Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan type AMP skal jeg velge?


OMOEN

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg er meget fornøyd med min Marshall JVM. Betalte 7k for den brukt.

Trenger imo en overdrive i front for å få det lille ekstra, men det trenger ikke koste deg mye.

Bruker TS i front for metalvreng, og den gir veldig ren, definert, brølete og brutal vreng.

Cleankanalen er helt fantastisk også.

Av andre amper ville jeg absolutt sett på en H&K Triamp. Mesa Dual Rect og Blackmore, som nevnt.

Men mange av disse ampene spiller grishøyt til hjemmebruk, og da er det ofte greieste med noe ala Orange Rocker 30 eller Thunder 30.

Har selv sykt lyst å skaffe meg en Thunder 30 i tillegg til JVM etterhvert.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta til meg Blackmoren til Hallstein for noen måneder sida. Til å begynne med klarte jeg ikke helt å bli venn med den, syns kanskje den var litt krass i toppen. Så fikk jeg låne en gammal tokanals JCM 800-topp (2210), og har plutselig falt totalt for Englen i etterkant. Tror rett og slett jeg måtte få bukt med illusjonen om at Marshall er best uansett hva, for det viste seg å være helt feil. Syns ærlig talt 800en låter helt forferdelig. Flat, tynn, "smal" mellomtone, ingen bass, skrikende diskant... Uten vrengen helt på fullt blir lyden også så grumsete og udefinert at den er helt ubrukelig. Utrolig skuffa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 låter imo meeeget bra.

Poenget er å ikke skru opp vrengen p åmer enn ca halvveis, guffe på med volum og booste vrengen med en overdrive i front.

Den har mye vreng som er tight, men blir slapp dersom man skrur for mye på gainpotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med en slik Digitech Bad Monkey i front, uten særlig lovende resultater. Akkurat nå kjører jeg den også med kun to rør for å prøve å få mindre headroom og mer rørvreng, uten at jeg hører nevneverdig forskjell. Kanskje 2210 er en spesielt dårlig versjon av JCM 800, ikke veit jeg. Blackstar HT5-en min låter uendelig mye bedre iallfall, med og uten pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere versjoner av JCM 800 som det antydes, og de tidlige en-kanalerne er vel de som er mest ettertraktet uten at jeg vet noe mer detaljert. Gunnarpåmo er Marshalleksperten her, så han kan nok utdype. Jeg har spilt på JCM 800 amper som har vært helt kanon, men også et par som ikke har vært helt der. De har jeg en mistanke om ikke har vært helt som de skulle. Det er jo nok med litt slitne rør så låter det jo ikke som det skal.

Ellers er det jo merkelig at JCM 800 låter så dårlig samtidig som halvparten av hardrock/metal platene på 80 tallet er spilt inn nettopp med JCM 800. For ikke å snakke om de fleste Marshallveggene på livescenene på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med en slik Digitech Bad Monkey i front, uten særlig lovende resultater. Akkurat nå kjører jeg den også med kun to rør for å prøve å få mindre headroom og mer rørvreng, uten at jeg hører nevneverdig forskjell. Kanskje 2210 er en spesielt dårlig versjon av JCM 800, ikke veit jeg. Blackstar HT5-en min låter uendelig mye bedre iallfall, med og uten pedaler.

Med fare for å låte som en fanboy wannabe, så må jeg si at det jeg har hørt fra Blackstar låter meget bra. De versjonene jeg har hørt har en ISF-kontroll som etter hva jeg skjønner styrer EQ-shape i mellomtonen for å kunne låte alt fra britisk til amerikansk. Jeg har den aller minste (HT-1), men har forsøkt også en større (HT Studio 20), og synes Blackstar-sounden har mye for seg. Etter at jeg byttet fra Marshall MG15CD til Blackstar HT-1, så har Pocket Pod, som jeg brukte HELE TIDEN med solid staten fra Marshall nesten ikke vært koblet til og brukes nå mest som en kromatisk tuner. HT-1 gir meg 95% av all sound jeg ønsker meg (men så er jeg ikke så dreven, altså).

Til å være et såpass ungt selskap har Blackstar absolutt blitt et merke å regne med, synes jeg. Hva med en Blackstar Stage HT-100, for eksempel? :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere versjoner av JCM 800 som det antydes, og de tidlige en-kanalerne er vel de som er mest ettertraktet uten at jeg vet noe mer detaljert. Gunnarpåmo er Marshalleksperten her, så han kan nok utdype. Jeg har spilt på JCM 800 amper som har vært helt kanon, men også et par som ikke har vært helt der. De har jeg en mistanke om ikke har vært helt som de skulle. Det er jo nok med litt slitne rør så låter det jo ikke som det skal.

Ellers er det jo merkelig at JCM 800 låter så dårlig samtidig som halvparten av hardrock/metal platene på 80 tallet er spilt inn nettopp med JCM 800. For ikke å snakke om de fleste Marshallveggene på livescenene på den tida.

