Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shredding


simon73

Anbefalte innlegg

Hør på shred-plater, lær låter.

Or get a life:

Hvis du finner at du spør deg selv hvorfor i helvete du står å driver med dette tullet så slutt med en gang og få deg et liv. Ta en øl og dra å møt no damer. Musikk og livet generelt handler fint lite om å kunne spille fort, men reltivt mye om øl og damer.

I should know! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne avenpsjuken altså... fæle greier :)

Det er jo tøft å spille fort selvsagt, men det er ikke alltid det er så morsomt å høre på... Det er fort gjort å rote seg bort i "se hvor fort jeg kan spille denne skalaen".

Mine tips er:

Øv mye på legato, alternate- og economypicking. Det er lov å bli sliten i hendene, men det skal ikke gjøre vondt noe sted! Spesielt i begynnelsen kan det være greit å øve på enkle mønstre/skalaer/fingersettinger, hva man nå skal kalle det, men etter hvert tror jeg det er smart å passe på at du lytter til det du spiller... Bruk metronom eller trommemaskin, eller tramp takten. Pass på at du holder takten, ellers hjelper det ikke mye at det går fort.

Som flere andre har vært inne på; spør deg selv om det er vits å bruke så mye tid på å bli rask, eller om det hadde vært bedre å lære seg noen kule låter....

Ellers er jeg en sterk tilhenger av tykke/harde plektre. Jeg bruker vanligvis 4mm tykke (men spisse) plektre, men det viktigste for min del er at det overhode ikke er fleksibelt, og at det helst er godt over 1mm tykt (de tykkeste jeg bruker er 11mm)Jeg er ingen shredder selv da, men jeg liker godt å spille fort innimellom, og det blir mye legato da. Jeg bruker aldri noen form for ekstra demping (hårstrikk osv) ikke fordi jeg anser det som juks, men sannsynligvis mest fordi jeg aldri hadde tenkt på det, og dermed passet på å lære meg å dempe strengene med hendene i stedet...

Jeg spiller med svært lite vreng, stort sett bare et svakt snev av myk fuzz, eller helt clean. Ser for meg at det er en fordel å lære seg å spille slikt med en sånn type lyd - det er akkurat like lett for meg å spille det samme med mer vreng, men jeg gjetter på at om man har lært å spille flytende og fin legato med masse vreng, kan få problemer om man skal spille det uten?

Ja ja, sikkert flere her som kan mye mer om dette en meg :)

Edit: beklager overdreven bruk av ordet "da"

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, for du kunne brukt tia på å lage noen fete låter og det er relativt mye viktigere enn å kunne spille fort. En zillion som kan spille fort, bare en handfull greier å skrive en låt som noen gidder å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..er d negativt å øve mye nå for tiden? Takk for alle konstruktive svar!

Det er populært å være god uten å ha øvd. Noe som veldig få klarer, men det er jo lettere å si at man ikke bryr seg om hvordan man spiller enn å faktisk øve. Så lenge man har det moro spiller det ingen rolle hvordan det låter. Så kan vi alltids diskutere i det uendelige "hvor god" du må være for å være "god nok". Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det mange som kan spille fort uten at det er noe veldig mange vil høre på. Samtidig har du minst like mange som har en gitar hengende på stua som ikke er gode nok til å lage en sammenhengende sang som fenger. Hvor du vil plassere deg er valgfritt, og med det kan alle le av de som synes det er bortkastet å øve. Jeg burde lagt inn noe om Messi, at han heller burde bruke tid på å sentre, men jeg skal ikke gjøre det... :lol:

Jeg ville sett litt ekstra på de artistene du liker og studert de teknikkene de bruker. Veldig grovt kan det deles inn i tre teknikkgrupper: Alternerende plukking, sweeping, og til slutt "annet":

1. Stort sett er det den alternerende plukking gruppa som det er lett å lære fra i begynnelsen. Da får du bruk for å studere kirketoneartene (modale skalaer, nevnt tidligere i tråden), samt tre toner per streng. Du får litt oversikt over gitarhalsen, og klarer sannsynligvis relativt kjapt å spille raske løp.

