Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Humbuckers vs. Single coils


ErlendB

  

51 stemmer

  1. 1. Hvem mikkrofon liker du best?

    • Humbucker
      36
    • Singlecoil
      15
  2. 2. Hvorfor?

    • Fordi de er best
      22
    • Fordi det andre alternativet ikke var noe for meg
      17


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Diskusjonen pågår i chatten, og bestemte meg derfor for å lage en relativt meningsløs poll.

Noen liker humbuckere, andre liker single coils. Kom med en god begrunnelse, og vi har et godt grunnlag for god diskusjon.

Selv om dette med lyd er subjektivt, så tror jeg det kan bli en artig diskusjon.

PS. P90 er ikke med, og skrivefeilen i pollen var med vilje.

Let the discussion begin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

He he... Hvem pickup... :P Du skulle ikke skrevet mikrofon i stedet for?

At det er en meningsløs poll har du jaggu helt rett i. :lol:

Edit: Morten, måten å lære mer om dette på, er å spille på ulike gitarer med humbuckere og singlecoils, så opplever du hvor forskjellene ligger og hvilke som passer deg best og til hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Hvem pickup... :P Du skulle ikke skrevet mikrofon i stedet for?

At det er en meningsløs poll har du jaggu helt rett i. :lol:

Edit: Morten, måten å lære mer om dette på, er å spille på ulike gitarer med humbuckere og singlecoils, så opplever du hvor forskjellene ligger og hvilke som passer deg best og til hva.

men diskusjoner er gøy:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker single-coils, bare fordi de er best!

Alle de beste bruker de jo!

Nei, seriøst så liker jeg single-coils best, men det er fordi jeg liker cleanen, "quacken" og skarpheten bridge single-coils har.

Og for meg så har det heller aldri vært et problem å få tykk og god "humbucker-aktig" lyd ut av gitaren og forsterkeren. Alt jeg har måttet gjøre er å bruke en pedal, eller bare stille om på gitar/forsterker. (Tone-pot, skru på EQ, etc.)

Og som noen vet så har jeg ganske mange forskjellige overdrives, og det er akkurat sånn her jeg bruker dem til, en er f.eks. stilt inn på tykk lyd som skal være litt humbucker-aktig, og en annen stilt sånn at jeg får en god blues-lyd på neck-pickupen.

Jeg spiller for det meste rock/hard rock og litt prog, ingen av delene som virkelig trenger mye distortion/overdrive, derfor er ganske svake single-coils egnet til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Morten, måten å lære mer om dette på, er å spille på ulike gitarer med humbuckere og singlecoils, så opplever du hvor forskjellene ligger og hvilke som passer deg best og til hva.

Jeg tenkte mer på det tekniske rundt det :P Selv om jeg burde vite det etter 2 år på elektronikk ... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men diskusjoner er gøy:D

Helt enig, men dette er en diskusjon som ikke har særlig sannsynlighet for meningsfullt innhold. De fleste gitarister som har holdt på en stund, har gitarer med buckere og gitarer med singles, gjerne også P-90 og andre varianter. Nettopp fordi de låter forskjellig og generellt sett har noe forskjellig bruksområde. Ergo vil en evt. diskusjon rundt tema bli rimelig overfladisk.

Edit: Men jeg skal selvfølgelig ikke ødelegge diskusjonen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløs diskusjon, virkelig :):rolleyes:

Hvis jeg derimot av en eller annen vanvittig grunn kun kunne ha valgt en eneste gitar med kun en pickup uten noen mulighet for coil-split for resten av mitt liv så ville jeg ha landet på en stratocaster med singlecoil i neck-posisjon. Derfor; Singlecoil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker humbuckere best!

Men det er ikke til å stikke under en stol at de passer godt til hvert sitt bruk.

Kan jo nevne noen av mine pros/cons.

Humbucker:

+ Trøkk.

+ Dybde i lyden.

+ Best med vreng (IMO).

+ Støyer mindre.

+ Med bøkkers slipper jeg å adde "mer av alt" (fatboost, trebleboost eller gain).

+ Bøkkers er mer "plug and play" med en god forsterker.

- Kan bli grøtete.

- Ikke helt 100% til clean.

Singlecoil:

+ Best på clean, skranglerock og country (IMO).

- Føler alltid jeg må legge til en booster av et slag.

- Pinglete lyd i mange sammenhenger.

- Kan bli litt mye støy i noen sammenhenger.

Heldighvis har jeg en gitar med både humbucker og singlecoil. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor spilte jeg et par konserter med kun en Les Paul med humbuckers.

I år spilte jeg en konsert med de fleste av de samme låtene med en Les Paul med P90

En uke etterpå spilte jeg nå akkurat samme settet med en Strat med SSS-oppsett.

Dette var setlister som i stor grad representerer hva slags musikk jeg spiller når jeg spiller elgitar. Merket publikum noen forskjell på de tre gangene ift lyd? Antakeligvis ikke, til tross for at jeg gikk fra mikket rørforsterker til multieffekt rett i PA i tillegg til drastisk bytte av pickups i gitar fra gang til gang. Merket jeg noen forskjell? Når jeg satt og spilte for meg selv; ja selvsagt. Sammen med bandet? Ikke i veldig stor grad.

Konklusjon; for meg spiller det egentlig ingen verdens trille da jeg i bandsammenheng ikke merker altfor stor forskjell. Når jeg sitter for meg selv er jeg dog ikke i tvil om at jeg synes P90 og singlecoils låter betydelig tøffere enn buckers. Så om jeg måtte velge én gitar: P90/Singlecoils. Har sykt lyst på en bucka LP. Fordi jeg har lyst på, ikke fordi jeg trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tillatt meg å redigere avstemningen. Valget var trolig ment som en spøk, men hvis jeg av noen oppfattes som et orakel, så tar de grundig feil. Jeg er bare en glad amatør som knapt kan spille gitar, og som har for uvane å mene noe om temaet.

Forøvrig mener jeg at avstemningen er komplett umulig å mene noe om. Jeg har gitarer med diverse typer humbucker, singlecoils, lipsticks, blades og så videre. I forhold til mine begrensede ferdigheter er det stor forskjell på pickups og gitarer. Noen er lettere å lokke fram overtoner på, andre "quacker" lettere og så videre. Derfor velger jeg gitar ut fra hva jeg forsøker å fomle fram av lyd, uten at jeg har noe tro på at jeg klarer å utnytte potensialet.

Skal jeg bli tvunget til å kvitte meg med alle gitarer bortsett fra en, blir den gitaren med SD blades værende. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.