Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hogge ned tre og bruke til Gitarkropp/Hals?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en gang en gitarlærer som hadde en gitar i furu. Den låt temmelig bra! Var en kar fra nordnorge som kalte seg Pluto som hadde satt den sammen.

Flott prosjekt! Gleder meg til å se fremgangen!

Pluto er en ikke ukjent gitardoktor for de som har holdt på en stund, ja. Vet ikke om han fortsatt er i bransjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Mener å ha hørt det samme, men at det finnes få norske grantrær som er store nok?

Gran er et utmerket materiale til å bruke i elektriske gitarer, hel og med laminat på toppen i en thinline f.eks.

De låter såklart litt forskjellig fra andre tresorter, men akkurat den lyden kan være perfekt for noen. Mange spør du meg. Én fordel, er at de ofte er lette (tettvokst og skikkelig tørket), og en annen, er at de låter høyt akkustisk. Og som kjent vil elektriske gitarer som låter høyt akkustisk, som oftest låte bra elektrisk. En elektrisk gitar er et akkustisk instrument, og vil låte bedre (og mer) med et materiale som resonerer. Gjerne i harmoni med materialet halsen er laget av.

Tettvokst gran ser finest ut, men det er en smakssak. Som en lydopplevelse er. Tettvokst gran er dyrere enn vid-vokst gran.

Og forresten, all trevirke kan brukes til å lage elektriske gitarkropper av, kanskje utenom balsa osv, selv om jeg har sett det også prøvd. Har faktisk spilt på en kryssfinérgitar om låt fint.

Hva som skal brukes og ikke av trevirke til elektriske gitarer, er ofte et resultat av tradisjoner. Leo Fender brukte det han hadde i nærheten, og det var tilfeldigvis lønn, ask og or. Hadde Fender vært et sør-amerikansk firma, hadde antageligvis Fender vært laget av mer eksotiske treslag. Som oftest er det mentale sperrer som hindrer en til å eksperimentere. Selv plast går det an å få til å låte i en gitar.

Viktig å være åpen, eksperimentere og ikke fordømme, 'for slikt er det skrevet og slikt er det gjort og slikt skal det gjøres'.

Leser litt om Evertune-stolen, at det er mye 'motstand' der i gården. Men det er ei helt annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.