Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hogge ned tre og bruke til Gitarkropp/Hals?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Har tenkt å lage meg en Les Paul junior elgitar, som mitt første elgitar prosjekt.

Har laget en ukulele før så er derfor og er ikke helt grønn på dette temaet, selv om elgitar i seg selv vil bli litt vanskeligere.

Til dette prosjektet vil jeg bruke ferdigtørket tre, som jeg får tak i hos noen kjente.

Men tenkte det hadde vært morro å hogd ned sitt eget tre - tørket det og så brukt det til gitarkropp og kanskje en hals.

Har en ganske stor skog rundt huset vårt her, blant annet gran,furu,bjørk og eik. Men også noen andre slager.

Noen som har gjort, eller kan noe om dette?

Hvor lenge må det evt. tørke?

Og hva vil bli best å bruke til en elgitarkropp og/eller hals?

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tørketiden vil jo påvirkes av hvor tjukk du har tenkt å kappe den før den legges til tørking, men jeg er redd det fort blir noen år viss den skal tørke helt..

Veden du brenner i ovnen har som oftest tørket fra 1-3 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og lekt litt med tanken på dette. Har prøvd litt å "tråkka i noen salater" for å si det sånn. Første forsøket var med to stykker ask, som tørket og sprakk tvers igjennom. Neste forsøket var med ett stykke eik som ble reddet under vedkløyving. Det lå i kjelleren til tørk, -10 til pluss 15 gr.C gjorde sitt til at den ble litt propell, men jeg skal høvle den rett igjen så håper det går. Den er til lapsteel prosjekt.

Kort oppsummert mine erfaringer, så langt

- sage ut f.eks til quarter sawn (se bilde)

- Ask/Eik f.eks er harde typer tre som skal funke bra til gitar

- Tørke i rom med stabil temp og passende luftfuktighet

- Tørket nok? veie tre stykkene til vekten har stabilisert seg

quarter_sawn.jpg

Bare å hogge trær!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første- skal du kappe ned noe av det du har beskrevet, så sikre deg i hvert fall eika. For det andre, gå ut og gjør det nå. Trær inneholder bare brøkdelen av fuktigheten de har når sevja begynner å stige.

Altså- gakk ut, kapp ned trær i god tid før påske.

Bjørk kan være kurant til gitarsnekring, gran brukes til gitartopper, men ikke norsk gran. Jeg tror jeg hadde konsentrert meg om løvtrær. Or kan være kult, tror jeg, hvis du finner noen som er store nok.

Det som er viktigst er altså at du får kappet ned dette med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje bruke sent voksende virke, fra høyereliggende strøk. Så Or heter vel da Svart-Or?

Ellers, hva med Lønn.

Du kunne kanskje få noen råd anng. tørking osv. hos en dyktig møbelsnekker.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran er vel ikke spesiellt egnet til elektrisk gitar nei, men jeg mener å ha lest at norsk gran skal være prima vare til akkustisk topp..

En tommelfingerregel til tørking av tre er at det tørker med ca 1 tomme i året.

Dette varierer selvsagt fra tresort til tresort, og hvor hurtig treet har vokst, altså hvor kompakt treverket er.

Eik er ikke mye brukt i gitarer, og årsaken til det er vel at det er såpass hardt, og da hardt å bearbeide, både for gitarbyggeren og verktøyene. Og at eik er ganske tungt er vel en annen årsak. Ellers tror jeg at eik er en god erstatning for mahogny i elektriske gitarer.

Jeg ser at Martin har noen akkustiske gitarer med kropp av bjørk. Ikke mange som bruker bjørk heller, men det er så absolutt interressangt.

For øvrig har jeg fattet interresse for å bruke "alternative/utradisjonelle" tresorter i gitarer, og lest en del om det... Noe det kanskje hadde vert morsomt å starte en diskusjon om i en annen tråd..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran er vel ikke spesiellt egnet til elektrisk gitar nei, men jeg mener å ha lest at norsk gran skal være prima vare til akkustisk topp..

Mener å ha hørt det samme, men at det finnes få norske grantrær som er store nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er laget en del gitarkropper i furu og bjørk. Det vanskeligste er vel å finne treverk som egner seg til hals i norske skoger, men jeg ser det faktisk er laget halser i eik.

Så: Lykke til! Gjennomfører du dette håper jeg vi får se bilder av prosjektet ditt her på gitarnorge.no

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en diger askestamme stående tørt og godt her. Jeg er sikker på at det er en gitar der inne et sted. Worklog følger. :)

Grunnen til at jeg har antydet at løvtrær egner seg til gitarbygging, er delvis fordi jeg tror litt på at i en elektrisk gitar, så er det slik at man ikke får de helt vanvittige forskjellene. I hvert fall ikke når det er en amatør som hiver ting i hop. Det som er viktig, er at treet er tørt, og så får man vel da ta det derfra.

Nåletrær inneholder resiner, noen som kan gi større problemer med lakking og slikt enn det man ønsker. Videre er denne typen skog i de senere årene gjerne gjødslet, og tilvekst på en cm i året er ikke uvanlig. Slikt er fint og fjongt i andre sammenenhenger, hvis man for eksempel skal lage avispapir, men skal man lage gitar er det ikke noen innertier.

Til slutt her nå, vi har både gråor og svartor i faunaen her i Norge. Problemet er at trærne svært ofte ikke er store nok, og gråor er jo det rene ugresset i forhold til vokst. Men finner man en gammel gråor som har stått i sur, næringsfattig og fuktig jord, med tilhørende elendig tilvekst, kan jeg ikke se bort fra at det kan bli en artig gitar, både når det gjelder naturlig farge, og lyd. Lett blir den garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget en el-gitar for et par år siden. Jeg hadde liggende en mahogny-planke som var ca 2 cm tykk, og fikk tak i et par planker med alm fra et sagbruk. Gitaren skulle ha gjennomgående hals - hadde ikke lyst til å prøve meg på hverken skrudd eller limt hals den gangen - krever ganske nøyaktig utfresing :huh: . Halsen ble laminert med mahogny i midten og alm på hver side. Kroppen var også laminert - her hadde jeg alm i midten og tynne teak-planker fra Biltema på hver side. Det burde være mulig å se sammensettingen av tre på dette bildet:

114801_s.jpg

Dette fungerte bra. Jeg skal prøve å få tak i mer alm til andre prosjekter. Laminering på denne måte gir stabile halser, synes også det ser fint ut med lyst og mørk tre satt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.