Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shredding


simon73

Anbefalte innlegg

Jeg er (som vanlig?) enig med Gluke. Jeg har spilt gitar i 20 år nå, og man skulle ikke tro det når man hører/ser på teknikken min :P Men jeg har stort sett brukt tida på å spille med folk, både i band og en haug random greier på torsdagsjammen her i byen, og jeg føler at jeg har fått veldig mye igjen for dette. Jeg kan ikke shredde, sweepe eller tappe overbevisende, men jeg har etterhvert opparbeidet meg en musikkforståelse og et «øre» for ting som gjør at det er relativt uproblematisk å slenge seg på det meste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (som vanlig?) enig med Gluke.

Hva er det som skjer liksom.....

Jeg ønsker på ingen måte å rakke ned på de som ønsker å spille sånn eller ser på det å ville det som noe galt, men det er en litt sånn gitaristgreie. Mange sitter for seg selv å øver og setter seg øvingsmål osv osv og så blir hele den greia en greie i seg selv. Jeg føler kanskje at teknikken på en blir frikoblet fra musikken. Veldig veldig mange mangler fortsatt noe vesentlig i spillinga si som kommer fra nettopp det å spille med andre som du sier. Det kan være gøy å onanere men det blir aldri det samme som å pule...........

Hvis man ønsker å bli en "god" gitarist og musiker er ikke shredding særlig viktig IMHO. Så hvis noen spør meg hva jeg mener det trenger å øve på kommer shredding sannsynlighvis langt langt ned på lista. Det er ikke der man ha mest igjen i forhold til tiden man bruker på å øve. Og jeg syntes mange kommer i en situasjon hvor teknikken dikterer musikken og ikke motsatt. Derfor oppfattes også ofte veldig teknisk spilling som litt kaldt og følsesløst fordi det ikke kommuniserer noe særlig om artisten annet enn at han har øvd jævlig mye. Det tar ca 10 noter å kommuniserere det og så er resten "more of the same".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (som vanlig?) enig med Gluke. Jeg har spilt gitar i 20 år nå, og man skulle ikke tro det når man hører/ser på teknikken min :P Men jeg har stort sett brukt tida på å spille med folk, både i band og en haug random greier på torsdagsjammen her i byen, og jeg føler at jeg har fått veldig mye igjen for dette. Jeg kan ikke shredde, sweepe eller tappe overbevisende, men jeg har etterhvert opparbeidet meg en musikkforståelse og et «øre» for ting som gjør at det er relativt uproblematisk å slenge seg på det meste. :)

Så sant så sant!

Jeg har hatt elever som kan spille Macalpine og Malmsteen oppned og bakfram men alle de elusive greiene som "feel" flow" og "time"/ "groove" :D Altså generell musikforståelse har ikke vært til stede fordi

de ikke har spilt med folk men kun sittet på gutterommet og øvd for seg selv.

Ikke noe galt med det (Har selv vært der) Men før eller senere bør man komme seg ut å spille med andre.

Morro å spille fort, men det er mer ved å spille gitar enn bare det.

Hadde vi levd i 1990 og man kunne gitt ut plater med Nintendo-gitarspelling hadde det vært noe annet, og som Gluke sa er vel Beat it den eneste låta jeg har spilt i coverband og trengt å tappe i hehe.

Men gjør man det bare for egen nytelse og ikke har andre mål med gitarspillingen er det som sagt ikke noe galt med å dedikere seg helt og fullt til shredding :)

En ting som kan være vanskeligere enn å shredde er å ha en bra vibrato!

Hvorfor kan det ellers være så mange gitarister som spiller dritfort men så få som har en bra vibrato?

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Istedenfor å svare på det du spør om, her er et par massive innlegg der jeg prøver å få deg til å gjøre det totalt motsatte av det du spør om."

Hvis man vil sitte og øve lenge på å bli kjapp og teknisk dyktig, da bør man få lov å gjøre det uten å måtte vasse gjennom en hel masse moralprekener om hvor uviktig det er å gjøre nettopp dette. Klart det finnes utallige gitarister som helst aldri skulle hørt "Scarified" og blitt inspirert, men hva så? La gutten få øve på det han vil øve på. Så lenge han trives med det så har ingen av oss noe med hva han bruker tiden sin til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.