Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan type AMP skal jeg velge?


OMOEN

Anbefalte innlegg

Er på utkikke etter amp og kabinett, men blir ikke helt klok på alle merkende og variantene som finns!!

Skal brukes 90% til metal, og 10% til clean.

Hva bør tas hensyn til med tanke på antall kanaler?

Trengs det "alltid" masse effektpedaler for å få den sounden man vil ha?? Med tanke på klang ( reverb), vreng eller clean??

Får vel ikke i pose og sekk med en og samme ampen??

( ble mange rare spørsmål på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Dette kommer jo VELDIG an på hvor mye penger du har å bruke. Selv spiller jeg på en Peavey 5150-topp, som låter helt kule til metall, men den er dessverre ikke særlig god på clean. Men i mitt tilfelle gjør ikke dette noe, siden jeg har en Fender-amp som kan ta seg av den biten. Det er derimot andre amper som takler både metallvreng og cleanlyd bra. Så - hva er budsjettet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger du har tenkt å bruke, er også ett godt utgangspunkt for oss som skal gi råd... Om du skal ha Britisk-aktig vreng (Iron Maiden, Slayer, AC/DC, Guns'n'Roses) eller Amerikansk Vreng (Metallica, Lamb of God, Killswitch Engage) er også greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode spørsmål her ja;)

Budsjett... tja..... kommer an på hva man får for pengene. men si tilsammen 15.000 for topp og kab som et utgangspunkt.

Har spilt endel på 5150 og liker den greit. Bra trøkk i den da.

Ellers snakker vi amerikansk vreng, om vi skal kalle det det. Den PERFEKTE vrengen i mine ører, er den de har klart å trylle fram på MASTER OF PUPPETS skiva!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marhall har ikke noe som kan sammenliknes med Peavey 5150, da det er 2 HELT forskjellige forsterkertyper. Helt annerledes voicing. JCM800 er en grei metalamp derimot, det er vel ærlig talt JVM410 også, men det blir nok noe annet enn det du er på utkikk etter.

Bruktpris på en ENGL Blackmore ligger på rundt 10.000 kroner... for 5000 Kroner burde man få ett meget bra kabinett.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner...

Hva med ENGL Powerball. Virker som en veldig allsidig amp. 2 kanaler, med 2 "kanaler" på hver.

Er en test av den på youtube:

Høres bra ut i clean også.

Hva er forskjellen på Blackmore og Powerball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, lyden drukner på ett vis, du spiller HØYT, men lyden kommer bort, på ett vis.

Blackmore er basert på en ENGL Savage, og har mye mer mellomtone enn Powerball og Fireball.

Blackmore er rett og slett der du kan få mest for pengene, når man snakker om ENGL iallefall.

JCM 800 er orginalen, og er basert på en Plexi, gjort kjent av veldig mange kjente artister oppigjennom.

JCM 900 er en litt spissere verrsion av JCM800, ikke like kjent som gamlefar 800.

JCM 2000 er den nyeste utgaven i JCM serien, og er mer moderne voicet. Mindre sag f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.