Jeg er enig, og finner det merkverdig at denne legenden av en forsterker ikke skal kunne låte bedre. Jeg kjøpte nye rør til den så fort den kom i hus, siden et av de gamle ei lenger var tett og var fullstendig hvitt på innsida. Kjøpte samme som satt i fra før, 4 matcha Electroharmonix. Tror nok forsterkeren hadde hatt godt av en service, ettersom det skraper fælt i pottene og mastervolumknotten må justeres med varsomhet og øm hånd for ikke å hoppe rett fra 2 til full guffe. Skulle likt å prøve en JCM i prikkfri stand og se om det bare er denne som ikke er helt i form.

Og forøvrig, når det gjelder Blackstar-amper, så har jeg prøvd 20-watteren i tillegg til HT5en jeg eier sjøl, og jeg fortsetter å la meg imponere. Syns kanskje den fungerer best med ISF-knotten nesten helt over på "britisk" side ettersom det blir veldig mørkt og boksete ellers, men akkurat på den settingen låter den helt kanon, spesielt med en boost i front for å friske opp i toppen. 100 watt er som oftest altfor mye for både live og studio hvis en vil kunne få noe ordentlig rørvreng, så jeg ville nok heller satsa på 20-watteren og mikka den opp dersom det trengtes. 20 watt lager alvorlig mye lyd i seg selv.

Vil også legge til at Engl Blackmore er en veldig allsidig forsterker. Det låter Engl, men som tidligere nevnt ikke så erkeEngl (hurr) som Powerball. Knekker veldig fint ved lavere crunch-settinger og blir aldri udefinert med mer gain. Contour-knappen er også veldig kjekk, ettersom jeg faller litt fram og tilbake mellom å ville spille med masse feit mellomtone og en litt mer avbalansert og luftig lyd. Og et annet bra tegn er at den låter absolutt best med alt av EQ-settinger på klokka 12. Sånn skal det være!

Har forresten et lite lydklipp jeg spilte inn med de to sistnevnte. Ikke helt fornøyd med lyden, men det kom mer av mikkplassering enn noe annet. Hoveddelen av lyden er Blackmoren, mens Blackstaren ligger mer i bakgrunnen og skaper varme.

http://dl.dropbox.com/u/8953230/Engl%20%2B%20blackstar.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at en service kan hjelpe på ja, brennern. Kanskje en annen type rør også? (Uten at jeg vet....) De forskjellige JCM 800 utgavene skal også låte litt forskjellig etter det jeg har hørt, men tipper vi snakker nyanse-forskjeller her. Ellers, de JCM 800 jeg har spilt på, som har vært bra, har hatt en helt krem og nydelig vrenglyd som man bare blir stående å høre på samtidig mens man spiller. De som ikke har vært bra, har vært harde og spisse og helt uten "varmen" fra en god 800. Jeg har antatt at de ampene som ikke har vært helt topp, har vært litt slitne, i og med at jeg har spilt på såpass mange som har hatt godlyden, men jeg vet jo ikke sikkert. Jeg vet i hvert fall at jeg skal ha en vaskeekte JCM 800 en dag selv om behovet egentlig ikke er der, men det får bli når jeg føler at jeg kan ta meg råd til noe som egentlig er totalt unødvendig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig, når det gjelder Blackstar-amper, så har jeg prøvd 20-watteren i tillegg til HT5en jeg eier sjøl, og jeg fortsetter å la meg imponere. Syns kanskje den fungerer best med ISF-knotten nesten helt over på "britisk" side ettersom det blir veldig mørkt og boksete ellers, men akkurat på den settingen låter den helt kanon, spesielt med en boost i front for å friske opp i toppen. 100 watt er som oftest altfor mye for både live og studio hvis en vil kunne få noe ordentlig rørvreng, så jeg ville nok heller satsa på 20-watteren og mikka den opp dersom det trengtes. 20 watt lager alvorlig mye lyd i seg selv.

Ja, for all del, 20w gitarforsterker trykker bra. Det er faktisk bare 7dB lydtrykk som skiller mellom 20w og 100w, mens det f.eks. ned til 5w (HT-5) skiller enda litt mindre. Litt morsomt å tenke på at man får samme lydtrykksøkning, gitt samme kabinett, fra HT-1 til HT-5 som fra Studio HT-20 til Stage HT-100.

Grunnen til forslaget om 100-wattern var rett og slett at mange har nevnt amper med effektytelser i den størrelsesordenen i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM 800 2210 låter skikkelig kule om den er frisk, har gjort utallige spillejobber med disse.

Ja det er ikke så stor volumforskjell mellom amper med lite eller mye watt, men de små mangler er par ting, som headroom og bass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM 800 2210 låter skikkelig kule om den er frisk, har gjort utallige spillejobber med disse.

Ja det er ikke så stor volumforskjell mellom amper med lite eller mye watt, men de små mangler er par ting, som headroom og bass ;)

Hvis vi snakker samme kabinett, så er vel headroom og bass to sider av samme sak... Desto typere frekvens, desto mer effekt kreves for samme opplevde lydtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackstar HT5-toppen min har vært med på et par bandøvinger og fått kjørt seg på 4x12. Funker helt supert og låter tøft.

Marshall JVM har jeg brukt til metall i fire år og er godt fornøyd. Den programmerbare fotbryteren er helt glimrende.

JVM er nok det som gir mest for pengene på bruktmarkedet nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.