer (overdriv) og samtidig så lett du kan med venstrehanda. Begynn gjerne så lett at strengene ikke treffer bånda. Så øver du trykket gradvis til du får korte stacatto noter mens plekteret hele tiden går jevnt i alternate picking.

Stopp med en gang det viser tegn til å gjøre vondt. Da gjør du no feil og vil bare dra på deg senebetennelse.

Hvis du finner at du spør deg selv hvorfor i helvete du står å driver med dette tullet så slutt med en gang og få deg et liv. Ta en øl og dra å møt no damer. Musikk og livet generelt handler fint lite om å kunne spille fort, men reltivt mye om øl og damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei så ordla jeg meg feil da..å spille fort er en treningssak no doubt, men tenkte vel mer på div øvelser en kan gjøre.. For å få trent opp div teknikker. Må da finnes ei side, en bok eller noen dvd'er som tar for seg slike ting. Å sitte og sulle for seg sjøl er vel ikke alltid like konstruktivt iom at d er lett og kjøre seg fast i samme gamle mølja med greier man kan fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------9-10-12-10-9-----

-10-12----------------------12

Spill en gang 8 deler og to ganger som 16 deler en gang 8 deler og to ganger 16 deler osv.

Og så:

-------------10-12-10--------

10-12-13--------------13-12

Dette kan du spille som nevt over så lett du klarer med venstre handa og jevn alternate picking med høyre. Begynn skikkelig sakte sånn at du får det 100% inn før du gjør noe som helst forsøk på å speede opp. Spill det overalt på halsen (juster mellom G og B strengen) mens du ser på TV, leser GN ol. Garantert å irritere livet av alle rundt deg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg kjenner til Jason Becker så fatter jeg jo at det er mye klassiske greier som benyttes i så og si alt av solorelaterte greier..jaja er vel bare å øve da ØVE ØVE & atter ØVE!!!

Forøvrig har jeg kjærring, jobb og ett liv heehe, men når jeg ikke er tilfreds med noe, ja da tar jeg fatt på problemstillingen. Øl og damer??? Er vel ett tilbakelagt kapittel:-) Sex, drugs and rock'n roll nei det frister ikke;-)

Men fader så frustrerende å merke at man har stagnert som gitarist pga inaktivitet:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg kjenner til Jason Becker så fatter jeg jo at det er mye klassiske greier som benyttes i så og si alt av solorelaterte greier..jaja er vel bare å øve da ØVE ØVE & atter ØVE!!!

Når du sier shredding tenker jeg først og fremst bare på det å spille fort. Det er jo en ren teknisk greie og er relativt tett relatert til hvor mye tid du bruker på å øve på å spille fort. Hvilke skalaer og sånn er mer relatiert til akkurat hvilken musikk du tenker på. Mesteparten av de gamle instruksjonsvideoene til alle shred gutta legger vel på YT mer mer spesifikk info på hver av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikkøvelse er vel i seg selv brukbart i den grad at man lettere kan oppnå det å spille ting man hører i hodet.. Men ja, alle over meg har vel nevnt det viktigste med å kunne spille teknisk fort. Viktig med konsistent picking/legato, metronom og en god del timer. Sakte først, ikke begynn å spill fortere med mindre hånda di nesten gjør det automatisk uten å kludre til tonene. Sjekk ut øvelser som Paul Gilbert har på alternate picking og stringskipping. Utover det er Youtube.com en god kilde til div teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.