Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dream Theater Valhall 26 Januar


Gjest NicolaiF

Anbefalte innlegg

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

konserten var skambra.

oppvarmingsbandet hadde jeg ingen interesse for så jeg gadd ikke møte opp før changeovern og glad for det.

DT kom på som antatt i 9 tia og leverte på det nivået bare de kan. Labrie var i storform og resten av bandet var slik de alltid var, kanskje myung var litt tøffere enn vanlig, men det er vanskelig å se.

Jeg syns publikummet var litt slappere enn vanlig men det tror jeg kan ha kommet av at det anlegget avab hadde levert ikke trykka noe særlig. Valhall er et klønete lydsted men jeg var bare sånn passelig fornøyd.

Alt i alt var det en virkelig god opplevelse.

og alle de som kommer inn i denne tråden bare for å disse DT syns jeg burde gå et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en flott konsert! Periphery har jeg ikke hørt noe på før, men jeg forstod jo med en gang at her stod DJENTINGEN i fokus med ikke mindre enn tre gitarister (det så ut som tre iallfall?) som djentet ivei så mye de bare kunne. Vokalisten har mye trøkk og fin kontroll, men vokallinjene i seg selv var litt kjedelige da. Det kan hende teksten kompenserer, men jeg fikk jo ikke med meg så mye av den. Trommisen i Periphery var helt rå.

Dream Theater var i form i går kveld synes jeg. LaBrie så jo rett og slett GLAD ut. Men frakken og solbrillene var litt lulz -- som noen antydet så lignet han litt på Bono, haha :D Petrucci spiller jo så tight at man kan lure på om han bruker playback. Den nye trommisen var flink, men han hadde noen skikkelige bom 4-5 ganger. Det får meg til å lure på hvordan det var på de første konsertene de spilte på turnéen.

Generelt så synes jeg vokalen på Dramatic Turn of Events er veldig platt og kjedelig og jattete -- det er veldig tydelig at de ikke har lagt mye jobb i vokalen, og det passer dårlig sammen med så velkomponert musikk. En annen ting er at det blir liten til ingen showeffekt på scenen. LaBrie står på en måte bare der og leverer tone etter tone og ord etter ord, men det vi ser og hører på er jo Rudess, Petrucci, Myung og Mangini.

Men jaja, moro var det uansett! Er det noen som vet hvor mange billetter som ble solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periphery kunne nok vært fett hvis det hadde vært ørlitegrann bass i lydbildet, men den var jo helt fraværende. Fantes ikke trøkk whatsoever. Kombinert med mislykkede elektronikagreier på backing track så var det rett og slett helt krise. De gjorde absolutt ikke noe godt inntrykk for de som ikke kjenner musikken fra før.

DT derimot hadde stålkontroll som vanlig. Min eneste klage er at Rudess teasa med en keytar på scena som han aldri brukte (skjønt han kompenserte med et keyboardstativ som kunne vippes opp :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye trommisen var flink, men han hadde noen skikkelige bom 4-5 ganger. Det får meg til å lure på hvordan det var på de første konsertene de spilte på turnéen.

Generelt så synes jeg vokalen på Dramatic Turn of Events er veldig platt og kjedelig og jattete -- det er veldig tydelig at de ikke har lagt mye jobb i vokalen, og det passer dårlig sammen med så velkomponert musikk. En annen ting er at det blir liten til ingen showeffekt på scenen. LaBrie står på en måte bare der og leverer tone etter tone og ord etter ord, men det vi ser og hører på er jo Rudess, Petrucci, Myung og Mangini.

La ikke merke til noen bom jeg, så veldig alvorlige kan de ikke ha vært. Nå ser jeg jo ikke etter feil på konserter heller da.

Synes vokalen er noe av det som tok seg mest opp på plata jeg, liker den veldig mye bedre enn noen av de siste skivene. For meg høres det ut som at de tvert om HAR lagt mye jobb i vokalen.

Selv gir jeg beng i show, for meg er musikk MUSIKK. Show kan være gøy det, men jeg går ihvertfall på konserter for å få en musikkopplevelse. Ser ikke helt hvordan man skal klare å spille det DT spiller og samtidig showe, det er jo såpass teknisk og komplisert

Periphery kunne nok vært fett hvis det hadde vært ørlitegrann bass i lydbildet, men den var jo helt fraværende. Fantes ikke trøkk whatsoever. Kombinert med mislykkede elektronikagreier på backing track så var det rett og slett helt krise. De gjorde absolutt ikke noe godt inntrykk for de som ikke kjenner musikken fra før.

.

Null bass og null vokal. Såvidt jeg hørte at vokalisten var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, kan muligens har hørtes slik ut live, men bassen er utvilsomt til stede på studiorecording. Gitarene er jo filteret på under 80Hz stort sett, alle tre. Misha Mansoor er jo også kjent for å mixe passe bassheavy.

Vokalen var litt lav, ja, og kunne med fordel vært høyere - spesielt da Spencer er en såpass sentral del av uttrykket.

Periphery kunne nok vært fett hvis det hadde vært ørlitegrann bass i lydbildet, men den var jo helt fraværende. Fantes ikke trøkk whatsoever. Kombinert med mislykkede elektronikagreier på backing track så var det rett og slett helt krise. De gjorde absolutt ikke noe godt inntrykk for de som ikke kjenner musikken fra før.

Som nevnt, litt mer bass hadde vært å foretrekke også fra meg, og det manglet litt trøkk der ja.

Dog skal det nevnes at din preferanser ift. electronica og lignende på ingen måte kan vurderes som en generell basis for hva majoriteten av potensielle nye lyttere synes. Personlig synes jeg måten de bruker elektroniske elementer på er veldig passende, og du har også selvsagt rett til din mening. Dog er det ikke veldig krevende å uttale seg på en litt mindre subjektiv måte, da du per nu framstår som "JEG HAR RETT, OG DERE ER BÆSJ". No offence intended.

Prata en del med vokalisten før konserten, og mye av grunnen til deres litt manglende lydbilde kan forklares i at de rett og slett aldri har spilt i verken den typen venue, eller i en like stor en. Lydfolka var også svake generelt hele kvelden.

Endret av Christopher S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette handler ikke om preferanser. Jeg har overhodet ikke noe problem med elektroniske og industrielle virkemidler i musikken, men her hang lydbildet så dårlig sammen at det hørtes ut som om de spilte forskjellige låter. Dette er selvfølgelig ting som oppfattes forskjellig avhengig av om man kjenner musikken fra før eller ikke.

Forøvrig synes jeg de fortjener kudos for å ha klart å overføre et gutteromsprosjekt over til scena på denne måten. Her var det i hovedsak lydbildet som ødela, og ikke bandets innsats.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.