2. Sweeping tar for de aller fleste lengre tid å lære seg, men høres desto mer imponerende ut. Kan man det så kan man det, selv om det er å ta i litt så er det ikke langt unna sannheten. For å utnytte det i improvisasjoner krever det en enda bedre oversikt over halsen, da stort sett alt av sweeping er akkordbrytninger i en eller annen form (om det ikke er det kan det uansett tolkes som det). En tone per streng gjør sitt til at løpene har stor forskjell på høyeste og laveste tone - bra for imponeringsfaktoren (fungerer best på unge gitarister, de litt eldre vil si de kan gjøre det bedre selv, og jenter venter på at du skal spille den nye fra Bieber). Såkalt økonomiplukking (høres ut som en sommerjobb i jordbæråkeren) kan godt falle inn i denne gruppen.

3. Annet, stort sett alt hvor andre teknikker er mer fremtredende. Tenker egentlig først og fremst på hybridplukking, tapping og andre enten mer spesielle eller vanskeligere spillestiler. Selv vil jeg si at hybridplukking er vanskelig, det krever veldig god oversikt over hva du holder på med. Greit nok at det er mulig å lære seg en låt, men å spille noe eget her og nå som låter bra - ikke lett. Samme med tapping. Blir veldig lett noe som er rappa fra en eller annen plass. Disse teknikkene vil jeg si er mindre brukbare med mindre du virkelig kan de.

Så, tanken min vil være følgende. Du har noen favorittartister, i hvilken kategori befinner de seg? For meg gir det mening å øve på noe man vil spille, du vil sikkert spille det heltene spiller. Ikke spesielt mange råd og tips her, mer en liten veiledning for alle oss andre som kan gjøre det lettere å komme med fornuftige tips. :) For min egen del har jeg vandret fra gruppe 1 til 3 når det gjelder lytting.

Har lest gjennom innlegget nå, og det ble ikke spesielt bra, men jeg har brukt såpass mye tid på det at jeg MÅ poste det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:-) Sånn egentlig var jo det spørsmålet myntet på tidligere kommentarer i denne tråden..Personlig ser jeg på meg selv en strukturert person mht øving. Setter av ca 4 timer daglig og vil påstå det gir meg noe tilbake.

Paul Gilbert er en av mine favoritter. Jason Becker, Petrucci, Malmsten, Romaro, Zack W m.m..

Liker faktisk masse gammel musikk, f.eks:

Deep Purple, Rainbow, Cream, Black Sabbath, Led Zeppelin, Hendrix, W.A.S.P, Whitesnake for å nevne noen...

Men det jeg skulle fram til da..ligger en helv..mye øving bak de beste!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De øverste trådene her kan være veldig nyttige om du lurer på teori. http://forum.gitarnorge.no/forum/11-teori-og-teknikker/ Veldig ofte er teori noe shreddere liker, kanskje fordi de kan spille så mange toner på kort tid at de må vite hvor de finner flere... :D

Om du ikke klarer å velge, start her: http://forum.gitarnorge.no/topic/24063-durskalaen-for-deg-som-ikke-kan-stort/ Avhengig av ditt nivå kan det være mer å hente fra andre tråder. Det er link til noen av de i "durskalaen for deg som ikke kan stort"-tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt att ein har kvalitet over øvinga. Kan glatt øve så mykje og framleis vere ganske rævva om ein øver feil, og ein kan bruke mindre tid og bli veldig god om ein har eit fornuftig øvingsopplegg.

Nope, å bli skikkelig god på noe tar stort sett 7500-10000 timer hvis man øver bra. Man kan selvfølgelig bruke hele livet å fortsatt være udugelig men de fleste slutter lenge før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.